Under konstruktion!
Vecka 41, 1999
(VALLENTUNA)
Det var drömmen om ett folkflygplan som fick civilingenjör Erik
Bratt att konstruera det ensitsiga planet BHT-Beauty som i snart 50 år har stått
mer eller mindre bortglömt i Norrtälje.
- Nu får hon liv på nytt, säger flygkapten Åke Jansson från
sin verkstad i Vallentuna.
Det är full aktivitet i Åke Janssons verkstad i Vargmötet. I
varje vrå ligger flygplan nedmonterade. Det är en Piper Cub som fick stora
rubriker i vintras, sedan det landat på isen och kanat rakt ner i sjön. Det är en
Sea Bee, en Tipsy Nipper och en Klemm 35. Samtliga väntar på att få komma i
händerna på de gossarna i Vallentuna Aviatörförening som allihop drivs av ett genuint
flygplansintresse. Det är Karl-Gustav Andersson som gjorde lumpen på F2 vid
Hägernäs på fyrtiotalet och som gav sitt yrkesverksamma liv åt jobbet som
verkstadschef vid fysikaliska institutionen vid Stockholms universitet. Det är
flygkapten Göran Möller som just lämnat SAS med pension och det är Stefan
Sandberg som är Åke Janssons styrman och copilot. För att bara nämna några. Helt
frivilligt tillbringar de sina dagar bland skruvar och muttrar utan en tanke på
avlöningskuvert. Minst 14 plan har de och andra entusiaster renoverat de
senaste tio åren.
- Det är en väldigt trevlig sysselsättning, när man har tid
över, säger Karl-Gustav Andersson. Och vilken glädje att få umgås med
likasinnade!
Mitt i verkstaden står Beauty klädd i röd trälaminat som en
påminnelse över en närmast glömd epok.
- Erik Bratt - som för övrigt också konstruerade Draken - tyckte
att alla borde ha ett eget flygplan på bakgården, säger Åke som har en minst
sagt brokig flygarbana bakom sig. Uppväxt i trakten kring Rosengården började han
segelflyga redan som 14-åring. Så småningom blev han pilot vid svenska
flygvapnet och kom med FN-trupperna till Belgiska Congo. Där blev han kvar och drev
flygtrafik på den civila marknaden i elva år.
- Inbördeskriget i Zaire 1991 satte stopp för det, säger Åke.
Det finns de som tror, att vi flydde med kulorna vinande kring DC-3:an. En
kvällstidning spred historien men den är inte sann.
Varenda Vallentunabo känner till Åkes gula DC-3:a och
verksamheten på Björn Eks flygfält. Mindre känd är naturligtvis verkstaden där
renoveringsobjekten står på kö och minst känd är säkert Beauty.
Erik Bratt fick klartecken av sin chef, Åke Forsmark vid
Skandinaviska Aero AB, och samlade kollegorna Karl-Erik Hilfing och Björn
Törnblom till ett glatt möte på restaurang Bacchi Wapen i Stockholm den 7 maj
1943. De ritade flygplan på matsedlar, på notans baksida och till och med på
bordsduken. BHT-1 fick planet heta efter första bokstäverna i deras efternamn.
Så småningom fick hon tillnamnet Beauty.
Ett år, 4000 ritningar och 2500 renskrivna beräkningsblad senare
var konstruktionsarbetet klart och den 19 december 1944 flög Erik Bratt världens
hittills enda folkflygplan från Uppsala till Norrtälje. ”Undrar ett ögonblick
om jag drömmer”, skriver han i boken Silvervingar. ”Vi har kommit lyckligt hem
med det flygplan som vi flitigt och med stor kärlek utvecklat här i Norrtälje.
Alla känner samhörigheten med flygplanet och alla har varit med på något sätt. Vi
fäster stora framtidsförhoppningar till vårt projekt. Känner oss belåtna. Så
långt.”
Kriget brann i Europa men bolaget såg en framtid i de lätta
flygplanstyperna. Skandinaviska Aero AB övertogs emellertid av Svenska Lloyd
och intresset för Beauty avtog. Det blev aldrig någon serietillverkning av
Beauty. Till sist köptes hon av SAS-kaptenen Jan Christie som hade tänkt
använda den i hastighetstävlingar i USA.
- Som tur är, blev det aldrig något av med det, säger Göran
Möller. Beauty blev kvar i Sverige. Jag flög med Jan Christie vid ett tillfälle
för 25 år sedan. Han skulle inte tro sina ögon om han fick se Beauty i dag. Så
småningom såldes hon vidare till Ingvar Ehrenström som äger henne idag.
När Beauty kom till Åkes verkstad bestod hon mest av en
stomme och några träfragment. Planet är nämligen helt byggt av trä utom
vingarnas infästningar.
- De är i bästa kondition, säger Göran. Och tur är det. Det
är inte roligt om vingarna trillar av.
Bit för bit har flygplansentusiasterna under 1500 nitiska timmar
mekat ihop Beauty till den skönhet hon en gång var. Klädseln är ny liksom huv
och inredning. Motor och gasreglage har renoverats. Gamla nitar har bytts ut
mot nya och tyg har limmats över trälaminatet som förstärkning.
- Det är jättestarka grejer, säger Åke. Materialet är flexibelt
och nästan starkare än metall.
Några veckors jobb återstår av arbetet med Beauty. Sedan ska
hon provflygas och återbördas till sin ägare.
- Så småningom hamnar hon väl på ett museum någonstans.
Monica Antonsson
Bildtexter:
Åke Jansson och hans vänner i Vallentuna Aviatörförening
renoverar flygplan i en verkstadslokal i Vargmötet.
Karl-Gustav Andersson och Göran Möller lägger all sin fritid
på att återställa BHT-Beauty i ursprungligt skick.
Arbetslöse Stefan Sandberg, som hoppas bli pilot en dag, tillbringar
dagarna i flygplansverkstaden.
Åke Jansson kan, om han vill, berätta om en brokig bana som
flygkapten. I många år drev han exempelvis flygtrafik i Afrika.
Skiftnycklar, skruvar och mejslar präglar miljön i Åke
Janssons flygplansverkstad, där plan efter plan renoveras.
Så tidstypiskt som möjligt ska det vara, när Beauty
renoveras. Gasreglaget är exempelvis direkt kommet från 1940-talet.
Vallentuna Steget
16 mars 2005
EU:s planekonomi tvingar bort landmärke
Vallentunas populära DC3:a försvinner sedan försäkringspremierna chockhöjts
De populära flygturerna med Åke Janssons gula DC3:a kan
vara ett minne blott. Från första maj höjs planets försäkring från 25 000 till
193 000 kronor per år. Det blir för tungt för Åke Vallentuna
Aviatörförening.
– Det är ett EU-beslut, säger han. Det finns inget vi kan
göra åt det.
Det finns bara tre, fyra DC3:or kvar i Europa. Åke Janssons
gula maskin är den bästa. Med tanke på att den bara har 18 000 timmars flygtid
bakom sig, är den närmast unik. Normalt hade varit fem gånger så mycket.
– Det går inte att få tag i en DC3:a i bättre kondition,
säger Åke.
Det är därför den just nu befinner sig i Tyskland. Åke har
flugit ner den för en filminspelning om luftbron med förnödenheter till Berlin
åren 1947-49. För att allt ska bli autentiskt har den målats grå med
vattenlöslig färg som, när filmen är klar, ska tvättas bort igen. Just nu
filmas stillastående scener i och utanför planet. Om några veckor far Åke ner
för att flyga maskinen i filmen.
– Det ska bli jätteroligt, säger han. Men jag skulle behöva
ett sådant här uppdrag varje dag året om för att få det hela att gå ihop.
Ersättning för utebliven lön
DC3:an byggdes i Amerika 1937. Den flögs till England, där
den transporterade trupper och gliders åt flottan under andra världskriget.
Planet såldes vidare till Kanadensiska flygvapnet, där den så småningom blev
stående som överskottsmaterial. Åke var vid den tiden verksam i Zaire eller
Belgiska Kongo som det hette då. Han hade avslutat elva års tjänstgöring vid
flygvapnet där och i stället fått en privat arbetsgivare. Denne ville ha
DC3:an, varpå Åke köpte den för motsvarande en miljon kronor för hans räkning.
– Det är 30 år sedan nu, säger Åke. Två år senare gick min
arbetsgivare i konkurs. Då fick jag DC3:an som ersättning för två års utebliven
lön.
Åke startade flygfirma i Kongo och flög kors och tvärs med
allt från förnödenheter till reservdelar. Ett vanligt uppdrag var att hämta
folk som hade dött i bushen och flyga hem dem i kistor. För ändamålet köpte Åke
fler flygplan. Totalt hade han fyra DC3:or i sin hangar. I dag är Åke mest i
Sverige, men företaget finns kvar.
– Jag har 15 flygmaskiner där nere, säger han. Och en svensk
som sköter verksamheten.
Nu blir flygplan stående
Åke flög hem två av sina DC3:or 1991. Senare flög han
tillbaka den ena. Kvar blev det gula planet som numera är något av kommunsymbol
och som vårdas ömt av Vallentuna Aviatörförening. Medlemmarna flyger med den så
ofta de kan och delar på kostnaderna. Det har hittills fungerat ekonomiskt, men
nu har försäkringen alltså chockhöjts. Före 1 maj ska premien på 193 000 kronor
vara betald, annars får DC3:an vackert stanna på marken. Beloppet kan inte
delbetalas. Planet kan inte heller försäkras för kortare tid än ett år.
– Det finns en internationell pool med pengar för
flyghaverier, förklarar Åke. De pengarna har tagit slut på grund av alla
olyckor och terrordåd. Därför har EU bestämt, att varje land ska höja premierna
till den här nivån.
Premiens storlek står i direkt proportion till planets vikt
och högsta möjliga antal passagerare. För DC3:an krävs en försäkring som ska
kunna täcka skador för 800 miljoner kronor. Men även små privatplan drabbas.
För plan som de två gula piper cub som också är stationerade på ”Vallentuna
Airport” höjs premien med upp till 7000 kronor per plan och år.
– De som har små kärror och plånboken i ordning kommer nog
att betala, säger Åke. Men det blir många som ställer sina flygplan nu.
DC3:an skrotas eller blir fik
Åke berättar att det för några år sedan fanns hundratals
småflyg på Bromma. I dag har antalet krympt till tre. Privatflygarna känner sig
ovälkomna.
– Vi är bara en osmord kugge i systemet. Vi genererar ju
inga pengar till Luftfartsverket.
Inför den nu aktuella premiehöjningen undersökte Åke
möjligheten att registrera DC3:an i Schweiz eller Norge som står utanför EU och
därför har lägre premier. Det går men han får inte flyga in i ett EU-land som
Sverige.
– Registrerar jag kärran i Norge, så får jag hålla mig i
luftrummet över fjordarna.
Så det ser mörkt ut för Åke Jansson, DC3:an och Vallentuna
Aviatörförening. Pålagor av den här storleken är mer än de orkar med. Dessutom
blir färdplan obligatorisk liksom en ny färdavgift på 1,40 kronor per
kilometer.
– Hittills har man kunnat flyga lågt och sakta utan att ta
kontakt med någon flygledning. Nu stoppas det också. Vi privatflygare är inte
längre önskvärda i luftrummet.
Åke vet inte om DC3:an går att sälja. Att flyga den tillbaka
till Afrika är uteslutet. Det kostar 50 000 dollar bara i bränslekostnad.
Skrotning verkar dessvärre vara ett realistiskt alternativ.
– Vi får väl ställa kärran, lyfta upp stjärten och öppna
fik, säger han uppgivet.
Vad de höjda försäkringspremierna innebär för Lions Flyg-
och Motordag i september är i skrivande stund ovisst.
Monica Antonsson
Se också:
Se också:
Så blev Vallentunas landmärke kinesiskt
i Vallentuna Nya 18/11 2021
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar