Allas Veckotidning
Nr 49, 2011
Gustaf Hammarsten vägrar spela teater på julafton
- Det var sista gången jag var tomte!
Byline: Monica Antonsson
Foto: Per Arvidsson
Brödtext:
När det lackar mot jul
samlar skådespelarparet Gustaf Hammarsten, 44, och Jessica Liedberg, 42, sina
nära och kära omkring sig.
Barnen Edit, Ella och Märta som är nio, sju och två
år gamla älskar att klä granen som på julaftons morgon står där och lyser så
vackert. Sista stöket pågår i våningen på Kungsholmen i Stockholm och ljuvliga
dofter sprider sig från rum till rum.
Julstämning råder i varje hörn när
gästerna börjar anlända. Det är morföräldrar, farföräldrar, mostrar och fastrar
med respektive i en lång rad tills alla är samlade och kan sätta sig till
bords.
– Vi börjar tidigt så vi
hinner äta mycket, säger Gustaf som för egen del aldrig missar mamma Ullas
inlagda sill. Den är ett absolut måste på julbordet.
– Jag vet inte hur hon
gör den men hon brukar alltid ha med sig en burk. Ofta är det hon som står för
skinkan också.
Jobbar med pappa
I år kommer hela familjen
att bänka sig framför TV:n för att se adventskalendern. Gustaf spelar trots
allt supertjuven Kurre Karlsson i "Tjuvarnas jul" som på julafton får
sin lyckliga upplösning i bästa Charles Dickensstil efter 23 spännande avsnitt.
– Det är en klassisk
julsaga av Stefan Roos och Per Simonsson. Det mesta utspelar sig i Gamla stan
men vi har spelat in rätt mycket på Skansen också. Vi var där främst om
nätterna i sex veckor förra vintern när det var som kallast. Tjuvar är ju som
bekant vakna om nätterna.
"Tjuvarnas jul"
handlar om en flicka som kommer till Kurre Karlsson med ett brev. Av det
framgår att han är hennes pappa.
– Det blir väldigt
komplicerat för Kurre som är tjuv att få ett barn på halsen. Han måste ju ta
hand om henne på något sätt. Hon ser honom med ett barns oskyldiga ögon vilket
får honom att omvärdera sitt liv som i en riktigt genuin julsaga.
– Jag tycker mig se
anlagen, erkänner Gustaf. Men jag vill verkligen inte påverka dem i deras
yrkesval. Jag är glad åt att de verkade ha roligt.
Kändes helt rätt
Gustaf har sina rötter i
stockholmsförorten Vallentuna. Där åkte han skateboard med skolkamraten Eric
Gadd och gjorde sig hörd på klassens roliga timme. Men han var inte direkt
flickornas favorit, säger han.
– Det är man inte om man
är rödhårig och fräknig, smal och tanig och heter Gustaf. Vill man vara populär
ska man vara blond och blåögd och heta Micke.
Som barn hade han inte en
tanke på att bli skådespelare. Han skulle gå i pappa Reidars fotspår och göra
karriär i reklambranschen.
– Pappa är typograf och
grafisk formgivare så det föll sig tämligen självklart att jag skulle hålla på
med reklam. Efter skolan jobbade jag på en reklambyrå men precis när jag skulle
söka till Bergs Reklamskola kom mamma med en annons om Kalle Flygares
teaterskola. Det här kan kanske vara något för dig, sa hon. Hon kanske såg en
skådespelarbegåvning hos mig, jag vet inte, men jag älskade verkligen att
uppträda. Ändå var jag så blyg att jag blev röd i ansiktet så fort någon sa hej
till mig.
Väl på Kalle Flygares
teaterskola insåg Gustaf att han hade hittat rätt. Efter avslutad utbildning
sökte han sig till Teaterhögskolan men sprack två år i rad i sista
intagningsprovet.
- Då sökte jag studielån,
åkte till New York och pluggade teater vid Lee Strasberg Theatre Institute.
Gustaf berättar om en
strulig tid. Han blev utslängd från hyresrummet och studielånet uteblev. Pank
och bostadslös stod han mitt på Manhattan med sin madrass, det enda han hade
kostat på sig att köpa.
– Som tur var bodde min
syster Anna i New York då. Hon jobbade på ett av de största modehusen och hade
en liten lägenhet där även jag kunde flytta in. Dagen därpå ringde min kompis
och sa att även han hade blivit utslängd så vi fick tränga ihop oss alla tre.
Det ordnade sig till sist och pappa ställde upp med pengar. Så här efteråt
måste jag säga att åren i New York var ett väldigt lärorikt äventyr. Väl hemma
igen sökte jag scenskolan på nytt men sprack i tredje provet. Jag hade alltså
bara blivit sämre! Som tur var fick jag jobb som figurant i "Peter
Pan" på Dramaten. Det var mitt första riktiga skådespelarjobb.
Fjärde gången gick det
vägen. Gustaf kom in på scenskolan och fick ägna sig helt och fullt åt teater i
tre och ett halvt år med Keve Hjelm som professor och mentor.
– Problemet var att få
jobb efter avslutad utbildning. Tanken var att vi med en slutproduktion skulle
bli upptäckta och få in en fot någonstans.
Gustafs årskull om sex
elever skulle sätta upp "En midsommarnattsdröm" i regi av Peter
Oskarsson som emellertid krävde att få samarbeta med den kinesiske regissören
Maké som till vardags var konstnärlig ledare vid Pekingoperan i Shanghai.
– Vi elever ville göra
smutsig diskbänksrealism och visa framfötterna som karaktärsskådespelare. I
stället fick vi gå runt med masker och prata med ljusa röster. Själv skulle jag
i rollen som vävare Botten skrika som en åsna, vara iförd träskor och långa
öron på huvudet! Men det blev hur bra som helst.
Fick barn tidigt
Föreställningen sattes
upp på Orionteatern 1995 och blev en succé. Självaste Jarl Kulle kom och
tittade på elevproduktionen.
– Det var stort! Jag såg
honom skratta och applådera efter första akten.
Vid samma tid blev Peter
Oskarsson chef för Folkteatern i Gävle. Han tog med sig de sex eleverna dit
vilket innebar att hela årskullen fick jobb.
- Han har lärt mig
oerhört mycket om teater, säger Gustaf som blev kvar i Gävle i flera år innan
han återvände till Stockholm och stadsteatern här.
– Det var då jag träffade
Jessica, säger han. Och på den vägen är det. Vi fick barn ganska tidigt. Det
var väldigt omvälvande. I vårt yrke är vi ju vana vid att fokusera på oss
själva, våra tankar och känslor. Plötsligt fick man bli realist och ställa sig
i bakgrunden för en annan varelse för att hon faktiskt var viktigare.
Gustaf har ännu en
realistisk sida, visar det sig. Som smygsnickare. Han renoverar och sätter bo
för jämnan.
– Jag har just flyttat
vårt kök från ett rum till ett annat och i princip gjort det mesta själv. Det
blev väldigt bra faktiskt. Med tre barn måste man ibland disponera om.
Hollywood lockar
Gustaf berättar om livet
som frilansande skådespelare med allt vad det innebär av ovisshet och dålig
ekonomisk trygghet.
– Det passar mig rätt bra
trots att man alltid är lite orolig. Det mesta löser sig på ett eller annat
sätt.
Det är ingen tvekan om
att karriären hittills har gått som på räls. Gustaf blev tidigt folkkär i
tv-serier som "Cleo" och "Parlamentet" för att inte tala om
"Våra vänners liv" som fick tv-priset Kristallen 2011 för årets bästa
tv-drama. Han har gjort en rad filmroller och hyllats för sina insatser i Lukas
Moodyssons "Tillsammans" och Lisa Olins "Tillfällig fru
sökes" som gav honom Torino Cinema delle donnes festivalpris för bästa
skådespelare. Som den tyske assistenten Lutz i Boratstjärnan Sacha Baron Cohens
film om den österrikiske modereportern Brüno tog han dessutom Hollywood med
storm. Gustaf förväntades därmed bli näste svensk att slå igenom
internationellt.
– Jag borde naturligtvis
ha varit på plats efter att filmen haft premiär, säger han. Men det sammanföll
med Märtas födelse så det var lite svårt att åka dit då.
Hollywood kom emellertid
till Sverige och Gustaf fick en liten roll i "The girl with the dragon
tattoo" som är den amerikanska versionen av Stieg Larssons "Män som
hatar kvinnor".
– Man kan säga att Hollywood
lockar lite men än finns inga tydliga planer, säger Gustaf som nu när julen
står för dörren också är aktuell i nästa Hamiltonfilm. Någon jultomte på
julafton tänker han emellertid inte vara.
Aldrig mer tomte
– När barnen var små kom
vi plötsligt på att vi skulle ha en tomte. Jag gick ut och köpte en tomtedräkt
i sista sekunden och hade en idé om att jag skulle komma gåendes genom parken
med min lykta så att barnen skulle kunna se mig på långt håll. Det var bara det
att jag råkade stöta ihop med en kollega. Hon såg att det var jag, så jag fick
ta av mig skägget för att vi skulle kunna prata en stund. Jag var sannolikt
lite halvpackad också vilket väl inte gjorde saken bättre. Jag förklarade att
jag skulle överraska mina barn men hon såg undrande ut och verkade bekymrad för
min skull. Hon undrade antagligen hur jag hade det med jobb och om jag var
tvungen att extraknäcka som tomte. Så det är färdigtomtat hemma hos oss. Det
var en kort karriär. Min äldsta dotter skulle dessutom säga ifrån direkt. Lägg
av pappa, skulle hon säga. Du är pinsam! Och det är bara bra. Man vill ju vara
ledig också och inte spela teater jämt.
Monica Antonsson
Allas Veckotidning nr 49, 2011
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar