lördag 11 april 2020

Ulla syr åt stjärnorna...

Norrtälje tidning
Måndagen den 2 april 1984

Ulla syr för att roa

Trikåer till kung Lear och Fantomen, skelett
och vampdresser föds i Vallentuna



(VALLENTUNA)
Om Ulla Dahlström någon gång ska ut på vift, så ska det ske med buller och bång. Det är inte tal om gamla jeans och en säckig tröja. Däremot syr hon med glädje upp en fantasikostym med glitter och paljetter och sätter en strutsfjäder eller blomma i håret. För nöjes skull.

- Jag har alltid varit fascinerad av kläder, säger hon och visar några av sina senaste skapelser.
Där är leopardkostymen och djävulsdräkten som var med i senaste lokalrevyn. Där är glädjeflickans klänning med tillhörande knäppkängor och pausfågelns fantasifulla dräkt ur en tidigare varieté. Det är ballongbrallor och laméer, fjädrar och svandun. Bakom scenen är hon nämligen ofta med – i både små och stora sammanhang. På hemmaplan, i de verkligt nära sammanhangen, händer det också av och till att hon själv stiger fram i strålkastarljuset och gör en insats för scenkonsten. Men det är kläder - och framför allt dess design - som mestadels kretsar i Ullas tankar.

Feminas modedocka
- Mina föräldrar märkte tidigt att jag tyckte om att sy. De såg till att jag fick gå i yrkesskola och lära mig yrket.
Till Feminas Modeskola i Stockholm kom Ulla 1954 och efter avslutad utbildning blev det praktikplats på en kappfabrik. Det blev så småningom Textilinstitutet i Norrköping och därefter Dorothea Hertzbergs blusfabrik i Katrineholm, där Ulla förestod tillskärningen under några år.

Ulla fick 1961 möjlighet att förverkliga drömmen om att få arbeta i Frankrike.
- En avlägsen släkting ägde en kedja boutiquer i Paris. Jag fick arbeta med att kopiera kläder från Dior, Balmain, Chanel och de andra.

I Grenoble, där hon först bodde, umgicks Ulla mycket i studentkretsar och träffade folk från alla världens hörn. Så småningom hamnade hon i den lilla staden Aix-Lex-Bains nära den schweiziska gränsen. Boutiquen hon nu arbetade i besöktes mest av världens verkliga jet-set-folk.
- Det var nästan bara folk med egna flygplan, egna lyxkryssare och restauranger, berättar Ulla.
Det var i just den här miljön som Ulla träffade en fransk läkare och blev förälskad. Vad annars? Men drömprinsen hade stränga föräldrar och partiet ansågs opassande. De unga tu var barn av olika kulturer och religioner. Ullas pengar var vid den här tiden slut och lönen omöjlig att leva på. Hon tvingades ta farväl av sin vän och fara hem igen.

Tillbaka till Stockholm
Väl hemma i Stockholm arbetade Ulla under designer Kerstin Lokrantz med gradering av mönster vilket innebär att man från ett grundmönster gör olika storlekar.

Hon träffade Svens pappa och gifte sig med honom 1963 – och började drömma om en egen ateljé. Tillsammans med sin mor hittade hon en lämplig lokal på Östermalm, där de båda sydde kläder på beställning.
När Sven föddes 1966 fick han hänga med till jobbet. Ekonomin medgav inget arbetsuppehåll.
- Jag bar honom i en korg tills han var så tung att han måste ha vagn, minns Ulla.
- När han blev äldre fick han gå på barnpromenader i Humlegården. Det fanns speciella parktanter som gick omkring med barn till föräldrar som måste arbeta.
- Ungarna fick frisk luft, de fick träffa andra barn att leka med och kostnaden var rimlig.
- Resten av dagarna satt han i en hage eller i knäet när vi jobbade.

Ulla skilde sig, gjorde sig av med ateljén, gick på kontorsutbildning och gifte om sig. Johanna kom till världen 1972 och tre år senare föddes lilla Sara.
- Då var jag hemma några år men drygade ut hushållskassan med att hålla sömnadskurser vid studieförbunden. Maskinskrivning kunde jag aldrig lära mig.

När barnen började bli större var det dags för Ulla att söka sig ut på arbetsmarknaden igen. Genom en annons fick hon kontakt med personer som lät henne ta hand om en ateljé som stått orörd och tom i flera år – med maskiner, material och allt. Det var då trikåerna kom in i hennes liv.
- Det var ovant att sy i elastiska tyger. Mönsterklippningen är annorlunda och man behöver specialmaskiner.
- Operabaletten hade beställt träningsdräkter. Det var förstås bråttom och jag fick helt enkelt en dräkt att titta på. Det var bara att sätta full fart och sy upp 20 dräkter till.

Sedan har det gått vidare av bara farten. Idag har Ulla egen ateljé vid Åby Gärde och har specialiserat sig på scen- och balettkläder med Dramaten, Operan och Riksteatern som största beställare.
Ett av hennes senaste beställningsjobb var bentrikåer för Dramatens uppsättning av Kung Lear.

I den smått utskällda barn-tv-serien ”Du måste förstå att jag älskar Fantomen” stod Ulla för trikåerna liksom också för skelettets kostym. Många av landets nyårsrevyer har också fått färg och prakt av Ullas skapelser.     
______________________________________________________________________________

Se & Hör
Nr 23, 1998



Flitens lampa lyste från fredag till måndag hos designern och sömmerskan Ulla Thulin på Trikåteket i Sollentuna nyligen. Fem vackra prinsessklänningar var beställda och projektet var hemligt. Klänningarna skulle nämligen sys till Spice Girls!
- Det började med att designern Moa Schalin fick beställningen från London, säger Ulla Thulin. Där ska, Mel B, Emma, Geri B, Mel C och Victoria spela in reklamfilm för en italiensk skoter.

Moa Schalin fick uppdraget för att hon gjorde kläderna till Spice Girls första video. Avståndet till trots föll det sig naturligt för tjejerna att rekvirera kläder från en pålitlig kontakt i Sverige. Spice Girls har råd, de drar som bekant in över 730 miljoner kronor om året. Någon har räknat ut, att när alla kostnader dragits av, hade var och en månadslön på i runda slängar 10 miljoner kronor förra året. Och i år blir det ännu mer, sedan de sparkat managern och själva tagit hand om affärerna.

- Moa Schalin med butik på Kungsholmen i Stockholm har specialiserat sig på popstjärnor, säger Ulla. Hon bestämde sig i all hast för att göra Spice Girls till prinsessor på temat saga, framtid och rymd. Det var bråttom förstås och inte tal om några provtagningar.

De vita prinsessklänningarna ska passa såväl Spice Girls som deras ersättare, visade det sig. Till och med i reklamfilm har stjärnorna så kallade ”out of faces”, statister som gör grovjobbet. Space Girls själva hoppar bara in i de avgörande tagningarna.

Materialet fick därför bli trikå och det var då Ulla Thulin kom in i bilden.
- Moa valde ett kraftigt lycratyg som följer kroppen och gör en del av jobbet, säger Ulla som till vardags syr kostymer till landets teatrar med tonvikt på showdans och balett likaväl som hon syr träningskläder till aerobics, konståkning och simning.

Sedan Moa Schalin ritat klänningarna och via fax fått dem godkända av producenten i Los Angeles, levererades tyg, skisser och stjärnornas superhemliga mått till Ulla Thulin. För en helt vanlig timpenning gav hon sig i kast med jobbet. Tre dygn senare var hon klar, varpå Moa Schalin tog första bästa flyg till London med klänningarna i bagaget.
- Hon sätter själv på detaljerna i silver och metall när hon är på plats, säger Ulla Thulin.
Monica Antonsson


2021 hittade jag den här bilden i Vallentuna Bildarkiv:

Kurt och Ulla Dahlström plockar blåbär i kommunens skog. 
Foto: Haga Studios den 13 augusti 1972. Vallentuna bildarkiv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar