lördag 22 februari 2020

När Georg träffades av blixten...

Jag kan inte påstå att jag kände Georg Åkerberg.
Lördagstimmen i Kommunalhusparken 1983.
Flickan som framträder heter Isabell.
I bakgrunden ses Allévägen. Första huset från vänster
måste vara nr 8 och mittenhuset VT-bageriet.
Jag får för mig att det vita huset var en bank men att man
sålde barnkläder där på slutet. Rätta mig om jag har fel!
Men jag minns att han var en mycket trevlig man som ofta stod och väntade på Tuna torg eller i kommunalhusparken om lördagarna när vi i Vallentuna Revyn rullade in med vår scenvagn för att göra Lördagstimmen, en timmas underhållning i all enkelhet av och med vallentunaborna själva.

Det var något av en veckans höjdpunkt för vår mest entusiastiska publik och bland dem fanns alltså Georg Åkerberg. Han brukade visa små trix han övat in medan vi packade upp och ställde i ordning. Ett av hans bästa handlade om att han slog ihop sina knän på något vis och gjorde - något helt otroligt - med en tändsticksask. Vad minns jag inte längre.

En dag sommaren 1985 berättade Georg för mig om hur zonterapi befriat honom från år av svåra smärtor. Jag blev nyfiken och följde med till zonterapeuten Anders Görling på Allévägen.

Norrtelje tidning och Södra Roslagen
Fredagen den 14 juni 1985

Georg träffades av blixen
Zonterapi blev räddningen

(VALLENTUNA)
- Jag vill berätta om hur zonterapi har hjälpt mig från ständiga smärtor och sömnrubbningar till ett normalt liv. Kanske kan min berättelse ge lite hopp åt andra, säger Georg Åkerberg, 71, som efter fem års ständig värk äntligen sover lugnt om nätterna.


Georg Åkerberg visar sin exploderade sko.
Sommaren 1980 hände något som till en del skulle förändra Georg Åkerbergs liv. Tillsammans med fyra vänner hade han givit sig ut i skärgården. De hade just stigit iland på en liten ö då de överraskades av ett kraftigt oväder. Under ett regnskydd av några åror och ett båtkapell kurade de fem ihop sig. Då träffades de plötsligt av minst ett men troligen flera blixtnedslag.
- Blixten slog ner i mitt högra lår. Strömmen gick sedan upp i höften, ner genom andra benet och exploderade i vänsterskon. Jag fick 10 000 volt genom kroppen, säger Georg.
Han visar resterna av de kläder han bar den gången. Det är söndertrasade byxor, underkläder och en exploderad sko.
- Jag var först förlamad i underkroppen och fick släpa mig fram. Där var en stark lukt av svavel och havet kokade som vattnet i en potatisgryta.

Pinnved av årorna
Norrtelje tidning o Södra Roslagen
fredagen den 14 juni 1985
Alla fem fick brännskador av varierande grad och några drabbades av hörselnedsättning. Av årorna återstod endast pinved och båtkapellet var bortblåst.
- Regnet vräkte ner och der var nog vår räddning. Jag tror att vattnet kylde ner och lindrade brännskadorna, säger Georg.
De skadade fördes till närmaste stora ö, Gräsö, och sedan vidare till Öregrunds sjukhus med ambuland.
- Vi var alla mycket omtöcknade och chockade av det som hänt.
Efter händelsen på ön fick George br med sömnen. Han sov oroligt och drömde mardrömmar.
- det  kröp och stack som nålar in benen och jag kunde vara sova någon timme i taget. Jag har fått mängder av smärtstillande medel, men ingenting har hjälpt.
Så länste Georg en dag om zonterapi och beslöt att göra ett försök. Idag har han fått tolv behandlingar av terapeuten Anders Görling i Vallentuna och säger sig nu vara fri från de smärtor som plågat honom de senaste åren.

Tur att han överlevde
- Troligen skadades muskler och viktiga nerver vid olyckan. Det är rena turen att han överlevde över huvud taget, säger Anders Görling.
- Georg har också ett liv som bergsprängare bakom sig som tagit hårt på kroppen. Vid olyckan hände något som slog sönder viktig nerv- och blodförsörjning i de muskulära delarna. Georg har lidit av besvärande smärtor.

Anders Görlig försöker känna var skadan sitter genom att massera Georgs tår och fotsulor. När han berör de zoner som har att göra med höft, knä och lårparti reagerar George kraftigt.
- Dessa delar är väldigt drabbade, säger Anders Görling.

Anders Görling är en entusiastisk idrottsmassör som alltså bedriver zonterapi. Han förklarar att effekten av behandlingen är baserad på ett ömsesidigt förtroende mellan patienten och terapeuten.
- Jag vill att de ska tro på mig för jag tror på dem. Zonterapi är inte sjukvård. Det är friskvård, förklarar han och knådar vidare på Georg Åkerbergs fötter.
Monica Antonsson


Vad är då zonterapi?
Om man vänder sig till Poul Ferslings uppslagsbok "Naturligt - övernaturligt" (utg 1984 på Forums förlag) får man veta att zonterapi är ett relativt modernt påfund grundat omkring 1915 av amerikanen William H Fitzgerald.
Behandlingen syftar till att bota sjukdomar eller smärtor i vilken kroppsdel som helst bara genom att man masserar fotsulorna eller handflatorna. Grundidén är att kroppen är indelad i tio zoner som motsvarar händernas tio fingrar och fötternas tio tår. Entusiastiska zonterapeuter har vidare kartlagt även fotsulorna.
Flera läkare har uttalat sig positivt men zonterapin har inget som helst stöd inom den traditionella medicinska vetenskapen.
- Bara framtiden kan utvisa om vi befinner oss mitt i en medicinsk revolution eller om vi håller på att göra oss själva till åtlöje, skriver Poul Fersling.
Monica antonsson

Jag kände, som sagt, inte Georg Åkerberg personligen men minns honom med glädje.
Av folkräkningarna framgår att han hette
Johan Edvard Georg Åkerberg och var född 23/3 1914 i Össeby-Garn.
Han var från åtminstone 1970 till 1990 bosatt på adress Älvdalen i Kårsta varpå han flyttade till Mörbyvägen 25, 2 tr i Vallentuna.
Georg Åkerberg gick ur tiden den 16/1 1999. Han är begravd i Kårsta. Någon släktforskar och har lagt ut en bild på familjegraven här.

Hos Vallentuna Bildarkiv 
hittar jag ett foto av Georg och Sven Åkerberg taget 20/8 1922 av okänd fotograf. Jag är förstås inte helt säker på att det är rätt Georg men jag har ett svagt minne av en bror så jag hoppas och tror att det är rätt. Rätta mig om jag har fel! Stenen de sitter vid restes 1920 av patron Teodor Gustafsson på Husby gård i Markim, berättar bildarkivet.


Mina foton försvann alltid på tidningarnas redaktioner. Förmodligen kastades negativen. Om jag mot förmodan skulle hitta några bilder på Georg Åkerberg så kommer de här så småningom.

Om du har bilder av och kan berätta om Georg Åkerberg och hans liv, så är du hjärtligt välkommen att göra det här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar