torsdag 2 april 2020

Den sjungande polisen som blev socialchef...


Vallentuna Steget
16 februari 2005

Sjungande polisen som blev socialchef

Namn: Bo Weiåker
Ålder: 63 år
Stjärntecken: fisk
Familj: Hustrun Karin och döttrarna Ulrika, 33, och Emelie, 18
Bor: Fornminnesvägen i Vallentuna
Yrke: Socialchef i Vallentuna sedan 1989
Lön: 51 500:- (Jag är nöjd. Jag klagar inte.)

 
Socialchef Bo Weiåker
I bakgrunden skymtar Birgitta Adlivankin som då
arbetade på socialkontoret.
Foto: Tommy Jansson
Bo Weiåker är polisen som sadlade om och blev socialchef. Två år före pensioneringen berättar han om sin djupa medkänsla med människor och sin frireligiösa bakgrund.
– När jag hör de gamla väckelsesångerna, så kommer tårarna, erkänner han.

Bo Weiåker har sina rötter i trakten av Sundsvall. Där växte han upp som son till en baptistpastor. En grabb i precis samma läge var kompisen Kjell Lönnå. Även hans far var baptistpastor. Bo var, likt den numera rikskände Kjell Lönnå, intresserad av musik. Hans fem ackord på gitarr räckte gott och väl för att bli tonårsgitarrist i ett lokalt rockband med både ”Rock around the clock” och ”Tutti Frutti” på repertoaren.
– Jag är nog över huvud taget lite konstnärligt lagd, säger han. Jag spelar både piano och orgel. Jag har just besökt vårt nyaste äldreboende Augustendal vid Stendösvägen. De har en elorgel, så jag spelade en trudilutt - Dans på Brännö brygga. Tanterna tyckte, att det var kul med lite gammelvals, så de tog sig en svängom…

Social kompetens

Bo gick polisskolan och kom som nykläckt konstapel till Hudiksvalls polisdistrikt.
– Stadens socialchef kom ofta in på polisstationen för att prata bort en stund. Han tyckte, att jag hade en viss social kompetens och gav mig rådet att sadla om. Jag tyckte att det lät intressant, så efter fem år flyttade jag till Södertälje, där jag hade fått jobb som socialassistent för såväl barnavårdsnämnden som nykterhetsnämnden.
Det var emellertid bara början. Innan Bo kom till Vallentuna, hade han ett chefsjobb vid landstinget i Gävleborg, där han ansvarade för såväl den sociala verksamheten som särskola, omsorg och habilitering.

Trivs med jobbet

Bo blev socialchef i Vallentuna 1989, då familjen också valde att flytta hit. Han har drygt 360 anställda under sig inom äldreomsorg, individ- och handikappomsorg.
– Men vi är minst dubbelt så många, om man räknar in alla som jobbar i verksamheter utlagda på entreprenad.
Formellt är det Bos uppdrag att verkställa den politiskt tillsatta socialnämndens beslut. Nämnden sammanträder en gång i månaden under ledning av ordföranden Gunnel Orselius-Dahl (fp). Det fungerar bra, tycker han.
Efter 15 år på jobbet är det fortfarande hans målsättning, att alla som kommer i kontakt med socialförvaltningen ska bli nöjda. 
– Jag trivs med jobbet, för att man träffar så många människor. Samtidigt försöker jag leva efter devisen, att ingenting är så bra, att det inte kan göras bättre. Vår uppgift är att på ett riktigt och säkert sätt göra den allra bästa insatsen för våra brukare och kunder. 

Gillar Vallentuna

Privat bor Bo med hustrun Karin i en lägenhet på Fornminnesvägen, sedan de sålt villan på Solgårdsgärde. De trivs. Kommunen är trevlig att såväl verka som bo i, tycker han.
– Men jag hoppas på en fortsatt utveckling av centrum. Det gäller att samla alla goda medborgares engagemang i den sociala uppgiften att visa, att Vallentuna är den trivsammaste kommunen i hela Stockholmsregionen!
Familjen Weiåker har en gård i Hälsingland, där de tillbringar det mesta av sin lediga tid. 
– Jag tycker om att snickra och har alltid ett byggprojekt på gång. Jag är inte proffs men jag vet hur man håller en hammare. När jag är ledig, sitter jag gärna vid husknuten och tittar ut över havet med en kopp kaffe och en god bok. 

Sång för politiker

Karin Weiåker är regionchef för ett vårdföretag med hela Stockholm som upptagningsområde. Hon driver samtidigt ett mindre vårdföretag i Hälsingland. Dottern Ulrika arbetar med marknadsföring och driver ett företag med 15 anställda. Dottern Emelie studerar.
Om Bo Weiåker fortfarande är aktiv inom baptistkyrkan eller ej förtäljer inte historien. Men tårarna trillar, som sagt, när han hör de gamla väckelsesångerna. Då och då bjuder han även socialkontorets personal på lite sång. De blir glada och applåderar, säger han.
– Jag har till och med sjungit för politikerna, säger han och klämmer i med: ”Jesus älskar alla barnen; Alla barnen på vår jord; gul och röd och vit och svart; gör detsamma har han sagt; Jesus älskar alla barnen på vår jord.”
– Jag sa åt politikerna, att allt det där står i skollagen. Fast med helt andra ord…
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar