onsdag 1 november 2023

Lennart "Sillen" Selinder

Hej,
Hittade din blogg ”Vallentunabor” av en slump. Intressant och bra med en historisk koppling,
Det finns en person som kanske kan vara av intresse att lägga till – Lennart Selinder som troligen gick under namnet ”Sillen” och var framstående hockeyspelare för bl.a. AIK och Vallentuna BK på 1960/70 talen.
Vet inte om han är intresserad av att vara med men kanske…
Hälsningar,
Thomas

Jag kan verkligen ingenting om sport. 
Det var något av det första som dåvarande chefen för tidningen Södra Roslagen sa till mig sedan jag tilldelats bevakningsansvar för Vallentna i början av 1980-talet:
- Låt bli sporten! Det fixar du inte.
Och jag har sällan blivit så glad för kritik. Vilken lättnad!
Så jag kan absolut ingenting om Lennart Selinder. 
Hjälp mig gärna!

Jag googlar...

Det finns lite fakta om Lennart Selinder på den här sidan
Det finns även en bild med texten: 
Vallentuna BK / Division 2 - 76/77
Den lyckas jag inte kopiera men jag hittar den på annan plats.
Jag kopierar in den och hoppas att det är okej. 
Säg till annars så tar jag bort den.
Snygg kille!  

Det ser ut som att han spelade i AIK 1959-1974 (division 2 till 1)
Och därefter i Vallentuna BK 1974-1977 (division 3 till 2)

Under en lista med rubriken "Team personal historia"

1975-76 Vallentuna BKDivision 2Spelare-tränare
1977-78 Väsby IKDivision 1Huvudtränare
1978-79 AIKElitserienAsst. Tränare
1979-80 Väsby IKDivision 1Huvudtränare
1980-81 Väsby IKDivision 1Huvudtränare
1982-83 Vallentuna BKDivision 2Huvudtränare
1983-84 Vallentuna BKDivision 1Huvudtränare
1986-87 Norrtälje IKDivision 2Huvudtränare

Under rubriken biografi och trivia har Ronnie Johansson (kanske ägare av bilden ovan) skrivit följande: 
Officiella spel Team Sverige: 30 B, 2 J

"Sillen" kallad.

Egen AIK-produkt som tillhörde den så kallade kycklingkedjan 
Syntes alltid långt fram i skytteligorna. 
B-landslagsspelare som avslutade med spel i Vallentuna BK, en klubb som han senare kom att träna. 

Har även varit uppskattad och underskattad assisterande tränare till "Ankan" i AIK.
Bor i Vallentuna.

Lennart Selinder i Vallentuna finns på Linked in.
Av sidan framgår att han i det civila är ingenjör utbildad i Maskinteknik vid Stockholm Instutute of Technology (STI) Han var under drygt 30 år verksam inom Karlebokoncernen. Det är fd arbetskamrater som hört av sig och meddelat det. Samma vänner påpekade att han under flera år spelade fotboll i Vasalunds IF. Lennart Selinder har dessutom arbetat som bussförare för Arriva Bus (UK). 

Han är född 7/10 1942 och har alltså fyllt 80 år. 
Han bor i ett kedjehus på Dalavägen 4 i Vallentuna tillsammans med hustrun Margret Selinder född 14/11 1945.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar