torsdag 2 april 2020

Redan som liten drog hon allas blickar till sig...

Södra Roslagen
7 maj 1986


Malin Gramer tände valborgsmässoelden 1986.
_________________________________________________________________________________

Södra Roslagen
13 maj 1987


_________________________________________________________________________________


Vallentuna Steget
9 februari 2005

Mallan - Lattjo partner till Tobbe

Karriären tycks ligga utstakad för Malin Gramer som numera är Mallan med Tobbe Trollkarl i TV4:s Lattjo Lajban.

– Jag har alltid velat göra barnprogram, säger hon. Ungar är härliga och säger roliga saker. Dessutom får jag ta fram barnet i mig själv och lattja lite.

Malin Gramer visade framfötterna på scenen redan som sexåring efter en barnteaterkurs på Vallentuna Teater. Alla som var med såg, att hon är en spännande teaterbegåvning. Företagsam och full av framåtanda är hon dessutom. Hemma i Bällsta var hon den givna motorn i kvarteret. Att sitta tyst, snäll och overksam var liksom inte hennes grej. Hon är förvisso både känslig och ömtålig, men det är bättre att själv ta kommandot, än att låta sig styras, tyckte hon. Vardagen på Husarvägen med omnejd blev med andra ord aldrig särskilt trist. Tillsammans med syskonen Oscar, Kalle och Kerstin Dickson – som också var dagbarn hos Eivor Lundin - utgjorde hon en rätt charmig fyrklöver.
– Kalle var min bebis, trots att han bara var ett år yngre än jag. Jag knöt hans skor och släpade runt på honom, tills Kerstin kom. Då släppte jag Kalle och tog henne i stället. Hon var ju bara ett litet pyre då. I dag är hon stjärna i revyn. Vi spelade in en spännande film – James Blond - med de andra ungarna i kvarteret. Pappa Ulf höll i videokameran och filmen finns fortfarande tillgänglig för en liten, initierad skara.

Olycklig i Florida

Malin var aktiv i Vallentuna Konståkningsklubb och blev småningom en av 24 proffsiga åkare i ett Vallentunabaserat team som tävlade runt om i världen.
– Som bäst kom vi trea i SM. Men om sanningen ska fram, så hade jag några år av fruktansvärd scenskräck. Jag tyckte det var svårt att stå alldeles själv på isen, när strålkastarljuset tändes.
I Malins familj fanns en längtan till Amerika. Hennes mormor hade flyttat dit, när mamma Maud och moster Veronika var små. De kom efter först sedan de hade slutat skolan och småningom återvände Maud till Sverige.
– Jag for till Florida som au pair, när jag var 18 år. Där fick jag ta hand om tre små barn som var jättegulliga. Men deras mamma var hemsk. Hon skällde för minsta sak, så jag var väldigt olycklig där. Men jag bet ihop och stod ut ett helt år, innan jag äntligen fick åka hem.

Calle Flygares Teaterskola

Malin var backpacker på Bali, när hon via ett mail från sin mamma fick veta, att hon hade kommit in på Calle Flygares teaterskola. Hon hade äntligen insett, att om hon ville bli lycklig, så måste hon satsa på teatern.
– Jag fick två stipendier av underbara Greta Persson. Det var mycket tack vare henne som jag kunde finansiera mina studier.
Som nykläckt skådespelerska gick Malin rakt ut i livet som frilansare. Det betyder arbetslöshet och en ständig jakt på uppdrag. Sedan dess har hon gjort reklamfilmer och novellfilmer som exempelvis ”Trekant” som nyligen väckte ett visst rabalder. ”Barnprogramledare medverkar i sexfilm”, skrev Aftonbladet.
– De hade väl inget annat att skriva om, suckar hon. Det var innan Fabian Bengtsson blev kidnappad. Någon trekant blev det aldrig i filmen. Min rollfigur var oskuld och inte ens intresserad. Så jag har inte varit naken på film. Jag hade bh:n på mig hela tiden.

Hållit låda i TV3

Malin blev växeltelefonist på ett stort försäkringsbolag för att få ihop till hyran. På fritiden spelade hon med stor framgång revy i Vallentuna så sent som 2003. Drygt ett år jobbade hon dessutom i den holländska mediastaden Hilversum strax utanför Amsterdam.
– Jag delade lägenhet med en kollega och hade en tjänstecykel som ständigt gick sönder. Den var för liten, hade ett konstigt styre och var väldigt seg. Sista veckan fick jag till och med binda fast pakethållaren. Det var väldigt skönt att få komma hem och åka kommunalt igen.
Efter en audition blev Malin programledare för Lyckochansen i ZTV och TV3 med uppgift att varje dag hålla låda i en timma utan avbrott genom att ställa frågor till folk som tävlade. 
– Många klagade på programmet, andra såg det som en vän i vardagen, men jag fick mycket beröm för att jag lyckades klara mig bra i kniviga situationer. 

Halkade in på bananskal

Det var en kompis som tipsade om, att Lattjo Lajban sökte efter en ersättare till Carro i barnprogrammet Lattjo Lajban. Malin hängde med till TV4 och lyckades få provfilma, trots att hon inte var föranmäld. En vecka senare fick hon göra ett reportage i en skola och framför kameran tillverka en ätbar kaktus av en gurka, några tandpetare och geléhallon. Sedan var det klappat och klart och sedan tre veckor är det alltså Malin som gör Lattjo Lajban i Nyhetsmorgon med Tobbe Trollkarl.
– Det är verkligen roligt. Jag ska satsa på det här nu. Det är Mysmåndag med Mallan, Trolleritisdag med Tobbe och Djungeltorsdag med Jonas Wahlström, så i torsdags fick jag leka med krokodiler. Onsdagarna delar vi på och fredagarna gör vi tillsammans. Dessutom gör vi reportage om allt möjligt från inomhusklättring till att jag ska få tandställning. Gör jag inget åt mina sneda tänder nu, så blir de bara värre…
Monica Antonsson
 

Allas Veckotidning
2014


Malin Gramer
TV-proflen hade egentligen inget val

- Jag måste fly från mitt destruktiva förhållande

Rubrik: Malin Gramer Årets profil i tv
Byline: Monica Antonsson
Foto: Per Arvidsson
Brödtext:

Med glimten i ögat och en stor portion empati har Malin Gramer, 35, som programledare för ”Fråga Olle” de senaste åren gjort en lång rad reportage om personer med säreget sexliv. För det har hon prisats av Sveriges film- och tv-producenter som utsett henne till ”Årets profil 2012”. Allt för att hon med mod, humor och närvaro tagit plats och ägt TV-rutan i de mest förlägna situationer. Hon är ödmjuk, smart och charmerande och älskas av såväl kollegor som TV-tittare, heter det vidare i motiveringen. Malin är kort sagt en programledare att räkna med. Mer beröm kan hon knappast få.
– Jag har alltid velat stå på scenen, säger hon och kryper upp i sin vita soffa hemma på Söder i Stockholm. Trean i sekelskifteshuset är stor och rymlig trea med vackra trägolv. Nedanför brusar storstadslivet på restauranggatan, som hon kallar den.  

Som barn gjorde sig Malin känd som en glad och busig unge fylld av energi. Hon red på hästar, gick på gympa, spelade teater, åkte konståkning och hon sjöng som Carola med hopprepsmikrofon framför spegeln. Men minnena från barndomsåren är få.
– Vi hade ett stort hus, en pool och en katt som hette Busan. Det är nästan allt jag minns. Och att pappa och jag lekte teater med en massa stora pappakartonger. Han och mamma gick skilda vägar när jag skulle fylla sju. Det var nog en väldigt jobbig tid. Annars hade jag nog inte förträngt det. Jag minns att mamma och jag flyttade till en lägenhet och pappa till en annan. Så småningom kom vi att bo rätt nära varandra och jag kunde gå som jag ville emellan.

Mamma Maud och pappa Ulf var engagerade i Vallentuna Revyn som dåförtiden satte upp årliga nyårsrevyer. Kanske var det där Malins drömmar om en scenkarriär föddes?
– Det hade jättestor inverkan på mig. Vi revybarn hängde jämt på teatern och kunde vartenda revynummer. Det enda man ville var att själv få stå där på scenen en dag.
Malin minns att hon fick låna en vit hundkostym ur revyförrådet när det var maskerad på lekis.
– Gissa om jag var nöjd! Alla andra kom som prinsessor och sjörövare. Jag kom som pudel. Det var stort!

Då som nu tyckte Malin om att prata. Ja, hon hade så mycket att säga att det till och med var svårt att hålla tyst. Det föll inte i god jord hos skolfröken. Hon satte upp en skärm bakom vilken pratglada barn måste sitta.  
– Jag och en kille i klassen fick jämt sitta bakom skärmen! Det var så pinsamt. Alla vände sig om och glodde. Jaha, nu sitter Malin bakom skärmen där igen! Man blev väldigt utpekad på det viset.
Efter grundskolan gick Malin medialinjen på gymnasiet och for så småningom till Florida som au pair. Äntligen skulle hon få lära sig att stå på egna ben.
– Det var samma sak för mig som att killarna gjorde lumpen.

I kompiskretsen fanns Magnus som också var au pair och som berättade för alla att han väl tillbaka i Sverige skulle satsa på skådespelarkarriär.
– Jag blev väldigt taggad av det, säger Malin. Kan han så kan jag! Det var ju det jag ville.
Malin blev elev vid Calle Flygares teaterskola där hon omedelbart kände sig hemma och blev kvar i två år.  
– Det är nog det bästa jag har gjort. Till min stora förvåning mötte jag människor som var som jag! Det fanns till och med de som var både knäppare och flamsigare än jag! De hade säkert också fått sitta bakom skärmen.
Under elevtiden fick Malin göra reklam- och kortfilmer. Det hände också att hon och kollegorna spelade skyltfönsterteater som reklam inför julhandeln.
– Vi kunde stå där som levande skyltdockor och göra reklam för till exempel morgonrockar. Vi jonglerade eller frös till is ibland för att sedan börja skratta eller skrämma folk på gatan.

Hon spelade revy också på hemmaplan i Vallentuna.
– Äntligen fick jag vara med, skrattar hon. Men det tog ju så många år!
Malins första riktiga jobb som nykläckt skådis tog henne till Holland och programledarjobbet för ett ringprogram i TV. Det holländska bolaget producerade dagligen ungefär samma program till en lång rad länder från olika studios. Hennes uppgift var att hålla låda flera timmar i streck varje morgon medan tittarna ringde in, gissade ord och vann pengar. 
– Jäklar vad jag snackade! Äntligen fick jag användning för den talangen.
Ett och ett halvt år senare flög hon hem, provfilmade för ”Lattjo Lajban” i TV4 och fick jobbet. Därmed bestämde hon sig för att lämna Holland.
– Chefen kallade in mig och frågade vad jag ville ha för att stanna. Men jag visste att jag måste åka hem. Jag levde i ett väldigt destruktivt förhållande med en mycket manipulativ man då. Jag visste instinktivt att om jag någonsin skulle kunna ta mig ur det förhållandet så måste jag hem till familjen, vännerna och tryggheten. Bara någon vecka senare började jag på TV4 och gick ner något fruktansvärt i lön.

Malin blev tämligen omgående Mallan med landets alla ungar. Hon sjöng, spelade och busade var och varannan morgon med Mojje och Tobbe Trollkarl. Samtidigt lyckades hon sakta men säkert trassla sig ur sitt omöjliga förhållande. Med tiden fick hon allt mera utrymme i programmen och fick göra reportage om allt från sin egen tandställning till alla djuren i Furuviksparken. Privat mötte hon dessutom kärleken på nytt.  
– När Lattjo Lajban lades ner efter några år gav vi oss ut på en jorden runt-resa. Det var dags att bilda familj, tyckte vi. Men först ville vi se världen.
Malin och hennes kille kom hem igen i april 2008. Bara några månader senare anmälde lille Charlie sin ankomst till världen. Malin pluggade journalistik på Poppius och jobbade som kryssningsvärdinna och barnlekledare på finlandsfärjan Cinderella. 
– Charlie föddes på min födelsedag den 26 april 2009. Jag hade väntat och verkligen sett fram mot det. När han rörde sig i min kropp kändes det som att vi hade en alldeles särskild kontakt. Vi var ett team liksom. Och det är vi ju.
Malin blev blåst på kärleken den här gången också.     
– Charlies pappa fanns inte där för mig helt enkelt, säger Malin. Men han finns förstås för Charlie. Vi bor nära varandra och delar på vårdnaden.     

Knappt ett år senare drabbades Malin av nästa svåra slag. Pappa Ulf fick veta att han hade cancer och bara en månad kvar att leva.
– Det gick så fort, säger Malin. Under en månad visste vi vad som skulle hända men man förstod ändå inte. Jag var mammaledig med Charlie och åkte varje dag till sjukhuset. Man satt där på sjukhussängen, log och pratade om vardagliga saker för att med jämna mellanrum försvunna ut i korridoren och gråta av panikångest. En stund senare torkade man tårarna, gick in igen och låtsades som om ingenting hade hänt. Pappa pratade inte om sin sjukdom. Jag vet inte om han trodde att han skulle klara sig. Kanske försökte han bara visa sig stark inför oss.
På bara några veckor var han borta, en av de två som stått Malin närmast.
– Alla som har förlorat en nära anhörig vet vad det innebär. Man kan inte skydda sig. Det är livet liksom.

Malin återvände till tv-världen för att jobba bakom kameran. Efter ett halvår på produktionsbolaget fick hon frågan om hon ville göra ”Fråga Olle”.  
– Det är ett programledarjobb och ett reporterjobb. Jag träffar människor som jag är nyfiken på och vill veta mera om. Det är ingen större skillnad vare sig det handlar om hur man gör choklad eller människors sexuella läggning. Jag tycker det är intressant. De är människor.
Malin erkänner att hon kan ha blivit lite avtrubbad vad gäller sex och runda ord.
– Herreminje, kan jag tänka när vi sitter tysta och trötta i bussen på väg hem från ett jobb. Vad var det som hände? Vad är det vi har filmat? Hände det på riktigt eller var det bara en dröm? 
Malin har inte för avsikt att fastna i Fråga Olle-facket bara för att hon gillar sitt jobb. Hon har just gjort familjeunderhållningen ”Min man kan” med Pontus Gårdinger på femman och har under våren flera spännande förslag att ta ställning till.
En ny kärlek finns också i hennes liv. Men det är nytt och skört så den unge mannen håller hon hemlig lite till.
– Så småningom vill jag bilda familj och flytta ut på landet. Jag drömmer om ett eget hus med en stor härlig trädgård.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar