söndag 12 april 2020

Kristina Lugn


Ring mig Kristina Lugn!
Så skrev jag när jag gjorde den här sidan en gång.

Vi hade ofta sällskap till skolan, Kristina Lugn och jag. Av tre rödhåriga - och därför mobbade - tjejer i skolan var hon och jag två. Och vi bodde nästan grannar.

Då kunde ännu ingen ana att hon skulle växa upp till en poet med ett språk så gudabenådat att man nästan tappar andan.
Självklart måste hon vara med bland "mina" Vallentunabor.

Jag har i alla år tänkt att jag vill göra en riktig intervju med Kristina Lugn. Det har inte blivit av. Jag har inte ens försökt få kontakt. Och nu har det gått nästan 60 år sedan vi gick där med våra skolväskor på väg till skolan. Hon har för länge sedan lämnat Vallentuna men jag bor numera i området vid eken där hon en gång bodde.

Ring mig på 08-511 74 771 om du läser det här Kristina! 
Så kommer jag med block och penna och inspelningsapparatur för ett Magiskt möte.
Det vete 17 om jag själv vågar ringa en ledamot (stol nr 14) av Svenska Akademien.

_______________________

Norrtälje tidning
18 november 1983

Kristina Lugn i Vallentunasalen

(VALLENTUNA)
Så här mitt i poesins månad var det härom kvällen diktläsarafton i Vallentunasalen.
”Dikter för dig och mig” var programmets varma och anspråkslösa titel som i all sin enkelhet hade lyckats fånga intresset hos en stor publik i denna annars så vindbitna och kyliga tid.

Poeten Anna Rystedt bjöd frikostigt på dikter om uppväxtåren i Ölandsmiljö, om sin mor och om Södra Bergen i Stockholm.

Anna Rystedt i alla ära men det var ingen tvekan om vem som var kvällens huvudattraktion. Kristina Lugn. Poeten, flickmamman och kvinnan som mitt i sin nakna öppenhet och eländigt förtärande ensamhet är omgiven av en lockande mystik.

Med sina (alltför ärliga?) uttalanden smög hon sig rakt in i våra hjärtan, skrymslen och vrår redan för några år sedan. Hon sa förbjudna ord med glimten i ögat och charmade de flesta. Hon har ett språk som gör att även den trötte orkar lyssna. Hon skriver med självironi och humor.

Eken 1940 - långt innan Kristinas hus byggdes.
Okänd fotograf, Vallentuna bildarkiv.
Kristina läste några dikter ur sin senaste kritikerrosade diktsamling och hon valde att börja med en rimmad vers ”Ganska nära himlen”.
- När jag var liten och bodde här i Vallentuna skrev jag också rimmade dikter som jag drömde om att kyrkokören skulle sjunga. Men de vägrade alltid, berättade hon småskrattande.

Vidare läste hon den berömda bekantskapsannonsen ”Jag vill att du ska komma nu” och fortsatte med en dikt om ”hur det egentligen var i det där hemmet”.

Kristina Lugn gick tyvärr sedan över till andra poeters verk vilket var lite synd. Hennes egna dikter var utan jämförelse kvällens behållning.
- Det är roligt att komma tillbaka till Vallentuna, sa hon. Men tyvärr känns det inte som att komma hem. Allt är så förändrat. Jag minns biblioteket som det var på Bernhard Bengtssons tid.
Kristina, flickan med de guldröda lockarna som växte upp i skuggan av den stora ihåliga eken som man kunde gömma sig i är värd att läsas grundligt.
Monica Antonsson

________________________________________________________________________________


Under konstruktion!

Det blev ingen intervju.
Det kommer aldrig att bli någon intervju för mig med Kristina Lugn.
Så synd.
Mindre än en månad efter min uppmaning att hon skulle ringa mig kom dödsbudet.
Kristina Lugn har avlidit 71 år gammal.


Min sanning
https://www.svtplay.se/video/87129/min-sanning/min-sanning-sasong-1-avsnitt-8-kristina-lugn?start=auto

Kristina får frågan om varför hon började skriva.

- Jag har alltid tyckt om att skriva. I början tror jag det var någon sorts självförsvar. Jag tänkte tidigt - ur den mobbades perspektiv - att så småningom ska de minsann få se. Jag var väldigt retad som barn. Jag upptäckte att om man kan läsa så kan man också försvara sig. Det var en känsla av frihet.



https://www.oppetarkiv.se/video/1138344/sju-flickor?fbclid=IwAR1VT3tUieUPPTCUmvzepLEm2wKSm0i4VxucZKwIkXzqbFlcOAxwU0HZLQc


Så här skrev Aftonbladet:

I nästan 50 år gav Kristina Lugn genom sin poesi och dramatik betraktelser om döden, utanförskap, ångest och normer genom sin ickeursäktande, mörka humor och svidande ironi. Nu har ledamoten på stol nummer 14 i Svenska Akademien gått ur tiden, 71 år gammal.

Trots att poeten och dramatikern, som föddes i Tierp i Uppland 1948, fick emotta en stor mängd utmärkelser och priser, såg hon aldrig sig själv som särskilt folkkär. I viss mån var det något hon medvetet, och kanske omedvetet, motverkade genom att i slutet av sin aktiva karriär hålla sig undan medier så väl som fans – och att aldrig anpassa sig, sina åsikter och uttalanden, efter vad någon annan tyckte.

Men publiken, som tidigt i Kristina Lugns karriär kritiserade den dåvarande programledaren och poeten, blev betydligt skonsammare mot henne som person när hon började med teater. Sedan dess har hon hyllats för sitt sätt att oförblommerat vara mänsklig. Orsaken till att hon har blivit omtyckt, enligt henne själv? Ingen ville vara som henne.

– Det inger trygghet att se ett haveri gå omkring. Ett haveri i galaklänning. De tänker: kan hon klara det så kan jag också. När jag dör kommer människor att känna: kunde Kristina Lugn dö så kommer jag också kunna det, sade hon till Dagens Nyheter 2014, i ett av de få porträtt som hon gått med på att göra under de senaste åren.

Gav ut sitt första verk 1972Efter uppväxten i Skövde och Vallentuna, med fadern Robert Lugn, generalmajor och modern Brita-Stina Lugn, lektor, väntade studier i Uppsala. Samma år som Kristina Lugn tog sin magisterexamen, 1972, gav hon även ut sitt första verk, diktsamlingen "om jag inte".

Sedan dröjde det fyra år innan nästa verk, "Till min man, om han kunde läsa" gavs ut och efter tre diktsamlingar till kom genombrottet i verket från 1983 – "Bekantskap önskas med äldre bildad herre". Diktsamlingen som skildrade längtan, ångest och självironi hos den som söker kärlek i en kontaktannons, blev osannolikt nog inte ett startskott på en lång rad publiceringar av poesi (bara två samlingar har getts ut sedan dess, utöver samlade verk) men däremot på en rad dramatiska verk och pjäser, musiktexter och medieproduktioner.


I samma veva började Lugn att uppmärksammas genom priser. Men för sin medverkan som programledare i tv-serien "Oförutsett" 1987, kritiserades hon av såväl tittare som poesieliten för att vara endera snobbig – eller för vulgär och fick ta emot hot, hat och stenar genom fönster.

Men i bland annat teatern uppnådde Lugn en större balans mellan jaget, publiken och verken – och 1997 blev hon konstnärlig ledare för Teater Brunnsgatan Fyra i Stockholm, efter vännen och skådespelaren Allan Edwalls död. Där sattes flera av hennes pjäser upp, så väl som på Dramaten.

Under slutet av 1990-talet belönades hon med priser så som "Moapriset", "Piratenpriset", "Doblougska priset" och "Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris" – och i början av 2000-talet fortsatte hon att uppmärksammas med "Ferlinpriset", "Tage Danielsson-priset" och "Bellmanpriset", för att nämna några. 2003 gav hon ut "Hejdå, ha det så bra", sin senaste diktsamling, och tre år senare valdes hon till ledamot av Svenska Akademien. Hon inträdde på stol 14 efter Lars Gyllensten den 20 december 2006.

Akademien innebar stark gemenskap
I och med platsen i Akademien fick Kristina Lugn en gemenskap som hon beskrivit som starkare än den "kärnfamilj" hon saknat. Hon fortsatte att skriva, främst pjäser och dramatik och belönades med "De nios stora pris" 2011, samma år som hon överlät ansvaret för Teater Brunnsgatan Fyra till dottern och dramatikern Martina Montelius.

Efter det samarbetade hon bland annat med Benny Andersson, genom att skriva låttexterna i musikalen "Hjälp sökes", som hade premiär i februari 2013. Under 2014 skrev hon sin sista egna pjäs "Hej, det är jag igen", vid Dramaten. Hon tog samma år emot Karamelodiktstipendiet.

Kristina Lugn, som i sina verk bland annat lyft och problematiserat vad det innebär att vara kvinna, har sedan hon inträdde försvarat Akademiens gemenskap och syfte. När Sara Danius valdes till ständig sekreterare 2014, skrev Kristina Lugn i ett mejl till TT:

"Vi är glada att hon sade ja. Hennes kön har inte med saken att göra. Men visst är vi många som tycker att det är bra att vi äntligen får en kvinnlig sekreterare".
Skandalen i Svenska Akademien

Under skandalen med den så kallade kulturprofilen var Lugn sparsam med kommentarer – men de hon gav var drypande av sarkasm, ibland fientliga.

”Jag är också en kvinna, om ni inte märkt det. Jag tror att det är meningslöst att jag försöker svara på frågor när den ledande folkvalda makthavaren agerar på det sättet”, skriver Kristina Lugn i ett mejl till SVT Kulturnyheterna, en reaktion på dåvarande kulturminister Alice Bah Kuhnkes uttalande om skandalen.

– Jag röker, ni kommer att dö, sade hon även under ett medieuppbåd i Gamla stan i Stockholm, med en cigarett i handen, när hon tillfrågades om situationen i Svenska Akademien.

Hon var noga med att inte välja någon sida i konflikten, och den önskan hon förmedlade var att Horace Engdahl – så väl som de andra, avgående ledamöterna, skulle förbli en del av de aderton.

Kristina Lugn var, som tidigare, en del av kommittén som utsåg Nobelpristagarna i litteratur för året 2018 (vilket delades ut i efterhand) och 2019. Hon var, fram till sin död, ledamot i Svenska Akademien.

________________________________________________________________________________

Svenska Akademien om Kristina Lugn:

https://www.svenskaakademien.se/en/search/node/Kristina%20Lugn
  • Kristina Lugn, 1948-2020

    Photo: Rickard L. Eriksson Kristina Lugn, 1948-2020 Kristina Lugn, member of the Swedish Academy, has passed away. In 2006 ...
    akademiredaktör - 2020-05-10 13:08
  • Kristina Lugn, selektiv bibliografi

    Kristina Lugn, selektiv bibliografi   Om jag inte.  Stockholm, 1972 ...
    akademiredaktör - 2020-02-10 10:57
  • Kristina Lugn, 1948–2020

    Kristina Lugn, ledamot av Svenska Akademien, har avlidit. Hon tog sitt inträde 2006 då ... författaren och professorn Lars Gyllensten på stol nr 14. Kristina Lugn gjorde sig en helt egen plats i den svenska litteraturen, med en ...
    akademiredaktör - 2020-05-18 12:19
  • Lugn, Kristina

    Förnamn:  Kristina Efternamn:  Lugn Stol:  14 Födelseort:  Tierp Ålder vid inval :  57 Avled:  ... 9 May, 2020 Biografi allmänt:  Stol nr 14 - Kristina Lugn Kristina Lugn, född 14 november 1948 i Tierp. Poet och ...
    drupaladmin - 2020-07-03 11:12
  • Nya ledamöter i Svenska Akademien

    Jesper Svenbro och Kristina Lugn har utsetts till nya ledamöter i Svenska Akademien. De kommer att ta sitt ... till det personliga förflutna. Poeten och dramatikern Kristina Lugn efterträder författaren Lars Gyllensten på stol nr 14. ...
    akademiredaktör - 2015-07-21 17:31
  • Stipendium ur Karin och Karl Ragnar Gierows donationsfond

    ... Nedslag i nutida svensk dramatik: Katarina Frostenson, Kristina Lugn, Lars Norén, Agneta Pleijel (2005) ”Om du vill lära känna det ...
    akademiredaktör - 2020-03-31 08:22
  • Svenska Akademiens nordiska pris 2019

    ... Anders Olsson, samt ledamöterna Per Wästberg och Kristina Lugn. Därefter talade pristagaren. Lovtal till Karl Ove Knausgård av ...
    akademiredaktör - 2019-04-09 10:57
  • Högtidssammankomst 2016

    ... herr Riad, herr Svenbro, herr Englund, herr Wästberg, fru Lugn, herr Espmark, herr Engdahl och fru Frostenson. Akademiens direktör ... Doblougska priset med 200 000 kronor vardera till Kristina Sandberg och Mirja Unge samt i enlighet med den norska nämndens ...
    akademiredaktör - 2017-01-30 18:12
  • Högtidssammankomst den 20 dec. 2011

    ... herr Svenbro, herr Lindgren, herr Linde, herr Wästberg, fru Lugn och fru Frostenson. Akademiens direktör öppnade sammankomsten med ... Svenska Akademiens svensklärarpris till Lisa Högberg, Kristina Magnér och Britta Stensson med 50 000 kronor var samt 30 000 ...
    drupaladmin - 2015-11-02 20:30
  • Monika Fagerholm 2016

    ... Hon presenterades av ledamöterna Klas Östergren och Kristina Lugn. Därefter talade pristagaren. Lovtal till Monika Fagerholm av Klas ...
    akademiredaktör - 2017-10-07 00:40
  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar