tisdag 7 april 2020

Cecilia Eriksson om Tsunamin och de tre härdsmältorna i fukoshima...

Allas Veckotidning
Nr 12, 2012

Cecilia var där när jordbävningen skakade Japan

- Vi körde i tio timmar för att rädda liv... 


Nyhetstelegrammen duggar fortfarande tätt från Japan om jordbävningarna och tsunamin den 11 mars och den efterföljande kärnkraftskatastrofen i Fukushima Daiichi med minst tre härdsmältor jämförbara med den i Tjernobyl 1986. Hus sopades bort, bilar och tåg bara försvann och 10 000-tals människor rapporterades saknade och döda. I dag är stora delar av kusten är ödelagd och de radioaktivt nedsmutsade områdena stora. Hur stora är det väl ännu ingen som vet. Den förbjudna zonen runt kärnkraftsverket är 80 kilometer i diameter. Hundratusentals människor är evakuerade och hemlösa inkvarterade varhelst de kunnat få ett tak över huvudet. Infrastrukturen är sargad och arbetsplatser är bortsopade. Till det kommer nu strålningen som förgiftar grödor och betesmarker vilket gör maten radioaktiv med allt vad det innebär. Strålning som läcker ut motsvarar 168 Hiroshima-bomber vilket har fått premiärminister Naoto Kan att avgå. 
Men i stort rullar livet på ungefär som förut i det övriga Japan. Man talar förstås om trippelolyckan och tar del av larmsignaler om radioaktiva ämnen i mat och vatten. Men myndigheterna är lågmälda och lugnet relativt återställt. Åtminstone på ytan.
- Min känsla är att det som hänt inte har sjunkit in än, säger Cecilia Eriksson, 34, som är doktor i biologi och gästforskare vid Tohoku universitet i staden Hamamatsu i Shizuoka Prefecture omkring 20 mil söder om Tokyo.
- Det är som att hela Japan är i chock. Men man talar om olyckan mer och mer och man ser allt tydligare hur traumatiserade vi alla är. Internet är en avgörande skillnad mellan då och nu. Man får information direkt och det är lättare att ge varandra stöd. Frågorna är många. Hur ska vi göra med maten. Somliga menar till och med att hela befolkningen av solidaritet borde äta den radioaktiva maten som odlas i katastrofområdet. Många tror att myndigheterna har lagt locket på och döljer sanningen om haverierna. En annan tydlig trend är att folk skäms något alldeles fruktansvärt inför omvärlden för att Japan släpper ut all denna radioaktivitet.

Följde ingivelsen
Cecilia har sina rötter i stockholmsförorten Vallentuna. Där växte hon upp och där drömde hon om att bli lärare. På mellanstadiet gick hon musikskolan och sjöng i kör. På gymnasiet gick hon teknisk linje med bygginriktning. Drömmen om läraryrket fanns kvar och nu visste hon att hon ville bli högstadielärare i biologi och matematik.
- Lärarna hade egna företag vid sidan av skolan. Det är de bästa lärare jag någonsin haft. Så jag tänkte att jag nog måste göra något annat först.
Hon blev elev vid Kungliga Tekniska Högskolan där hon så småningom utexaminerades som civilingenjör.
- Jag undervisade i en kurs på KTH och fick verkligen blodad tand. Men jag tror det är svårare på högstadiet. Jag tror de ställer mycket svårare frågor. Dessutom måste man sänka sig till deras nivå rent socialt.

Cecilia skrev sin doktorsavhandling om proteiner och doktorerade i bioteknik 2009.

- Vi har alla omkring 25 000 proteiner i kroppen, berättar hon och försäkrar att det är en spännande värld.
- Många sjukdomar som Diabetes och Alzheimers beror på att man har onormala nivåer av proteiner. Vid den sistnämnda har man till exempel extra mycket av ett visst protein som anhopas i hjärnan. Min grupp på KTH jobbade med olika terapeutiska idéer om framtida behandlingsmetoder om hur man skulle kunna rensa bort de proteinerna. I dag finns enzymer som behandlar symtomen men ingenting som botar sjukdomarna.
Inom den akademiska världen är det vanligt att åka utomlands för att forska. Det är helt enkelt bra för karriären. Cecilia är visserligen inte så karriärlysten men efter ett besök hos en kompis i Tokyo sökte hon ett stipendium om att få åka dit och arbeta. Men förutom den där kompisen, som dessutom reste hem igen, fanns egentligen inget skäl för henne att välja just Japan.
- Så har det varit ganska ofta i mitt liv när jag velat något riktigt mycket. Det finns ingen rationell förklaring, det bara sitter i magen att jag ska följa min ingivelse.

Vill stanna i Japan  
Efter två år i Japan har Cecilia fått ytterligare fyra års stipendium. Hon vill gärna stanna och låter sig inte avskräckas av risken för strålning från Fukushima. Hon saknar Sverige och familjen förstås men idag finns såväl mail som Skype gör att Cecilia kan stå i daglig kontakt med föräldrarna Inger och Bertil Eriksson och brorsan Robin.
- Vi har aldrig pratat så mycket som vi gör nu.
Vad gäller kärlek, parbildning och barn ligger Cecilia helt enkelt lågt. Efter två långa förhållanden som gått i kras ligger hon helt enkelt lågt.
- Jag har bott ihop med folk hela livet och tycker faktiskt att det är skönt att få vara min egen ett tag. Efter två riktigt seriösa relationer som var jättefina på många sätt känner jag ingen stress. Jag väntar tills jag träffar någon som det känns rätt med helt enkelt. Jag förstår dem som prioriterar barn väldigt högt men för mig är det viktigt att allt stämmer och känns rätt.

För mig är just nu Japan min utmaning. Jag bodde i Frankrike när jag var nitton. Det var nästan som hemma. Japan är väldigt avskalat och helt annorlunda. De talar dålig engelska och vi kan inte läsa deras bokstäver. Det är skönt på så sätt att man slipper läsa reklamen. Hemma kan det vara svårt att skärma av löpsedlar och sånt som kan vara stressande. Kulturen är väldigt svår att förstå sig på. Japan är väldigt High Tech men det är samtidigt Low Tech, ett jordbrukssamhälle på många sätt.  

Skalv varje månad 
Cecilia bor i en forskarbostad vid universitetet. Hon är lyckligt lottad, säger hon. Normalt skulle hon ha fått totalt 15 kvadratmeter till sitt förfogande. Nu har hon en parbostad om 40 kvadrat och gott om plats.
- När jag efter ett år i Tokyo meddelande mina vänner att jag skulle flytta till XXX tyckte de att jag flyttade ut på landet, skrattar Cecilia. Hur ska det gå, undrade de. Hur ska du klara dig? Men här bor 800 000 invånare så jag klarar mig bra.
Cecilia berättar om sitt arbete i ett projekt vars mål är att lösa gåtan med Parkinsons sjukdom.
- Vi försöker förstå vad som orsakar sjukdomen. Man vet att det som händer är att cellerna i ett område i hjärnan som styr motoriken börjar dö. Men det finns olika typer. De som är i 40-års åldern när sjukdomen bryter ut har ett protein som inte jobbar som det ska vilket beror på en defekt gen. Det är otroligt spännande och relevant.

Cecilia berättar att det är mycket svårare att forska i Japan än i Sverige. Det är samtidigt en bra livserfarenhet. 
På fritiden är det vännerna som gäller, yoga och stickning i syjuntan men ledare slutar och juntan är i Tokyo. Cecilia tycker det är fantastiskt att få vara med om att upptäcka hur annorlunda ett samhälle kan vara uppbyggt. Man umgås på restaurang och blir sällan eller aldrig hembjuden till någon.
- Man får som ett eget rum och beställer in smårätter och äter tillsammans. Det är inget fett i maten så det är ett bra bantningsland. Och så älskar jag karyokee. Jag har ju sjungit i kör men aldrig sjungit i ett band. Det kan jag ibland drömma om att få göra.  

Cecilia var väl medveten om risken för jordbävningar när hon slog sig ner i Tokyo. Sedan dess har hon varit med om att jorden börjat skaka minst en gång i månaden.
- Första gången låg jag i min säng. Plötsligt började hela rummet vibrera. Jag trodde att det var grannen som hll på med något men när det bara ökade i styrka förstod jag att det var ett jordskalv. Jag var helt exalterad nästa dag när jag gick till jobbet. Mina arbetskamrater tyckte inte att det var så märkvärdigt. För dem var det vardag. Nästa gång det hände tyckte jag att det var jättekul och spännande. Det var ungefär som att vara i närheten av en sprängning. Det vibrerar till liksom.

Maten förgiftad
Jordbävningen den 11 mars vid tvåtiden på eftermiddagen var betydligt värre.
- Jag var väl tio personer på arbetsplatsen ungefär. När saker och ting började röra på sig tittade vi förvånat på varandra. Den här gången var det inte en liten vibration, det rörde sig verkligen. Vi kollade på Facebook vad våra kompisar i Tokyo gjorde och där var det verkligen obehagligt. Vi fick evakuera hela institutionen men kunde snart återvända. Då såg vi på nätet att det var tsunamivarning i Fukushimaområdet. Vi såg bilder på hur vattnet sköljde in och efterlämnade ett enda stort hav av bråte. Och när det gällde de radioaktiva utsläppen visste vi inte vad som skulle hända. Var det farligt att gå ut i regnet eller inte. Folk började hamstra båda mat och bensin som därmed började ta slut i butikerna.
Det var helt fruktansvärt. Och det är det fortfarande där uppe.
Cecilia har som många andra från det övriga Japan varit på plats i Fukushima för att hjälpa till och dra sitt strå till stacken. Hon har varit med och byggt duschar som monterats isär, fraktats med lastbil till evakuerade i gymnastiksalar i katastrofområdet och satts ihop igen. Hon har fraktat dit och delat ut leksaker till barn och hon har fraktat ren mat till evakuerade och lagat till den dessutom. Koordinerad av guvernören.
- Vi satt tio timmar i bil för att komma dit. Då tvivlade jag på att det var vettigt. Sedan mötte jag fem hemmafruar som hjälpte till att laga mat till 200 evakuerade i en gymnastiksal. De kunde verkligen hacka kål. Det gick som en dans. De hade gjort det förr. Då slog det mig att de inte längre har några hem. De har inte ens en egen kniv att hacka med. För dem gällde det att hålla sig över ytan lite grand. Överallt såg man behovet av att få ha en vardag.

Livet går vidare
Jag är förvånad över att folk ändå verkar vara i så bra skick. De har fått nödtorftigt med kläder. Man kunde se på människor att de var härjade men när vi kom blev det någon slags happening. En man började gråta. Tack för att ni inte har glömt bort oss, sa han. Det var två månader efter katastrofen. 350 000 människor är evakuerade och 20 000 saknas fortfarande.

- Det är svårt att beskriva hur det ser ut, säger Cecilia. Allt är förstört. Hela strandremsan är förstörd. Det är mycket bråte och total förödelse. Av många hus finns bara grunden kvar. Bilar och båtar som spolats upp på hus som är över 20 meter höga och vissa stålkonstruktioner från hus står ännu upp. Man sorterar sopor. Här och där står berg av vitvaror och maskiner. Det kommer att ta år att städa upp.
Det är märkligt att stå där mitt i bråten när solen skiner och havet ligger spegelblankt. Det är så vackert att det gör ont i hjärtat. Nya blommor växer upp och folk lever på som vanligt. Jag såg en femåring sitta och titta ut genom ett fönster och tänkte att här ska den människan växa upp. Livet går vidare. Det fortsätter.
Jag är glad att jag kunnat göra en pytteliten insats och att ha sett förödelsen med egna ögon. Det är det bästa jag har gjort faktiskt. Jag kommer att åka dit igen. Det känns verkligen viktigt.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar