Nr 8, 2008
Handarbetet håller mig ung och pigg!
Det började med korsstygn i ungdomen, idag skapar Kerstin Strömberg fritt med nål och tråd. Inspiration hämtar hon i naturen. Så är också hennes broderade tavlor riktiga konstverk!
- Det skulle glädja mig mycket om jag kan inspirera någon att börja sy.
Kerstin Strömgren, 78, är
närmast besjälad av handarbete som ett uttryck för skapande och kreativitet.
Hemma i villan i Vallentuna norr om Stockholm ligger hemvävda mattor på golven
och på väggarna hänger allt från bonader till broderade tavlor med korsstygn,
tvistsöm, skånskt yllebroderi och petits-points.
Kerstin är emellertid inte så
förtjust i traditionellt handarbete. Som fri konstnärssjäl skapar hon hellre
fritt ur fantasin med korta och långa stygn hit och dit om vartannat.
Inspiration hämtar hon i naturen.
– Man kan brodera med
vilken sorts tråd som helst på valfritt tyg. Jag kan köpa linneväv men lika
gärna brodera på servetter, dukar och lakan som egentligen har gjort sitt.
Kerstin syr ofta stora
kompositioner med vanlig sytråd, silke, lin eller moulinégarn. Sedan prövar hon
sig fram med en passepartout vilken del av motivet som bäst lämpar sig att rama
in. Ibland kan hon rent av måla lite med pensel också eller sy på applikationer
av tunn silkesslöja.
– Jag är gammal i
kroppen, men 17 år i knoppen, säger hon. Handarbetet håller mig sysselsatt. Det
är det viktigaste.
Kerstin växte upp i
Skäralid nära Spångens gästgivaregård i Skåne. Där spelade Edvard Perssons in
filmen "Kalle på Spången" 1939. Kerstin var statist i den såväl som i
"Den glade skräddaren". Då och då svängde hon också runt i dansen när
hennes far, violinisten John Lundgren, spelade upp till dans med egen orkester
på gästgivaregården.
– Min morfar, som var
möbelsnickare och banvakt vid järnvägen, byggde vårt hus när han gick i pension
och lämnade banvaktsstugan. Det blev så stort att mormor kunde öppna både kiosk
och servering. Vi serverade där om somrarna min syster och jag.
Bara fantasin begränsar
Att kvinnor handarbetade
var en självklarhet då. Flinka fingrar såg alltid till att det låg broderade
dukar på borden. Kerstins första alster blev ett korsstygnsbroderi. Undan för
undan fyllde hon brudkistan med såväl lakan som örngott och handdukar med
monogram. Hon utbildade sig till lågstadielärare och gifte sig med Allan
Strömgren som var flyglärare på Ljungbyhed. När han sadlade om och blev pilot
vid Linjeflyg, flyttade makarna till Sundbyberg för att komma nära Bromma
flygplats. Sedan stod det inte länge på förrän dottern Eva och sonen Henrik kom
till världen.
– Vi bodde en tid i Wien
också i mitten av 60-talet. Österrikarna hade köpt DC3:or från Sverige och min
man rekryterades som instruktör för piloterna.
Det var då handarbetet
kom in i Kerstins liv lite mer på allvar. Som hemmafru på heltid behövde hon
något att syssla med. Väl hemma igen köpte hon en vävstol och började väva.
– Jag gick på
kvällskurser hos Handarbetets Vänner i sju år och lärde mig såväl vävning som
broderi.
Kerstin återgick till
läraryrket, utbildade sig till speciallärare för barn med dyslexi. I dag delar
hon sin tid mellan de fem barnbarnen, trädgården, handarbetet och
släktforskningen. Hon har en syateljé på övervåningen och ett särskilt rum för
datorn. På den har hon forskat fram sina förfäder ända tillbaka till
1600-talet. På olika grenar sitter Fritjof Nilsson Piraten, förre moderatledaren
Bo Lundgren och en rad andra anor med skiftande livsöden.
- Min farfars bror Axel
Lundgren efterträdde faktiskt Per Albin Hansson som redaktör tidningen Arbetet
i Malmö.
Kerstin påpekar att hon
har lärt sig mycket om färg och form av sina elever. I skapandeprocessen är det
oftast bara fantasin som begränsar.
– Det skulle glädja mig
mycket om jag kan inspirera någon att ta fram nål, tråd och en bit stadigt tyg
och börja sy. Ibland tar jag bara en handfull trådstumpar och släpper ner dem
fritt på tyget. Sedan fäster jag trådarna, där de har hamnat eller pressar fast
dem med flisofix. Det är ett form- och rörelseexperiment som ofta blir väldigt
vackert. Men först tråcklar jag en fyrkant, så att jag vet vilken yta jag har
att hålla mig inom. Tråckeltråden drar man bort sedan. Sist kommer monteringen.
Det är det viktigaste momentet av alla. Jag är alltid väldigt noga med det.
Monica Antonsson
Bilderna
Kerstin förklarar:
Bild 1 (med Kerstin)
"Alar" (som
hänger på stolsryggen) är broderad på grå linneväv och ska ramas in med en
gråblå linneram som framhäver färgerna i motivet.
Bakom Kerstin syns en väv
med blomstermotiv från Madeira.
Bild 2
"Årstider" (tre
bilder) Inspirerad av en forell (fisk) har hon skapat vinter, vår och höst. Det
är bara sommaren som saknas, säger Kerstin. Motiven är spända över pappkartong.
Det ska helst vara syrafritt. Vanlig kartong förstör broderiet efter några år.
Bild 3
"Vintergatan" -
Bilden ska svängas ett fjärdedels varv så att de svarta trådarna ligger åt
höger, säger Kerstin. Bilen är ett resultat av slumpens skördar på en bit av en
linneduk. Trådar och glitter fick falla ner på underlaget. Sedan strök hon fast
det med flisofix och fäste trådarna med tusentals stygn, säger hon.
En present till
svärdottern på 40-års dagen.
Bild 4
"Flykt" –
Applikation med blå och svart chiffong samt måleri på linne.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar