fredag 10 april 2020

Flyghaveri vid Arninge...

Allas Veckotidning
Nr oklart 45-47, 2004


Eva fick en flygtur som ingen i familjen kommer att glömma
- När motorn stannade trodde jag att vi alla skulle dö

Av Monica Antonsson
Foto: Per Arvidsson
Brödtext:

Flygkapten Christer Lundholm har ett helt skåp fullt av medaljer. Han har med stor framgång deltagit i såväl svenska som nordiska och världsmästerskap i precisionsflygning. Tio gånger har han dessutom blivit svensk mästare i flygfemkamp.

Till vardags är Christer trafikflygare och flyginstruktör på ett av landets stora flygbolag. Han är dessutom skolchef för Täby Sjöflygklubb. Tvillingarna Jerry och Chester, 4, är emellertid överens. 

De vill inte flyga mer med upp-och-ned-planet. Nästa gång får det bli en tur med pappas gula Piper Cub.
Orsaken är haveriet vid Arninge den 24 juli, då motorn på skolans sjöflygplan plötsligt stannade och Christer tvingades nödlanda med hustrun Eva, tvillingpojkarna och deras tolvårige kusin Larry ombord.
– Jag trodde att vi skulle dö, säger Eva. Jag blev så rädd, att jag helt enkelt bara blundade.
Jerry och Chester lyssnar tyst en stund, medan hon berättar. Sedan ledsnar de och försvinner i väg för att se ett barnprogram på video.
– Vi störtade inte, som det stod i alla tidningar, säger Christer och dukar fram kaffe och bullar. Har man störtat, så står nosen som ett spett rakt ner i jorden. Motorn stannade helt enkelt. Vi kunde inte ta oss fram till Hägernäsviken för en normal landning på vatten, så jag blev tvungen att försöka hitta en landningsplats som var både mjuk och billig. I ett sånt läge får man helt enkelt flyga tills kärran stannar. 

Älskar att flyga
Christer var brandman i Täby, när han tog sitt flygcertifikat 1970 och blev en ovanligt aktiv medlem i dåvarande Hägernäs skid- och sjöflygklubb. Han älskar att flyga och har till och med skrivit den enda elevhandbok för sjöflygplan som finns på svenska. Han lämnade brandkåren till förmån för sin fars dataföretag, där han avancerade från hålkortsoperatör till VD, innan han startade eget dataservicebolag. Under tiden utökade han sin behörighet och kompetens som pilot, tills han 1985 sadlade om och blev trafikflygare på heltid.

– Att bli trafikflygare var först en ouppnåelig dröm för mig som hade glasögon. På den tiden rekryterade trafikflyget bara piloter från flygvapnet och där kom man inte in utan perfekt syn. I flygvapnet är det ju viktigt att kunna spana och upptäcka fiender såväl på marken som i luften. Så småningom öppnade sig emellertid en privat marknad, varpå jag kunde förverkliga min dröm.

Christer var gift med Birgitta då. Hon är mamma till hans vuxna söner Rickard, 24, och Douglas, 22. Äktenskapet slutade med skilsmässa med vänskapen i behåll och några år senare träffade Christer Eva. Hon har sina rötter i Filipinerna men bodde redan då i Sverige.
– Eva kom hit för sin systers skull, säger Christer. Hon lärde sig faktiskt svenska genom att läsa sagor för Almas barn.
Eva flyttade in i Christers pärlgrå hus med blå knutar i Vallentuna. De har ett bra liv tillsammans. Hon har sin yrkeskarriär och han flyger bolagets flottaste kärra, en 48-sätes jetmaskin. Privat delar han, som sagt, en knallgul Piper Cub med tre andra flygande professionella entusiaster i Vallentuna Aviatörförening. Totalt har han 13 000 flygtimmar varav fler än 5000 med småflyg i ryggsäcken. 
– Familjen är ofta ute och nöjesflyger, säger Christer. Vi brukar ta sjöflygplanet till stugan i Härjedalen. Det tar 2 timmar och 15 minuter i stället för åtta timmar med bil. Eva brukar sova eller ta sjösjukepiller, för hon lätt blir illamående. När vi gör korta turer här hemma, brukar hon stanna på marken. Pojkarna följer däremot oftast med. 

Vem har kopplat
bort gasreglaget
Den 24 juli ville familjen följa med, när Christer skulle ”motionera” sjöflygklubbens skolplan. Motorn måste köras ibland, förklarar han. Annars finns risk för korrosion. 
– Vi skulle egentligen bara starta och göra en kort flygning, så att motorn skulle bli varm. Därefter skulle vi landa igen.
Christer flög mot Vallentuna några kilometer bort och pekade ut familjens hus för barnen. Det vill de se varje gång. Och så dagis förstås och Vallentunasjön. Därefter var det dags att vända för landning på pontonerna i Hägernäsviken.
– Planet är fyra meter högt, så passagerarna sitter 1,5 meter över marken, när planet står stilla, berättar Christer. Motorn väger 150 kg och vingarna var tunga av bränsle. Varje tank innehöll 40 liter flygbränsle vid start och åtgången är 1 liter per minut. Jag drog av gasen på 1000 fots höjd vid Ullnabacken och passerade Coop stormarknad på 500 fot och skulle därefter stötta med gas för att säkert komma fram till Hägernäsviken.
Plötsligt fick han ingen reaktion alls vid försök till gaspådrag. Vad är det som händer, tänkte han. Vem har koppat bort gasreglaget. Christer insåg att planets enda motor hade stannat. Propellern snurrade visserligen av vinddraget och det fanns fortfarande ett oljetryck, så enligt instrumentpanelen var allt som det skulle vara. Det var bara det att motorn inte längre fungerade. 
– Jag tittade upp och insåg, att vi inte skulle kunna ta oss fram till vattnet. Framför oss låg Vaxholmsvägen och vägräcket på en tre meter hög vägbank, viltstängsel, sly och skog. Jag insåg direkt att jag måste hitta en helt annan plats att landa planet på - en plast där det inte gör så ont!

Allt blev tyst
Christer siktade in sig på en veteåker i närheten. Han gick in för landning men fick mer fart, än han hade tänkt sig, då motvinden plötsligt växlade till medvind.   
– Jag har landat förr med flottörer på gräsmatta, men det här var annorlunda. Nu siktade jag på toppen av stråna och tvingades sätta ner planet i lite för hög fart. Vi gled kanske tio meter på pontonerna, innan vi slog runt i en kullerbutta och fortsatte att glida kanske fyra meter till på rygg. Hade det varit en gräsmatta, så hade vi helt enkelt bara landat. Jag har trots allt gjort kontrollerade landningar sedan 1974 inom precisionsflygningen. Men det var inte riktigt detsamma som att få motorstopp ovanför en åker med meterhögt veta.
Planet var totalt femton minuter i luften och när det väl hade stannat med passagerarna hängande upp och ner i sina bälten blev allt tyst. Christer insåg att de måste ut ur planet så fort som möjligt på grund av risken för explosion och brand. Han lossade barnen som föll rakt ner på innertaket. Jerry fick en fläskläpp och Chester bet sig i tungan men det var allt. Christer lossade därefter sitt eget bälte och försökte utan framgång öppna sin dörr. Han kröp över till barnens sida och lyckades öppna deras dörren i stället.
– Sjöflygklubben hade en olycka med en annan kärra som slog runt på vattnet en månad tidigare. Jag hade just pratat med piloten som också hade problem med att få upp sin dörr. På grund av chocken glömde han liksom bort, att det fanns en andra dörr, så där satt de tre vuxna och en hund medan planet sjönk. Till sist tog piloten spjärn och sparkade upp sin dörr, varpå alla utom hunden kunde ta sig ut. Därför tänkte jag direkt på den andra dörren. Det gällde ju att så fort som möjligt ta sig ut.

Kördes i ambulans
Christer, Eva och barnen kröp ut på vingen, där han kunde konstatera, att det inte luktade flygbränsle. Explosionsrisken var därför lika med noll, bedömde han. Folk strömmade till från motorvägen strax intill och snart var såväl brandkår som polis och ambulans på plats. Och så Aftonbladet förstås som tog de bästa bilderna.
Eva ringde sin syster Alma som kom och tog Larry till Karolinska sjukhuset. Dit åkte även Eva med tvillingpojkarna i ambulans, medan Christer stannade kvar på nedslagsplatsen för att lämna alkotest och tala med polisen. 
– Han var blåslagen och hade ett sju centimeter långt skärsår i huvudet, säger Eva. Han fördes till Danderyds sjukhus, där han fick stanna över natten för undersökning och observation.
– Jag hade både munnen och ögon fulla med grus, säger Christer. Under natten kom vi i kontakt med varandra, Eva och jag, och kunde konstatera att vi allihop var okay.
– De klippte sönder min fina tröja på sjukhuset, säger Jerry som just har återvänt till vardagsrummet med Chester i släptåg för att videofilmen är slut.
– Men ni fick varsin nalle av brandmännen som tröst, säger Eva och visar två nallar i full brandmundering på hedersplats i soffan.

Inte flygrädda
Christer var snabbt tillbaka i jobbet som flygkapten. Men visst tänkte han första dagen på, vad som faktiskt kunde ha hänt i Arninge, om oturen varit framme.  
– Vi har blivit mer rädda om livet och varandra efter det, säger han. Däremot har vi inte blivit flygrädda, så familjen fortsätter att flyga enmotoriga plan tillsammans. Eva och barnen är med på det, förutsatt att de slipper det dumma upp-och-ned-flygplanet.
Monica Antonsson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar