måndag 19 oktober 2020

Gunna Vistisen Reiki master

Lokaltidningen
Nr 45, 1995

Gunna förmedlar energi med sina bara händer 

Gunna Vistisen är en Reiki healer. Hon har gjort till sin uppgift att förmedla läran om ljus och kärlek. För henne finns egentligen ingen ondska, bara dålig förståelse mellan människor.
- Älska människor för vad de är, säger hon. Var och en ser världen efter sin förutsättning.


Hon föddes i efterkrigstidens Köpenhamn där livet ofta var hårt och orättvist på 40-talet. Folk bodde i baracker, farsor söp och slog både fru och barn. På det viset hade Gunna tur. Hennes familj höll åtminstone ihop. 

Gunna var äldst i syskonskaran så det blev hennes uppgift att hämta mat vid extrautdelningarna av smörgåspaket i skolan. Föräldrarna arbetade hårt, far som konstnär och mor som damfrisör. Ändå fick familjen nöja sig med havregrynsgröt både morgon, middag och kväll. Ibland fick de också hungriga till sängs. Det var därför Gunna drabbades av engelska sjukan.

Söker sanningen
- Jag har alltid sökt sanningen, säger hon. Redan som barn visste jag att jag måste finna den och sprida den vidare.
Ingen tycktes veta vad sanningen var så Gunna fick känna sig för i livets alla skeden. Som när en kamrat skulle hälsa på hos en släkting och hennes mamma sa, att om Gunna bara gick hem och bytte kläder, så skulle hon få följa med.
- Jag hade inga andra kläder, så jag sa att finklänningen låg i tvätten. Då fick jag följa med. Men när vi kom fram fick jag vackert sitta kvar i bilen utanför och vänta. Jag var inte tillräckligt fin för att få gå in.

Liftade runt

Familjen kom så småningom till Sverige när Gunna var tonåring på det glada 50-talet. Efter studenten liftade hon runt i Europa med en kompis, levde på bröd och tomater, solade, badade och drack massor av vin.
- Vi sov på stränderna. Det var innan världen hade blivit så farlig.

Läste folks tankar
Hon gifte sig så småningom och adopterade sina döttrar från Korea. Samtidigt började hon skriva poesi och recenserades till och med av Olof Lagercrantz i Dagens Nyheter. I samma veva fick hon också sin första andliga upplevelse.
- Jag kunde plötsligt läsa folks tankar och omvandla djurs tankeenergi till ord som jag förstod. En dag fick jag dessutom se en blå cirkel i halldörren. Den fanns inte men jag såg den ändå. Det var ”blå pärlan” som finns beskriven i indisk religion, ett ljusfenomen som bara kan ses av klärvoajanta personer.

Allt föll på plats
Upplevelserna blev en vändpunkt för Gunna. Hon skilde sig och började åter söka den där sanningen. Så kom hon i kontakt med en kanadensisk healer, en mästare i japansk Reiki som uppmanade Gunna att börja utveckla sina egna talanger. ”Det är förutbestämt”, sa hon. ”Du gör det antingen nu eller inte alls.”
- Alla bitar föll på plats och jag visste med ens att jag funnit sanningen. Jag fick ett andligt initieringsdop och for strax därefter till Kanada för att leva en sommar i indianbergen.

Håller kurser
- Jag badade i varma källor och deltog med västerländska healers i indianska heliga ritualer. Det vimlade av healers i trakten som alla hade fått sina kunskaper från indianerna.
Det är många år sedan nu. Och i dag är Gunna själv en mästare i Reiki healing. Det innebär att hon dels hjälper människor genom handpåläggning och dels håller kurser för dem som vill utveckla egna möjligheter i konsten att hela.

För sin försörjning undervisar Gunna på Komvux. Kurserna i healing, meditation, andligt vetande och självutveckling håller hon på fritiden i den mån hon hinner.
- Allt är energi och energi kan hanteras, säger hon. Man måste bara vidga kunskapen om sig själv och ha en positiv livssyn. Människor måste göra vad de ska och vi, vi ska älska dem för vad de är.
Monica Antonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar