tisdag 7 april 2020

Miss Vallentuna räddad av sin bästa vän...

Lokaltidningen
Vecka 19, 1997

Talangfulla Caroline tävlar om miss-titel


 (VALLENTUNA) I oktober åker Caroline Lindberg, 17, till Egypten för att tävla om titeln Miss International. Men först ska hon försöka bli Miss Vallentuna
- Det är kul men jag vill egentligen bli journalist, säger hon. Modell och mannekäng kan jag vara på fritiden.

Caroline Lindberg är en mycket vacker tjej, lång och slank och med raffig ring i naveln. Hon är dessutom trevlig, seriös och utrustad med en god portion humor. Undra på att gossarna suckar där hon går fram.
Caroline är elev på Vallentuna gymnasium, närmare bestämt i samhällsvetenskapliga programmet med inriktning på media och information. Hon kan dessutom både sjunga och dansa och debuterade därför på den lokala revyscenen i år. Hon sjöng i kör, hade egna småroller och var stand in för andra när så behövdes.
- Jag växte upp på Åby gärde där vi bodde tills jag var sju år, säger hon. Nu bor vi i en villa vid Hammarbacken mamma, mina syskon och jag.

Ministråle
Caroline började sin karriär som liten Ministråle hos Elsa-Gun Gustafson. Något senare spelade hon troll på Vallentuna teater. I höstas ställde hon upp i den landsomfattande Modelljakten. Hon vann deltävlingen i Skärholmen – sedan hon missat deltävlingen i Täby – men lyckades inte ta sig till TV-finalen. Hon fick däremot pröva på att vara fotomodell, att ta provbilder ingick nämligen i tävlingen. Sedan dess har hon valsat omkring i halsidesstora annonser i Dagens Nyheter. Bilderna ledde nämligen fram till Carolins första riktiga modelljobb.

- Jag gör reklam för rena tänder och en ren miljö – utan kadmium, säger Caroline om annonserna för Stiftelsen Insamling av Miljöfarliga Batterier. 
Men framgångarna är större än så. I oktober reser Caroline till Egypten för att delta i tävlingen Miss International.
- Arrangörerna tog kontakt med min ”modellare” Marika Hansson som brukar koreografera Fröken Sverige-kandidaterna. De bad henne välja ut len lämplig modell för Miss International och hon ringde mig!

Caroline kommer att resa till Egypten sista veckan i oktober. På plats i Kairo väntar ett femstjärnigt hotell, där hon ska bo en hel månad. Hon ska tränas, fotograferas och tävla. Hela kalaset är betalt och klart. Det enda hon behöver tänka på är fickpengar.
- Jag åker dit för att få erfarenhet, säger Caroline som inte oroar sig det minsta för rika oljeshejker i främmande land.
- Det är mycket möjligt att mamma följer med, säger hon.
Monica Antonsson

Caroline är vackrast i Vallentuna, här omgiven av dansare Malin Karlsson - som några år senare räddade livet på Caroline - och tävlingsarrangören Marianne Alt. 

Lokaltidningen
Vecka 21, 1997

Caroline vackrast i Vallentuna
 Förstasidan:
- Det känns underbart härligt alltsammans!
Caroline Lindberg 17 år korades till en överlycklig Miss Vallentuna och reser i höst till Egypten för att tävla om titeln Miss International.
Killarna i publiken tävlade om vem som drack upp ett glas mjölk snabbast.

Caroline är vackrast i stan!

Caroline Lindberg och Marianne Alt.
(VALLENTUNA) Caroline Lindberg vann en jordskredsseger när skönhetstävlingen om titeln Miss Vallentuna avgjordes förra helgen.
- Det känns underbart härligt alltsammans, utbrast Caroline och kramade om alla som kom i hennes väg.

Det är tack vare eldsjälen och krögarhustrun Marianne Alt som Vallentuna har fått sina Misstävlingar. Marianne har fött idén och dragit lasset att genomföra det hela. Den här gången, den tredje i ordningen, var konkurrensen hårdare än någonsin. 

De 14 kandidaterna, som alla i mån av hår hade försetts med fantastiska lockfrisyrer av Berit Engelberg och klätts upp av New Mix och Ateljé Adelé, var lika vackra. Åtminstone nästan. Caroline Lindberg var förstås ett strå vassare, det var därför hon som vann.

Sänkt åldersgräns
- Vi har sänkt åldersgränsen från 18 till 15 i år, sa Marianne Alt. Yngre tjejer vågar bjuda på sig själva mer på scenen.
Hon vet vad hon talar om. Hon var mannekäng själv som barn, dotter till fotomodellen och mannekängen Lena Fronnå. Sedan tröt självförtroendet så hon avbröt karriären. Men det händer att hon stiger upp på scenen numera. Som vid bröllopsmässan i Mathiasgården nyligen, då hon visade brudklänningar och hamnade på Lokaltidningens förstasida.

Malin Karlsson och Sevcan Özkan från showskolan Sway 
 Mikrofonfobi
Kelly Tainton

- Jag har mikrofonfobi, säger Marianne som nöjde sig med att hälsa publiken välkommen till Misstävlingen. Därefter överlät hon pratandet till dansaren Kelly Tainton. Det var emellertid lättare sagt än gjort. Han fanns nämligen inte på plats, så Malin Karlsson och Sevcan Özkan från showskolan Sway bjöd på ett fartigt och mycket uppskattat nummer på det frimärksstora dansgolvet. Så småningom släntrade Kelly Tainton in och showen kunde börja.

De 14 Miss-kandidaterna som anmält sig själva eller handplockats ur publiken på Vallentuna Gästgiveri, visade först vardagsmode och baddräkter. Därefter uppstod allmän ölpåfyllningspaus varpå några grabbar tävlade i att på kortast möjliga tid svepa ett glas mjölk.

Juryn bestod av modell- och nöjeskonsulten Lennart Anglemar, Bridget Uvemark,  PJ Jägerhult (som producerar Sveriges allra största scenshower) och skådespelerskan Annika Sigevall.
Fem finalister
Efter pausen återstod fem finalister som först visade baddräkter och därefter aftonklänningar signerade Gjördis Gustafsson.
- Miss Vallentuna 1997 är – Caroline Lindberg, vrålade Kelly Tainton varpå en överlycklig 17-åring skred in på scenen för att ta emot publikens hyllningar. Leende sträckte hon armarna i luften medan hedersbandet och tiaran sattes på plats.


Förstapriset i Miss Vallentuna-tävlingen var i år en valfri resa för ett visst bestämt belopp, den vackra aftonklänningen hon tävlade i, parfym, presentkort och mycket, mycket mer.
Närmast väntar sommarlovet med sol och bad på Caroline. I höst far hon till Egypten för att tävla om titeln Miss International och på självaste nyårsafton är det dags för revypremiär. Det blir ett fullspäckat år för Miss Vallentuna.
Monica Antonsson


Allas Veckotidning
Nr 10, 2010
Caroline fick vård i sista stund
- En halv timme senare hade jag varit död  

Av Monica Antonsson
Foto: Kurt Pettersson

Det började som en helt vanlig influensa. Den då 27-åriga Caroline Lindberg vaknade upp med 40 graders feber och värk i hela kroppen. När hon några timmar senare började kräkas utgick hon från att det var vinterkräksjukan. Det var bara att ligga kvar i sängen och vänta på att det skulle gå över.

– Det var måndagen den 8 oktober 2007, säger Caroline där hon sitter hemma vid köksbordet i Vallentuna och berättar. Hon minns dagen som igår. Barnen Liam, 9, och Isabell, 7, håller sig i rummet intill. De vill inte höra talas om den hemska tiden när mamma var sjuk. 

– Mamma kom med blåbärssoppa och pappa med Coca Cola men ingenting hjälpte. Jag fick inte behålla någonting. Tur i oturen var att barnen just den veckan var hos sin pappa.

Körde till akuten
Tisdagen kom med frossa, febertoppar och svettningar. Dagen därpå tillstötte kramp i magen och ett märkvärdigt tryck över bröstet som strålade ut mellan skulderbladen. Caroline åkte till närakuten men blev hemskickad med värktabletter och hostmedicin. Morgonen därpå hade Caroline kramp i hela överkroppen. Hon frös, svettades och kräktes.

Malin Karlsson
räddade Carolines liv!
– Min bästa kompis Malin blev helt förskräckt, säger Caroline. Hon lyckades få ut mig i bilen och körde raka spåret till akuten på Danderyds sjukhus. Jag tuppade av flera gånger längs vägen. Det var den längsta biltur jag någonsin åkt. När vi kom fram bad jag Malin köra in i ambulansintaget. Jag insåg att jag aldrig skulle orka gå in själv. En minut senare hade jag minst tio personer omkring mig.

Caroline fick genast syrgas för att över huvud taget kunna andas. Blodtrycket hade sjunkit betänkligt till 60-70 och kroppstemperaturen 36 grader efter flera dagar av hög feber.

EKG, blodprover och ultraljudsundersökning visade tämligen raskt att Carolines hjärta bara hade 20 procents pumpförmåga. Orsaken visade sig senare vara en hjärtmuskelinflammation orsakad av ett helt vanligt virus vilket lett vidare till akut hjärtsvikt som bedömdes vara både svår och livshotande. 

– Hjärtats vänstra kammare stod nästan helt stilla, säger Caroline. Det gjorde att blodet stockade sig mot lungorna. Genom att hjärtat inte pumpade ut tillräckligt med blod till kroppen förstorades levern. Mina levervärden var skyhöga, njurarna slutade fungera och jag fick vatten i lungorna. Det var därför jag hade så svårt att andas.

En på miljonen
I dag vet Caroline att hon kom till sjukhuset i sista stund. En halvtimme senare kunde det ha varit för sent.
– Alla inre organ var på väg att stänga ner. Läkarna sa att det händer en gång på miljonen. De flesta dör. Jag är ett undantag som lever.
Caroline låg omgiven av slangar och apparater när föräldrarna kom. Infektionsrisken var så hög att de måste bära skyddsdräkter och hålla sig på avstånd. Men Caroline var vid gott mod. Hon kände sig lugn och trygg med att vara i goda händer.
Läkarna försökte stimulera hjärtat med starka dropp. Det misslyckades. Blodcirkulationen förbättrades inte. Det innebar att Caroline måste flyttas till en specialklinik.

– Det var fullt på Karolinska sjukhusets thoraxavdelning. Läkarna diskuterade om de skulle flyga in utrustning från Tyskland och flytta om patienter i Stockholmsområdet för att kunna hjälpa mig. Det föll på att tiden var för knapp. Mitt hjärta var på väg att stanna. När jag var som sämst var det bara väggen mellan kamrarna som pumpade lite. Det såg mest ut som en vibration, sa de.  
Caroline skickades med ambulans till Akademiska sjukhuset i Uppsala som har en avancerad hjärtpump kallad Impella. En slang förs via ljumsken in i stora kroppspulsådern och förs upp genom kroppen till hjärtat. På toppen av slangen sitter ett vispliknande instrument som förs in i vänster kammare för att där tillfälligt hjälpa till att pumpa blod till kroppen. Hjärtat får därmed chans till vila och läkning.

– Personal i vita skyddskläder stod och väntade på oss när vi kom, säger Caroline. Det var ungefär som i en science fiction-film. Plötsligt insåg jag att det nog skulle bli operation. Läkarna vågade inte ens söva mig. Jag fick lokalbedövning, något lugnande och ett grönt skynke framför ansiktet. Bakom mig satt en sköterska och höll min hand. Jag var jätterädd men hon tröstade mig och sa att allt skulle bli bra. Sedan minns jag inget mer.
När Caroline vaknade hade hon slangar i ljumskarna, armarna och halsen. Det var apparater överallt, tyckte hon. Men hjärtpumpen jobbade och organen hade börjat fungera igen. Det var bara hjärtat som nästan stod stilla.

En stor blodpöl
– Det fanns inga garantier för att hjärtat skulle börja slå av sig självt igen och jag måste förbereda mig på att bli kvar på sjukhuset i flera månader, sa de. Vispen måste bytas ut efter två, tre veckor och att det var 50 procents risk att jag måste få ett nytt hjärta.
Det var en omöjlig tanke för Caroline. Jag vill inte ha något nytt hjärta, sa hon. Dessutom måste jag hem till första advent för att julpynta med barnen.
När Carolines mamma en dryg vecka senare upptäckte att strecket på övervakningsmonitorn faktiskt hade börjat röra sig och sjukhuspersonal kom springande från alla håll för att med egna ögon se undret kände Caroline triumf.
– Vad var det jag sa, sa hon. Det här var bara väntat.
Carolines hjärta började sakta men säkert läka och slå igen medan Impellan satt kvar och pumpade. Någon vecka senare satt hon i sängen och åt frukost när det plötsligt började blöda ymnigt från ingångshålet i ljumsken.
– Jag drog undan täcket och insåg jag att jag satt i en stor blodpöl, säger Caroline. Panik utbröt och sjukhuspersonal kom springande från alla håll. Det var stora kroppspulsådern som läckte.
Ett operationsrum ställdes i ordning i all hast medan personal kallades in för den operation som måste göras. 
– De kunde inte söva mig den gången heller, säger Caroline. Jag hade ju just ätit frukost. Det blev lugnande och lokalbedövning och var väldigt obehagligt. Men det värsta var kanske min egen rädsla. Läkarna stod beredda att operera in en ny Impella men det behövdes inte. Mitt hjärta slog igen av egen kraft.
Caroline överfördes så småningom till Danderyds sjukhus för rehabilitering. Då hade hon på bara tre veckor förlorat 20 kilo kroppsvikt och var tvungen att lära sig gå på nytt med rollator.
- Men jag var i alla fall hemma igen den 1 december och kunde julpynta med barnen.

Fysiskt tillfrisknade Caroline tämligen fort. Hon började jobba några timmar om dagen och var uppe i 75 procent av en heltid när plötsligt psyket hann ikapp henne. 
– Jag grät mycket och hade dåligt samvete för vad jag hade utsatt min familj för. För min inre syn såg jag min egen begravning och undrade hur barnen skulle ha klarat det. Och varje gång jag glömde bort att vara tacksam för livet fick jag dåligt samvete för det.
Caroline fick professionell hjälp med att bearbeta chocken. Det fungerade. Kropp och psyke är numera ett, tycker hon, trots att hon fortfarande blir berörd då och då. Medicinskt är hon i stort sett återställd. Medicinerna sätts sakta men säkert ut och kontrollerna på Danderyds sjukhus sker allt mera sällan. Läkarna är överens. Caroline kommer inte att få några men av sin hjärtsvikt. 
Monica Antonsson


Överläkare Hans Persson, hjärtkliniken, Danderyds sjukhus
Hjärtsvikt uppträder när hjärtat får problem med att pumpa. De flesta som drabbas är äldre. Orsaken är oftast genomgången hjärtinfarkt eller högt blodtryck men det kan också röra sig om ett fel på en hjärtklaff eller en hjärtmuskelinflammation orsakad av ett vanligt förkylningsvirus.
- Hjärtsvikt är en allvarlig men väldigt behandlingsbar åkomma, säger Hans Persson, överläkare vid hjärtkliniken på Danderyds sjukhus och ordförande för Svenska Cardiologföreningens Arbetsgrupp för

Hjärtsvikt.
– Rent allmänt kan man säga att prognosen är fullt jämförbar med olika cancerformer. 
Korrekt diagnostik är en förutsättning för framgångsrik behandling. Symtom på hjärtsvikt är nedsatt ork, andfåddhet och att patienten samlar på sig vätska. Det kan ibland felaktigt misstänkas bero på astma och KOL. Andfåddheten är i själva verket tecken på att hjärtat inte orkar pumpa ut blod. Då kan inte heller njurarna få bort vätska ur kroppen på normalt vis.
– Vi räknar med att 200 000 personer i Sverige har hjärtsvikt, säger Hans Persson. Somliga är symptomfria men riskerar att insjukna med symtom så småningom.
Han berättar att omkring 25 000 personer årligen drabbas av hjärtinfarkt. Många klarar sig. Vården i dag är bättre nu än någonsin tidigare.
– Det innebär också att vi blir allt äldre och att somliga av oss därför kommer att bära på en hjärtskada. Hos unga som drabbas av hjärtsvikt kan hjärtsvaghet och en viss ärftlighet finnas med i bilden.

Hans Persson berättar att patienter med akut hjärtmuskelinflammation inte är så ovanligt.
– De har smärtor, är trötta och kan ibland ha vätska i hjärtsäcken utanför hjärtat. För de allra flesta är tillståndet lindrigt. Infektionen kan läka ut.
I enstaka fall går patienten in i en hjärtchock som på bara några dygn drabbar hjärtats pumpförmåga. När förloppet är snabbt kan hjärtsvikt vara dödande.

– Caroline Lindberg var ett sådant fall, säger Hans Persson. Blodtrycket var kraftigt sänkt vilket är ett uttryck för chock. Hjärtat orkade inte pumpa upp trycket vilket gjorde att blodet stockade sig bakåt vilket gav vätska i lungorna och andfåddhet. Och när hjärtat inte orkade pumpa ut tillräckligt med blod till organen så påverkades även de. Caroline fick maximal medicinsk behandling från start på akuten såväl som på intensiven. Förloppet var så snabbt att vi inte kunde upprätthålla blodcirkulationen till hennes njurar och lever. Det var stor fara för hennes liv.
Monica Antonsson


Faktarutor

Tala med doktorn om NT-proBNP eller BNP


Diagnostisering av hjärtsvikt kan ha sina sidor. Särskilt när det gäller äldre kvinnor vars hjärta kan vara normalstort och se ut att dra ihop sig bra fast det i själva verket kan vara styvt på grund av högt blodtryck som har gjort hjärtmuskeln ärrig.
– Om patienten är trött, andfådd och har vätska i kroppen och man befarar sjukdom så kan vårdcentralerna dels lyssna, undersöka och ta EKG, säger Hans Persson. Om EKG är normalt så rör det sig till 95 procents chans inte om hjärtsvikt. Är man osäker bör man gå vidare med blodprovet NT-proBNP alternativt BNP som är nytt inom sjukvården men som kan tas på vårdcentralerna.
Hans Persson förklarar att det rör sig om ett förhormon inne i hjärtmuskeln som frisätts när hjärtat inte kan pumpa ut blod som det ska. När blodtrycket stiger i hjärtat och blodet stockar sig bakåt mot lungorna utsöndras hormonet till blodbanan där förhormonet spjälkas det upp till ämnena NT-proBNP och BNP som båda är mätbara.
– Ett förhöjt värde är en indikation på hjärtsvikt, säger Hans Persson. Får man ett sådant vid den här sortens provtagning ska man gå vidare och göra en ultraljudsundersökning av hjärtat.


Varför kunde inte Danderyds sjukhus hjälpa Caroline?

Att Caroline fördes till Akademiska sjukhuset i Uppsala för behandling med hjärtpump, den så kallade Impellan, berodde på att sjukhusen är olika rustade vad gäller apparatur som exempelvis hjärtpumpar. Men det är helt i sin ordning, tycker överläkare Hans Persson. Ytterst få av de cirka 2000 patienter som varje år behandlas för hjärtsvikt på hjärtkliniken vid Danderyds sjukhus har behov av att få hjälp av en hjärtpump.  
– Hos oss har vi en så kallad aortaballongpump som ökar hjärtats förmåga med 5-10 procent. Den är i de allra flesta fall tillräcklig. Jag har under mina 30 år som läkare bara haft att göra med tre, fyra fall i min närhet som haft en så snabbt påkommande och mycket svår sjukdomsbild som Caroline Lindberg. I hennes fall insåg vi att det förmodligen inte skulle räcka med aortaballongpumpen. Hon var helt enkelt för sjuk. Men det låter mer dramatiskt än det faktiskt var. Vår beredskap ser ut så här. Det är inte ovanligt att man flyttar patienter mellan sjukhusen även under intensivvård.


Hjärtsvikt förebygger man på samma sätt som man förebygger hjärtinfarkt. 

Det gäller att hålla sig i form, motionera regelbundet och hålla bukfetman borta. En kontroll hos husläkaren bör omfatta kontroll av såväl kolesterol som blodtryck som vid behov ska behandlas.
Ett bra blodtryck bör ligga på 130/80 eller som högst 140/90. Rökare bör fimpa för gott och alla bör ofta äta frukt och grönt. Den som fått åldersdiabetes måste hålla sjukdomen i schack, undvika alkohol i stora mängder och se till att rent allmänt ha ett gott liv. Psykosociala faktorer spelar nämligen in.
– Risken att få hjärtinfarkt och därmed hjärtsvikt kan minskas väsentligt med förändrad livsstil och bra blodtryckskontroll, säger Hans Persson som påpekar att det inte råder något alkoholförbud.
– Ett glas vin om dagen är bra för kärlen, säger han. Men om man har en rejält nedsatt hjärtmuskelfunktion ska man vara mer försiktig med alkohol.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar