tisdag 17 mars 2015

Ulla Isaksson

Södra Roslagen
16 december 1987



____________________________________________________________________________


Södra Roslagen
30 november 1988

Författarpar berättade om sitt arbete

(VALLENTUNA)
När det i Vallentuna bosatta författarparet Ulla Isaksson och Erik Hjalmar Linder härom kvällen ställde upp för en frågestund i kyrkobrödernas regi möttes de av en skara mycket intresserade åhörare i Mathiasgården.
Självfallet kom kvällen att handla om de bådas författarskap och då inte minst om Ulla Isakssons senaste bok ”Födelsedagen”.




Långt innan den nu uppmärksammade romanen ”Födelsedagen” fanns till ens i sinnevärlden började Ulla Isaksson intressera sig för Elin Wägner, något som uppenbarligen präglat Ulla Isakssons författarskap. Hon var en pionjär inom den svenska kvinnohistorien som betytt mycket för senare tiders medsystrar. Själv var Elin Wägner sin tids första kvinnliga reporter på dåvarande Helsinborgsposten. Hon skrev bland annat Selma Lagerlöfs biografi.
- Elin Wägner, som var född 1882, hade egentligen utsett Barbro Alving att skriva sin biografi. Men i slutet av 60-talet blev Bang, som hon kallades, sjuk och orkade inte med arbetet.

Själv var jag då upptagen med mitt arbete om Hjalmar Bergman men jag tyckte att det arbetet borde passa Ulla som just då hade avslutat arbetet med sin roman ”Paradistorg”, berättade Erik Hjalmar Linder
- Barbro började lasta över sitt material på mig. Hon hade gjort intervjuer med alla människor som känt Elin Wagner, till och med hennes fästmans nya fästmö! Allt var samlat men inte genomgånget, berättade Ulla Isaksson om början av det mastodontarbete som skulle resultera i Elin Wägners biografi i två band några år senare.
- Elin Wägner var en verklig pionjär och jag har fått många kvinnohistoriska aspekter genom henne. Vi bär alla våra anmödrar på ryggen, sa Ulla Isaksson som menade att det är kvinnorna som bär kulturen i Sverige i dag.

Sedan slutet av 60-talet hämtar Ulla Isaksson ofta romanfigurer, uppslag och stoff ur sina drömmar. Huvudpersonen i den nu aktuella ”Födelsedagen” Olga, är en av dem.
- Olga helt enkelt uppenbarade sig för mig en natt och jag visste plötsligt att romanen skulle handla om henne. Slutet visste jag också. Sedan återstod det stora arbetet med att skriva själva romanen, sa Ulla Isaksson.

”Födelsedagen” handlar om en enda dag, den dagen då Olga ska fylla 75 år. Hon är änka och ser hur allt förfaller omkring henne. Hon vill varken fylla år eller träffa någon alls.
- Boken handlar om hur moderskärlek övergår i en modersmakt som barnen måste slå sig fria från, sa Ulla Isaksson och menade att det är lätt att fastna i sin roll.
- Man måste abdikera, sa hon.
- Många tycker att boken är hemskt sorglig men jag kan inte hålla med om det. Till slut har en försoning inträffat, åtminstone för mig.

Några förebilder ut verkligheten har Ulla Isaksson alltså inte för sina romanfigurer. Platsen Nääs i ”Födelsedagen” har däremot sin motsvarighet i verklighetens Sjöö och Olgas dotter bor i bokens ”Tuna” i ett hus som liknar Rosengården i Vallentuna, skulle det visa sig.

- För fattare arbetar på olika sätt. Personligen har jag svårast för att börja. Det kan ta två år innan jag kommer igång. Inte heller kan jag visa upp något jag skrivit förrän det är helt färdigt. Och då får Erik läsa det först av alla, sa Ulla Isaksson varmt leende.
- Det var skönt att höra, replikerade Erik Hjalmar Linder.
Monica Antonsson  
_________________________________________________________________________________

Lokaltidningen
Nr 49, 1994



_____________________________________________________________________________

Lokaltidningen
Nr 16, 1995


______________________________________________________________________________




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar