tisdag 17 mars 2015

Löstagbar ratt stoppar biltjuvar

Södra Roslagen
27 december 1989

Årets Fötetagare i Vallentuna Johan Rosenlund:
- Utnämningen en katastrof!

(Vallentuna)
Johan Rosenlund – mera känd som Produkt-Johan – har av företagarförbundet och Vallentuna kommun utsetts till Årets Företagare i Vallentuna 1989.
Detta med anledning av ett antal ”järnbitar” (läs: geniala uppfinningar) som givit Johan en lönande rörelse.
- Utnämningen är en katastrof för mig. Jag vill helst vara en doldis, säger Johan Rosenlund.



Efter avslutad skolgång skruvade Johan Rosenlund några år på allehanda bilar. Han insåg emellertid att han var inne på fel spår och sadlade om. Så kom det sig att han under några år var tjänsteman hos Motormännens Riksförbund.
- Jag satt där och bläddrade några år innan jag insåg att även det var fel. Jag slutade med ett löfte om att jag skulle få komma tillbaka när det blev dags för pensionen. Då skulle jag sitta där, dricka kaffe och snacka skit, säger Johan som längtade efter att få göra något mera rejält.

Snilleblixt
Det var 1983 som Johan plötsligt fick den snilleblixt som han länge gått och väntat på. Idén föll ner som en blixt från klar himmel och han visste direkt att den var av hög kaliber.
- Jag hade ju alltid varit nyfiken och nu snubblade jag helt enkelt in i ett nytt yrke.

Snilleblixten som Johan kallar ”en järnbit” resulterade i tillverkningen av ett släpvagns- och husvagnslås. Uppfinningen fick stor spridning. Särskilt som det blev är lag på att alla husvagnsägare ska ha lås på sina släp.
- Jag tycker inte att det handlar om en uppfinning. Det är snarare fråga om produktutveckling, säger Johan som därmed blev Produkt-Johan.

Sensationellt billås
Järnbitarna blev flera i takt med att snilleblixtarna ställde sig på kö. Johan har bland annat utvecklat en speciellt anpassad spik för gipsunderlag. Och i mars nästa år presenterar han en uppfinning som väntas bli sensationell. Produkten är ett billås som innebär att föraren helt enkelt tar med sig ratten när han parkerat och lämnar bilen. Låset har provats av Trafiksäkerhetsverket och fått godkänt. I dagarna har Johan även fått klartecken från patentverket.

En chock
Produkt-Johan har ingen verkstad i vilken han själv svarvar till sina ”järnbitar”. Han står för idéerna och låter folk som kan det bättre klara av tillverkning och försäljning. Själv har han alltid jobbat i det tysta och upplever därför utnämningen till Årets Företagare lite besvärande.
- Utnämningen kom som en chock! Det är som att vinna på lotteri utan att ha någon lott. Jag är inte ens medlem i Företagarföreningen, säger Johan som hoppas att så fort som möjligt få återgå till sin anonyma tillvaro som Produkt-Johan. 
Monica Antonsson

________________________________________________________________________________

Företagsspegeln
Nr 1, 1990

Årets företagare i Vallentuna
- en riktig Uppfinnar-Jocke!

Från kontoret i en gammal ombyggd vedbod hemma på tomten driver Johan Rosenlund sitt företag.
Här skissar han på den ena revolutionerande uppfinningen efter den andra. Andra får sedan göra verklighet av hans ritningar.
Produkt-Johan, som han kallar sig, är så framgångsrik att han i år har valts till Årets Företagare i Vallentuna.

Johan Rosenlund vill på sin höjd kalla sig produktutvecklare och kallar sina produkter för nyttiga små järnbitar. Ett blomstrande enmansföretag som i sin tur förser flera tillverkningsföretag med sysselsättning har han och hans ”små järnbitar” på några år resulterat i.

Upprinnelsen till Produkt-Johans framgångar är ett djupt intresse för bilar. I ungdomen körde han rally och byggde i början av 1970-talet en egen tävlingsbil vars motor hade fyra ventiler. 1974 blev han A-förare varpå antalet ventiler utökades till 16. Johan funderade ständigt ut egna lösningar, byggde och konstruerade själv. Bättre skola än så kunde han inte ha fått, menar han.

Snilleblixt
- Det var min grundutbildning! Man lär sig snart vad som går och inte går, säger Johan som drev egen bilverkstad under många år. Motorutveckling och annat tekniskt sysselsatte hans tankar varenda dag och rätt som det var fick han en snilleblixt…
- Jag hade sysslat en del med släpvagnar också och på den tiden hände det att släp- och husvagnar lossnade från bilarna. Nu kom jag på hur man skulle kunna tillverka ett enkelt och billigt lås så att det inte kan hända. Det gäller att dels kunna se en brist och dels att kunna tillverka en billig produkt som lösning på bristen, säger Johan som utgick från en bit bockad plåt och ett vanligt hänglås.

Stor succé
Husvagnslåset blev en enorm succé särskilt som det även blev lag på att lås skulle användas. Ett grossistföretag hörde av sig och snart var verksamheten igång. Idag har Johans lås erövrat den norska, danska, finska och franska marknaden utöver den svenska.

Numera ägnar sig Johan åt att på heltid fundera ut nya ”järnbitar”. För att lyckas har han förstås också en betydande försäljartalang och en finurlig marknadsplan.
Nästa produkt som Johan ska släppa ut på marknaden är en justerbar skruvstopp för borrmaskiner. En annan är ett stöldskydd för bilar – den löstagbara ratten.
- De allt vanligare stöldlarmen som bara tutar och tutar har nästan blivit en sanitär olägenhet. De skyddar dessutom inte bilarna mot stöld, konstaterar Johan som hoppas att hans löstagbara ratt ska hjälpa till att minska de ganska omfattande bilstölderna i landet.
- Varje ratt har en speciell stiftkombination som är unik. Det betyder att jag kan ta med mig min ratt när jag lämnar bilen. Därefter är bilen lika omöjlig att starta som det är att öppna ett lås utan nyckel.

Personlig ratt
Ratten levereras med en speciell bärväska och den som vid utlandsresa exempelvis parkerar sin bil vid Arlanda kan med fördel låsa in sin ratt i en förvaringsbox.
- Ratten är ett biltillbehör av trä eller läder som designas efter kundens önskemål. På så sätt blir den en mycket personlig detalj.

Att Johans framgångsrika arbete gjort honom till Årets Företagare i Vallentuna kom nästan som en chock för honom. Han vill helst vara något av en enstöring som pysslar med sitt och jobbar i det tysta. Tillvaron kan bli lite för pressande i offentlighetens ljus, tycker Johan. Han vill helst fundera vidare på nya ”järnbitar” utan att göra något väsen av det.
- Mycket är väl tillgodosett men de har inte tänkt på allt än, säger Johan. Jag har en hel del idéer på nya produkter för framför allt bilar. Där är jag definitivt på min mammas gata.
Monica Antonsson   
________________________________________________________________________________ 

Lokaltidningen Företag
Nr 14, 1996


Lokaltidningen Företag
Nr 14, 1996

Löstagbar ratt stoppar biltjuvar

Johan Rosenlund i Vallentuna har konstruerat en löstagbar ratt som stöldskydd för både bilar och båtar.
- Det går inte att stjäla en bil utan ratt! Det var själva ursprungstanken.
Och nu är den löstagbara ratten på god väg att erövra världen.

- Man lär sig snart vad som går och inte går, säger Johan som alltid haft en god blick för vad som saknas eller ställer till problem. Efter lite klurande brukar han dessutom kunna råda bot på bristen. Han har följaktligen en rad patent på prylar som kommer väl till pass inom exempelvis byggbranschen.

En är skruvstoppet som ligger med i dagens skruvförpackningar.
En annan är släpvagnslåset Tylock.

Johan Rosenlund har alltid varit intresserad av bilar. I ungdomen körde han till och med rally i bilar han själv hade byggt. Bättre skola kunde han knappast ha fått.
- Tylock är guldägget, säger han. Det finansierar allt det andra. 

Snilleblixten Tylock
Tylock är resultatet av en snilleblixt han fick för att släp- och husvagnar förr brukade lossna från bilarna. En bit bockad plåt och ett vanligt hänglås gav honom idén och 1984 var patentet klart.

- Släpvagnslåset, som tillverkas av Cabo Produkter i Vallentuna, blev en enorm succé. Speciellt som det blev lag på att ha lås till vissa kulhandskar 1989. Det året sålde vi 50 ton släpvagnslås. Förra året var vi nere i mer normala 15 ton. 


Den löstagbara ratten Snap off
Men det är ratten, den löstagbara, som gjort Produkt-Johan känd över världen.
- Jag trodde aldrig att en löstagbar ratt kunde bli godkänd av myndigheterna. Tanken var lite väl magstark. Det fiffiga är att låset expanderar och gör ratten glappfri. Ju mer man bryter desto stadigare blir den.

I dag är Produkt-Johans ratt inte bara godkänd av svenska myndigheter. Även Tysklands hårdaste testorganisation, Tüv, har välsignat den. Ratten finns numera i standardutförande till alla bilmärken från Lada till Rolls Roys. Den kan också köpas personligt designad i exempelvis läder och mahogny. Priset varierar från 2000 till 4 700 kronor.

- Varje ratt har en unik stiftkombination som gör det omöjligt att starta bilen utan rätt ratt. Den som lämnar bilen på Arlanda för att resa bort, kan utan vidare ta med sig ratten och låsa in den i en förvaringsbox tills semestern är över. Bilen kan gott lämnas olåst, så slipper man brytmärken på dörrarna också.
Johan Rosenlund började projektera ratten 1985 men fick alla patent först i april 1995. En månad senare sålde han alltihop till den italienska fabriken Raid. Själv har han blivit företagets representant i Skandinavien.

Som en atlantångare!
- Ratten är en atlantångare! Den sprider sig snabbt över världen. Det går inte att sitta ensam i Vallentuna med ett kontor i en ombyggd vedbod och tro att man ska klara av den ruljansen själv.
I dag finns Produkt-Johans ratt över hela världen, i Europa och Asien såväl som i Sydafrika och hela USA. Den sitter dessutom som standard i den nya svenska sportbilen Indigo. I Ryssland och övriga öststater är den särskilt populär. En stulen bil där är för evigt förlorad och ägaren får inte en rubel. Där finns helt enkelt inga försäkringar.

Snap off har även revolutionerat rallyvärlden.
- Stig Blomkvist har ratten i sin tävlingsbil, säger Johan. Bilen är trång och då är det praktiskt med en löstagbar ratt. Stig har två rattar, en med moccaklädsel när han kör med moccahandskar. Ingen får ta i ratten med bara händerna, så mekanikern har en egen ”grisratt” att ta till när bilen ska servas.

Den löstagbara ratten har hittills (1996) mest lanserats på marinsidan. För när varande pågår installationer i Sveriges mest stöldbegärliga båt, finsktillverkade ”Buster Safty”. Försäkringsbolagen hotade nämligen höja premien med 2000 kronor om året, om inte ägarna installerade ett stöldskyddspaket med den löstagbara ratten.
- Alla gjorde det, säger Johan Rosenlund. Och hittills har inte en enda båt blivit stulen.
Monica Antonsson   

Hör Johan Rosenlund själv berätta här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar