fredag 10 april 2020

Oscar Varenius

Oscar Varenius var aktiv i kampen mot etablerandet av ett systembolag i Vallentuna. Han satt i rullstol, hytte med näven och DUNDRADE in på alla debatter i ämnet. Jag vet inte nu vad som fick mig att be om en intervju men jag är glad att jag gjorde det. Vilken historia som rullade upp när vi satt hemma hos honom på Fornminnesvägen 3 och han berättade...
___________________________________________________

Södra Roslagen
27 september 1989

Rullstolsbunden föll på postens tröskel

(VALLENTUNA)
- Jag är ett offer för politiker som inte kan fatta vettiga beslut!
Det säger 80-årige Oscar Varenius som är rullstolsbunden och har svårt att förflytta sig på grund av den handikappovänliga miljö han lever i.

- Jag kommer knappt utanför lägenheten och häromdagen föll jag omkull med rullstolen när jag skulle in på posten. Det är skandal, dundrar Oscar.

Det var alltså när Oscar häromdagen skulle ta sig in på postkontoret vid Tuna torg som han fick nog. Dörröppnare saknas och tröskeln är decimeterhög. Följden blev att hela rullstolen föll bakåt och med den Oscar rakt ner i stenläggningen på torget.

- Hade inte stolen haft handtag där bak så hade jag spräckt skallen! Ska inte de som planerar kunna göra tillvaron lite lättare för oss handikappade, undrar Oscar som redan har talat med olika beslutsfattare om saken.

- Men inget händer! På Fornminnesvägen där jag bor är trottoarkanter och trappor så höga att jag inte ens kan komma ut ur min lägenhet utan hjälp. Ändå bor jag i så kallad handikapplägenhet!

- Vi är många hundra handikappade i Vallentuna och vi har rätt att kräva en miljö där vi kan existera som alla andra, säger Oscar och rullar ort mot taxin som väntat medan han visat hur han föll utanför posten.

- Oscar har rätt, säger chauffören. Här finns två parkeringsplatser för handikappade och vid båda är det hög trottoarkant. En rullstolsbunden har inte en chans.
- Skriv att jag och alla andra handikappade är offer för odugliga politiker, dundrar Oscar innan han far iväg med sin taxi.

Monica Antonsson
________________________________________________________________________________

Året Runt
Nr 46, 1990
Inget i datorn





Oskar Fritjof Esaias Varenius född 19/10 1902 i Storkyrkoförsamlingen, Stockholm
Död 21/4 1996 i Vallentuna. Han var då skriven på äldreboendet Korallen, Åby Gata 6, Vallentuna.
Gift 11/2 1965 med:
Elsa Helena Varenius född 4/4 1909 i Arboga landsförsamling, Västmanland - död 26/4 1990.

Skräddarmästare 
Karl Levin Varenius född 1861 i Suntak, Skaraborgs län. (Son till torparen Johannes Boll född 1830 i Suntak, bosatt på adress Hårdholm i Suntak och hustrun Anna Andersdotter född 1831 i Valstad).
Gift med:
Matilda Karlsson född 1863 i Augerum, Blekinge.
Familjen bodde i Repslagaren No 22, Hedvig Eleonora rote 10, Stockholm
Hushållet höll sig med en piga (1910) 1890 hade de två pigor.
Barn (samtliga födda i Storkyrkoförsamlingen):

  1. Birger Gideon född 1886
  2. Olga Maria född 1888
  3. Karl Ivar född 1889
  4. Svea Matilda född 1890
  5. Elsa Hildur född 1891
  6. Emmy Ester Ingeborg född 1894
  7. Signe Gunhilda född 1895
  8. Astrid Sofia född 1898
  9. Karl Levin född 1900
  10. Folke Hjalmar född 1901
  11. Oskar Fritiof Esaias född 1902

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar