tisdag 17 mars 2015

Roger fick nytt liv...

Lokaltidningens hälsobilaga


By-pass-operationen gav Roger nytt liv

I våras gjorde Roger Larsson en by-pass-operation av hjärtat. Tre veckor senare var han tillbaka i jobbet på halvtid och sex veckor senare på heltid.
- Det känns som att jag har blivit 20 år yngre, säger han. Det är så lätt att andas.


Roger Larsson, 46, jobbar som lagerchef på ett företag som säljer telefax och kopieringsmaskiner. Det innebär stress och många tunga lyft varje dag. Speciellt som han själv ofta är på plats med maskinerna hos sina kunder. Han är dessutom rökare och glad i god mat.

Aldrig sjuk
- Jag hade aldrig varit riktigt sjuk när detta hände, säger han. Jag minns inte ens när jag var hos doktorn senast.

Problemen började i oktober 1998, när Roger var på väg till Söderköping med en kopieringsmaskin. Han hade känt sig trött en tid och ibland haft problem med låset. Det var emellertid inte värre än att han skrev det på ålderns och viktens konto.

Tryckande band över bröstet
- Jag var utanför Nyköping när jag plötsligt fick väldigt ont åt hjärtat, säger han. Det var som ett tryckande band rakt över hela bröstet. Jag funderade på om jag skulle söka upp Nyköpingslasarett och be om
hjälp men värken släppte strax utanför Norrköping så jag fortsatte.

Roger levererade maskinen och återvände mot Stockholm men mellan Norrköping och Nyköping var det dags igen.
- Det var ett otroligt tryck! Och jag som skulle bort på middag den kvällen!

Roger lyckades ta sig hem till Vallentuna där han vilade en stund utan att smärtan gav med sig.
- Jag ringde akuten som sa åt mig att ringa efter ambulans.

Risk för hjärtinfarkt
Ambulansen kom med bår och allt. Roger fick inte ens gå själv. Han fick dropp och nitroglycerinspray. Risken för hjärtinfarkt var överhängande.
- Det gick väldigt fort alltihop.

Roger blev inlagd på Danderyds sjukhus där omfattande provtagningar så småningom visade att han drabbats av svår kärlkramp. Kontraströntgen visade senare var i hjärtats kranskärl de tre förträngningarna satt. Orsaken är okänd men stress och rökning lär spela roll i sammanhanget.

Operation
- Kranskärlsförträngning kan i lindriga fall avhjälpas med så kallad ballongsprängning, säger Roger. Då går läkarna upp med en liten slang via ljumskartären. De når förträngningen och pressar bort den. Fungerar inte det återstår att göra en by-pass-operation
Det blev operation för Rogers del. Läkarna hämtade en ytlig ven från hans ena ben och tillverkade två nya ledningar. De drogs från kranskärlen till kroppspulsådern – förbi de tre förträngningarna.

Frisk direkt
- Jag kände direkt när jag vaknade upp efter sju, åtta timmar att jag var frisk, säger Roger. Jag hade ingen värk och det gick lätt att andas. Jag var hur trött som helst men kunde inte sova.
Nästa morgon svingade han benen över sängkanten och ställde sig upp. Det var inte så bra, tyckte sköterskorna. Först på kvällen fick han ta några stapplande steg i salen.

Långa promenader och ny kost
- Två dagar efter operationen gick jag omkring ganska obehindrat i korridorerna och efter sex dagar fick jag åka hem. Veckorna som följde promenerade jag åtminstone en mil om dagen.

Sjukskrivne Roger hade tråkigt därhemma. Efter bara tre veckor bad han att få börja jobba. Läkaren tyckte emellertid att det räckte med halvtid. Först sex veckor efter operationen – när bröstbenet hade läkt ihop, fick han börja jobba heltid. Sedan dess har han lagt om kosten till en mer fettsnål diet och går ofta långa skogspromenader.
- Läkarna har gjort ett fantastiskt arbete, säger han. De gav mig ett nytt liv. Nu har jag en helt annan ork och blir inte alls lika trött längre.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar