måndag 5 oktober 2020

Jörgen Dahlberg

Jörgen Dahlberg berättar om sin barndoms Vallentuna:

Jörgen Dahlberg född 1948

När det gäller Fernström Per Olof , förkortar honom till PO, honom var jag bekant med jag eftersom han bodde på samma gård som vi i bostadsrättsföreningen Prästgården 1:70, dom första flerfamiljshusen i Vallentuna på Centralvägen, PO med familj i port 3 högst upp i en 3 rums gavellägenhet i första huset, tror att lägenheten ägdes av kommunen, vi bodde i port 7, andra huset i samma typ av lägenhet men på plan 2.

Du har säkert rätt om när han kom till Vallentuna 1955, jag tror att hans hustru hette Maria, inte helt säker men hon hade haft polio så hon hade svårt att gå, tycker mej komma ihåg att hon avvände rullstol. Deras barn var så unga så dom kommer jag inte ihåg.

Jag gick också i simskola i Veda men troligtvis redan 1955, tror inte PO var simlärare då, jag tror att PO hade simskola där i flera år, jag har också gått i simskola senare i Uthamra i Vallentuna sjön.

Jag var kompis med Niklas Lidskog som nämns, han bodde på samma gård i port 1, första huset i gavellägenheten högst upp mot stationen, han hade en yngre syster Maria och en ännu yngre bror Nils som med tiden blev präst, pappan Ingvar blev med tiden en känd profil i Vallentuna, mammans namn har just nu fallit bort. Niklas bor numera i USA i närheten av Boston.

Dom flyttar någon gång 57-58 upp till mörka Villan där författaren Jan Fridegård en gång i tiden bott, jag var ofta däruppe och lekte med Niklas.

 Även Karin Lindahl känner jag till, hon har en yngre bror Bengt som jag lekte med ibland under den tid familjen bodde på Skördevägen port 13 närmast läkarstation ovanför garagen, dom flyttar till Bällsta sedan, ser att dom finns med i din lista över invånare i Bällsta.

Diplomutdelning i Hjälmsta skola; Europamästareni höjdhopp Rickard Dahl delar ut diplom i Hjälmstaskolans aula. Vid mikrofonen Per-Olof Fernström. 
Foto 1958: GuNnar Kullberg. Vallentuna bildarkiv.

När det gäller PO så tror jag att han enbart var gympalärare, han ledde en del projekt skulle jag kalla det, gympa uppvisning, bla vet jag att han ordnade löpartävling på Vtunas gator något år, borde vara PO som införde den gröna gympa klädseln, medverkade vid Vtunas IP invigning 1958 och Centralskolans IP invigning också 1958 i sept tror jag det var, har en lapp som ligger i en låda med exakt datum. 

Från Centralskolans invigning har jag rörliga bilder i färg, med både PO och undertecknad med flera.

PO tog också hit Europamästaren 1958 i höjdhopp Rikard Dahl som diplomutdelare i aulan sent hösten 1958, bilden finns i VBarkiv löpnr 4532 med bla mej själv som mottagare av 3 st diplom, ett med Rikard Dahls autograf på baksidan, jag i mörk kavaj. 

Gymnastikuppvisning vid Hjälmsta skola; Gymnastikuppvisning på gräsmattan vid Hjälmsta skola. 
I bakgrunden syns den nya tillbyggnaden i tegel med ytterligare klassrum och en överbyggd rastgård, som stod klar 1956. Per Olof Fernström med ryggen mot publiken. Möjligen gymnastikuppvisning i samband med invigning av den nya tillbyggnaden?
Foto 1955 av Gunnar Kullberg. Vallentuna Bildarkiv.

Det finns ytterligare 2 bilder på PO i VBarkiv, gympa uppvisning år 1955 löpnr 5918 och Vtuna IP invigning löpnr 965.

Vallentuna idrottsplats invigs; Defilering av ishockey-laget vid invigningen av Vallentuna
idrottsplats. Per-Olof Fernström (idrottare och idrottslärare) går längst fram i ledet
Foto 1958: Gunnar Kullberg. Vallentuna Bildarkiv

Jag tror att PO blev kvar till läsårets slut sommaren 1959, men osäker på om han bodde kvar i lgh då för det kom en annan lärare och bosatte sig där med sin familj men när bytet skedde kan jag inte komma ihåg, läraren var slöjdlärare Lennart Sandqvist spåntuppen kallad, han var med på Centralskolans IP invigning 1958 i lärarnas fotbollslag. Han hade en dotter Nina född 1956.

 1956 så förekom det något som hette Riksmarschen, jag har en Pin för medverkan, kanske var PO  inblandad. Senare 1960 kom Sport60 med då var PO ute ur bilden.



Hjälmsta idrottsplats vid invigningen 
Okänd fotograf 1957. Vallentuna Bildarkiv

Har hittat ytterligare en bild på PO i VBarkiv med löpnr 933, bilden saknar innehållsbeskrivning, det är rätt att den är från Centralskolans IP invigning men årtalet är fel. Jag skickar ett eget mail med kommentarer om denna bild och en annan bild som också är felaktig.

Hoppas att denna info kan vara till någon nytta.
Återkommer med fler kommentarer om dina invånare i Bällsta, om kända och saknade familjer.
Jörgen

Tack snälla Jörgen!

Jörgen Dahlberg född 1948 i Malmö
Son till:
Direktör Karl Elis Bertil Dahlberg född 1923 i Grava, Värmlands län och 
Elsa Dagny Dahlberg född Rosblad född 1928 i Malmö Sankt Petri
I familjen fanns även barnen Alf Teddy född 1952 och Astrid Elisabet född 1956. 
Familjen bodde 1960 på adress Centralvägen 7 i Vallentuna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar