tisdag 14 april 2020

Claes-Otto Hammarlund ny kyrkoherde


Södra Roslagen
19 februari 1986

Claes-Otto Hammarlund ny herde i Vallentuna

(VALLENTUNA)
Claes Otto Hammarlund blir Vallentunas nye kyrkoherde.
Det står klart efter söndagens val där han lyckades få hela 278 av de totalt 552 avlämnade rösterna.
Men det dröjer ända till försommaren innan Claes-Otto Hammarlund kan installeras formellt i sin nya församling.

Med stor majoritet vann kandidat nummer 2, Claes-Otto Hammarlund, söndagens kyrkoherdeval. Mer än hälften av alla som röstade hade valt honom.
Övriga röster fördelades relativt jämt mellan de två andra kandidaterna till tjänsten efter Sven Servin som nu är installerad i Maria församling i Stockholm.

Efter valet följer nu en tre veckor lång besvärstid innan Domkapitlet slutligen utfärdar den formella utnämningen. Samtidigt påbörjas ett renoveringsarbete i prästgården. Någon gång under våren väntas nye kyrkoherden flytta in. Den formella installationer låter sig dock dröja ända in på försommaren. Någon gång i juni tror kyrkorådets ordförande Åke T Carlestam att det kan bli aktuellt.

Monica Antonsson
________________________________________________________________________________

Södra Roslagen
30 april 1986

Nye kyrkoherden vill bygga broar

(VALLENTUNA) Vallentunas nye kyrkoherde, Claes-Otto Hammarlund, finns nu på plats i tjänsterummet i Mathiasgården. Inträdespredikningarna pågår för fullt runt om i pastoratets olika kyrkor. Alla församlingsbor ska få en chans att lära känna den nye kyrkoherden.

Högtidlig installation förrättas den 11 maj av biskop Krister Stendahl. Därefter blir det en församlingshögtid i Mathiasgården.
- Då hoppas jag att riktigt många kommer, säger Claes-Otto Hammarlund. Installationen är ju en angelägenhet i första hand för församlingen och inte för mig.

- Jag tyckte om Mathiasgården redan från början, säger Claes-Otto Hammarlund när han – redan hemtam – tar plats bakom skrivbordet i nya tjänsterummet. Han har haft tid att något komma in i jobbet och är redan väl bekant med kollegorna och expeditionspersonalen.
Stämningen på arbetsplatsen verkar närmast munter och Claes-Otto Hammarlund spär på med att nynna och citera roligheter signerade Povel Ramel.
- Han är min store favorit, erkänner han.

Från Gotland
Claes-Otto Hammarlund föddes i Visby men kom lagom till skolstarten att flytta med föräldrar och syskon till Nynäshamn.
- Jag tillhörde de där krigskullarna som fick uppleva provisoriska skollokaler och sådant, berättar han.
Claes-Otto Hammarlund kom tidigt in i församlingsarbetet. Inspirationskälla var en lärare som senare kom att studera till präst. Själv hade Claes-Otto Hammarlund inga sådana ambitioner. Han tänkte sig en framtid som lantbrukare och genomgick därför Berga lantbruksskola men skaffade sig samtidigt en organistexamen. I samband med 15 månaders militärtjänst som blivande underofficer i Visby blev han engagerad som organist vid domkyrkoförsamlingen där.

Claes-Otto Hammarlund började läsa teologiska böcker av författare som Nils Bolander och Arvid Svärd. Han blev ungdomssekreterare efter utbildning inom Riksförbundet Kyrkans Ungdom där rektorn Ebbe Arvidsson kom att betyda mycket för honom.
- Jag upptäckte väldiga bildningsluckor hos mig själv och ville lära mer. Skulle jag fortsätta med teologi så måste jag ha en stabil grund att stå på.

Riktiga vita mössan
Det blev Fjellstedtska skolan i Uppsala för Claes-Otto Hammarlund 1965. Han avlade så småningom en examen motsvarande studenten.
- Jag har fått den riktiga vita mössan på ett riktigt sätt, säger han.
Men det räckte inte med det. Claes-Otto Hammarlund försåg sig också med en kördirigentexamen och ledde under flera år skolkören Cantemus och sedan Kyrkliga Frivilliga Studentkören.

Efter studenten läste Claes-Otto Hammarlund det ena ämnet efter det andra i rasande fart. Han tog sin examen på ett år mot normala fyra.
- Det kan man göra med hjälp av god tidsplanering. Jag satt varje lördag och gjorde upp mitt schema för kommande vecka, berättar han.
- Jag brukade citera fader Gunnar (Rosengren). Jag är oförmögen att lära mig en sida text utantill. Men jag kan på rekordtid läsa in tio band och tentera å dem. Det är så det fungerar.

Intresserad av insidan
Claes-Otto Hammarlund ägnar sig åt djup-meditation. Han lärde sig konsten under en svår period av sitt liv. Tidigare hade han varit något av en mångsysslare, varit mycket utåtriktad och drivit många verksamheter. Plötsligt blev han intresserad av sin egen insida, vad som fanns inom honom själv, hur han skulle kunna lära känna och påverka det.
- Meditation är till för att ge sin kropp optimala förhållanden för att inte störas i andakten. Det gäller att sitta rätt. Sätet ska vara högre än knäna.


Claes-Otto Hammarlund mediterar enligt den så kallade Zen-metoden. Den kristna mantra-tekniken går till så att tanken koncentreras till orden ”Herre Jesus Kristus” vid inandning och till ”Förbarma dig över mig” vid utandning. Det resulterar främst i en djup andakt och vila.

Claes-Otto Hammarlund prästvigdes 1971 efter den praktiska prästutbildningen. Han hade då redan nyttiga erfarenheter från yrkeslivet som industriarbetare, lagerarbetare, livsmedelsarbetare och lantarbetare. Men han har även intresserat sig för själavård.
- Det är trots allt prästen folk söker sig till i kris. Det kan vara någon som blivit övergiven när någon dött eller någon som bara lider av ensamhet. Då gäller det att kunna hjälpa på rätt sätt, att vara katalysator utan att själv förbrukas. Jag försöker göra det lilla jag kan genom att vara medmänniska.

Claes-Otto Hammarlund har en del tankegångar om de fördomar som finns bland folk när det gäller kyrkan och dess verksamhet.
- Kyrkan har fått stå som moralens väktare genom tiderna. Det ligger generationers negativa upplevelser i det. Jag ser inte som min uppgift att försöka ändra de negativa attityderna. Min uppgift är att hjälpa.

Claes-Otto Hammarlund menar människor är negativa mot folk som gjort bort sig och inte mot kyrkan.
- Jag är på samma nivå som den som söker hjälp. Det går inte att hjälpa uppifrån.

I sitt syfte att hjälpa har Claes-Otto Hammarlund utnyttjat sitt intresse för ljudteknik (han kallar sig själv för en riktig ljudfreak). För hjälpsökande som behövt sömnsuggestioner har han skräddarsytt ljudband med lugnande ord och musik. Han har själv spelat in, mixat, gjort omslag och förpackat. Sedan har han skänkt bort banden till dem som behövt dem.
- Mitt ljudtekniska intresse använder jag också för att hjälpa min fru, säger Claes-Otto Hammarlund. Hustru Charlotta Nilsson-Hammarlund är operasångerska och har i yrket ofta behov av ljudupptagningar.

Vill bygga broar
I familjen som snart flyttar in i den renoverade prästgården finns även två barn och två hundar.
- Det är två prästfärgade (svarta) labbar, säger Claes-Otto Hammarlund.
Till kyrkoherdetjänsten i Vallentuna kommer Claes-Otto Hammarlund närmast från Skänninge i Östergötland och dessförinnan från Visby. Familjen har sökt sig till Stockholmstrakten närmast för att underlätta Charlotta Nilsson-Hammarlunds arbetsresor.

Claes-Otto Hammarlund vill gärna vara med och bygga broar, som han uttrycker det.
- Det jag egentligen vill göra är på gång här i Vallentuna. Här finns stora resurser och ändå en stark vi-känsla. Det finns en bas-trygghet i den gamla kultur- och jordbruksbygden. Jag vill jobba och inte ägna mig åt hobbyverksamhet.
Monica Antonsson  
______________________________________________________________________________

Jag tror inte att Claes-Otto Hammarlund blev kvar särskilt länge i Vallentuna.
Han installerades alltså i maj 1986.
Enligt folkräkningen bodde han 1990 i Saltsjöbaden.
Hans äktenskap hade då kraschat och han var frånskild sedan 27/7 1989.


Jag vet heller inte hur länge han var verksam som präst. Han verkar helt ha bytt bana och är exempelvis författare hos bokförlaget Natur & Kultur som berättar om honom som följer:


Claes-Otto Hammarlund är leg. psykoterapeut och f.d. sjukhuspräst. I över 40 år har han varit verksam både i församlingstjänst och i sjukhuskyrkan. Han har även varit ansvarig för samordning av psykosocial katastrofledning inom Stockholms stift och på S:t Görans sjukhus i Stockholm. Idag är hans arbete inriktat på undervisning, forskning, handledning och patientarbete. Han är en ofta anlitad kursledare, föredragshållare och handledare, både inom offentlig verksamhet och i näringslivet.

Bearbetande samtal
Hur bemöter man människor i kris? Hur tar man hand om olycksoffer, sörjande eller andra svårt drabbade människor? Hur hanterar man hot och våld i tjänsten, eller stress och konflikter på arbetsplatsen?Läs mer

Vi får vara tacksamma för den tid han var här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar