måndag 27 april 2020

Keramiker i Kårsta


Södra Roslagen
28 september 1988

Inredningsdetaljer
 nisch för drejande Kårstakeramiker

(VALLENTUNA)
Keramikern Michael Anzengruber i Kårsta är en äkta konsthantverkare med mästarbrev och allt. Hans far var krukmakare med stor fabrik i Österrike. Själv för han familjetraditionen vidare i eget krukmakeri i Kårsta.
- Jag tror på keramiken. Genom alla tider har det visat sig att keramik är det enda som håller, säger Michael som på sistone specialiserat sig på byggnadsdetaljer.


När Michael valde att bli keramiker valde han alltså att axla sin fars yrke. Fadern hade en stor verkstad med ett hundratal anställda keramiker som tillverkade olika föremål i stor skala. Enligt det gamla hantverksskråets traditioner åkte Michael runt i Europa och arbetade. Det blev jobb i Tyskland och på Capri i Italien som för var alla konstarters land.

Sverige drömland
Att Michael sedan kom hit 1964 berodde på att Sverige för den tidens ungdomar i Europa var ett framgångsrikt land med ett modernt tankesätt.
- Sverige var rätt så omtalat med tanke bland annat på neutraliteten. Österrike hade dessutom goda relationer med Sverige, berättar Michael som blev kvar i flera år. 1968 återvände han till Österrike tog sitt mästerbrev, återvände till Sverige 1972 och har bott här sedan dess.
- Min far tyckte nog att jag svek lite när jag flyttade. Jag ville leva mina glada ungdomsår medan han slet där hemma. Han var rädd att jag skulle rota mig här.

Att Michael och hans familj så småningom hamnade i Kårsta berodde på att de hittade det perfekta huset, ett hus som rymmer både krukmakeriet och familjens bostad. Här vid Roslagsbanans sista utpost, arbetar han i en ständigt inspirerande miljö.
Michael Anzengruber drejar självklart krukor och urnor i låga banor. Lika självklart designar han stora fruktfat, ljusstakar och keramiska konstverk. Med åren har han skaffat sig en standardkollektion av bruksföremål.

Inredningsdetaljer
- Sedan några år har jag dock specialiserat mig på inredningsdetaljer. Jag tror det finns ett behov bland arkitekter och inredare att få skräddarsydda lösningar. Stockholmshusen är exempelvis fyllda av vindsvåningar som inreds. Kanske finns där fula rör och murstockar som ska döljas och då är keramiken perfekt. Utomhus kan det vara fasader och portaler. Jag skulle vilja ägna mig åt att göra byggmaterial och utsmyckningar, säger Michael Anzengruber.

När Thielska galleriet i Stockholm skulle renoveras sökte Byggnadsstyrelsen med ljus och lykta efter en keramiker som kunde återskapa de gamla taknockarna. Michael fick jobbet och lyckades experimentera fram rätt form och färg som skulle överensstämma med vad holländska keramiker åstadkom någon gång vid sekelskiftet.

Just nu arbetar Michael med ett annat invecklat och avancerat projekt. I samband med restaureringen av Albert Bonniers villa på Djurgården har uppgiften att nyproducera takpannorna till muren som löper runt fastigheten fallit på Michael. Han handdrejar stora cylindrar som han sedan delar på mitten. När d väl blivit brända måste alla mått vara exakta. Annars fungerar det inte. Totalt kommer Michael att dreja 300 cylindrar innehållande sex kilo lera vardera. Det är ett tungt kroppsarbete med andra ord.

Signerade pannor
- Varenda panna är signerad. De är unika och det finns förmodligen ingenting liknande i hela Sverige. De kommer att hålla i många hundra år, säger Michael.
Bränningen är en procedur som är minst lika viktig för Michael att behärska som själva keramikarbetet. Två stora ugnar har han i direkt anslutning till sin verkstad. Svårigheten är ofta att få exakt rätt temperatur vid bränningen. Michael bränner vid 1 220 grader och vanligen varierar temperaturen med 20-30 grader.
- Temperaturen är mycket viktig. Olika glasyrer blir olika vid olika värme. Blir temperaturen för hög kan det bli blåsbildningar i godset. Blir det för svalt i ugnen smälter glasyren kanske inte ut. Missar man kan hela produktionen gå åt skogen, säger Michael.
Michael Anzengruber tror att konsthantverkets framtid är god. Kvalitet lönar sig alltid. Överallt.
- Men allt hantverk håller inte alltid god kvalitet. Högkvalitativt hantverk kommer dock alltid att stå sig, säger Michael Anzengruber.
Monica Antonsson

_____________________________________________________________________________

Lokaltidningen 
Nr 18, 1995



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar