måndag 27 april 2020

Brita Theresa Norman, stjärna på pastors...


Södra Roslagen
14 december 1988

Kyrknyckel-redaktör
medverkar i CATS på fritiden

(VALLENTUNA)
- Utan stödet av kyrkan och dem som jobbar där hade jag inte varit den jag är idag. Kyrkan och pastorsexpeditionen är min fasta punkt.
Det säger Brita Theresa Norman, redaktör för skriften Kyrknyckeln som regelbundet dimper ner i Vallentuna pastorats alla brevlådor.
På sin fritid byter folkbokföraren och redaktören skepnad. Då sjunger hon i musicalen Cats på China-teatern som om hon aldrig gjort annat.

Brita Theresa Norman är en glad 28-åring vars namn är väl bekant för varenda kommuninvånare som någon gång lusläst eller bara ögnat igenom den lilla skriften Kyrknyckeln. I den bjuder hon sina läsare på senaste nytt från kyrka och pastorat likaväl som information om kommande evenemang och ett och annat visdomsord.






Byter skepnad
Hennes imponerande röda hårsvall och knallröda långa naglar ger henne ett föga kyrkligt intryck i traditionell mening. Skrattande och fylld av energi far hon omkring på pastorsexpeditionen i Mathiasgården där hon sysslar med det mesta från ren folkbokföring till desktop publishing i dator.

Om kvällar och helger byter hon skepnad fullständigt. Då står hon för en av de bärande rösterna i musicalen Cats på China-teatern i Stockholm. Hennes fasta plats är visserligen i kören under scenen men det är också hon som får hoppa in i huvudrollen Mirabella när stjärnan Lena Eriksson av något skäl måste ersättas.


Och det ska sägas med en gång. Britta Theresa Normans insatser lämnar inget i övrigt att önska. Hon har en röst så vacker och en tonbildning så förfinad att även en relativt garvad skribent fäller en och annan tår.

"Gud har humor"
- Sången och teatern är mitt liv. Det är ju det jag vill hålla på med. Men jag trivs också jättebra med jobbet och kamraterna på pastorsexpeditionen, säger Brita Theresa som inte ser något motsatsförhållande i sina båda väsensskilda verksamheter.
- Du förstår, jag tror att Gud har humor. Annars skulle han inte ha skapat oss till exempel.

Brita kom till Vallentuna från hemstaden Umeå för åtta år sedan. Då hade hon siktet inställt på Stockholm och en karriär vid scenen. Piano och tvärflöjt hade hon spelat sedan spädaste ålder men rösten var ändå hennes huvudinstrument.
- Min mamma sjunger i Vännäs damkör som årligen sätter upp musikaler. Min pappa sköter tekniken i samma kör. Redan när jag var tretton år fick jag vara med och sjunga huvudrollen i en guldgrävarmusikal, berättar Brita Theresa som på så vis fick blodad tand.

Sjöng i kyrkan
Brita blev en flitig deltagare i landets alla talangtävlingar av betydelse och efter avslutad naturvetenskaplig linje på gymnasiet bestämde hon sig alltså för att pröva lyckan i huvudstaden.
- Ett av mina allra första engagemang var att sjunga i en av Vallentunas kyrkor. På så vis kom jag i kontakt med förre kyrkoherden Sven Servin som ordnade så att jag fick börja arbeta på pastorsexpeditionen. Man ska ju försörja sig också, säger Brita Theresa.

Engagemangen formligen haglade över henne. Hon sjöng med Cyndee Peters och det blev både radio- och Tv-framträdanden. Karriären tycktes gå som på räls.
- Plötsligt blev det tvärnit. Det hände ingenting på tre år och jag vet inte varför. Jag gick på teaterverkstan, balettakademin och sjöng i stans alla körer. Jag sprang på alla auditions som fanns men några jobb blev det inte.

Så kom den första rollen i Jesus Christ Superstar hösten 1985. Brita fick en liten roll som soulsister och fick spela ihop med bland andra Cornelis Wreeswijk som gjorde Pontius Pilatus roll. Uppsättningen blev mycket omskriven som en tveksam produktion och gick i konkurs efter några månader.

Dansat med stjärnor
Ett år senare lyckades hon igen och fick en roll i ”La Cage Aux Folles”. Hon dansade och sjöng med stjärnor som Ewa Roos och Ulla Sallert.
- Jag hade en liten biroll också som innebar entré från vänster, fyra toner sång och ut till höger.

Sedan drygt ett och ett halvt år sjunger nu alltså Brita Theresa i musikalen Cats. Av 600 sökande till de totalt 27 rollerna i kör och balett har hon erövrat en fast plats i kören. Men hon har också gjort många inhopp i huvudrollerna.
- I fjol gjorde jag 75 inhopp i rollerna som Silkesben och unga Mirabella. I höst har jag varit stand in för Lena Ericsson i huvudrollen som Mirabella och hittills har det blivit tio inhopp, säger Brita Theresa.

Cats kommer nu att läggas ner den 18 december innan West Side Story tar vid på China-teatern. I den har Brita inte lyckats få någon roll. Hon är därför arbetslös i sin teaterprofession efter nyår. I stället får hon koncentrera sig på jobbet på pastorsexpeditionen och invänta nästa års audition vid teatrarna där hon kan pröva s in lycka.
- Sången och teatern är mitt liv. Arbetet på pastorsexpeditionen är roligt på ett annat sätt. Det har med livskvalitet, bra kamratskap, bra arbetsmiljö och lite uppskattning för vad man uträttar att göra. Och det får jag i Vallentuna, säger Brita Theresa Norman.
Monica Antonsson

______________________________________________________________________________




Läs mer om Brita i Vallentuna Nya

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar