Josef Andersson Vallentuna Bildarkiv |
född 10/11 1897 i Mönsterås, Kalmar län, Småland
död 19/1 1992 i Vallentuna
Han var då änkling sedan 23/11 1979 och bosatt i lärarbostaden, Skolvägen, postlåda 464 i Vallentuna
Vallentuna Bildarkiv |
Han tjänstgjorde först i Ovansjö (1921- 23/9 1927) Det står husförhörslängden att han bodde i skolhuset där med sin mor som blivit änka. Där bodde även hans bliviande hustru som också var folkskollärare. Båda flyttade med honom till Vallentuna när det blev så dags.
Josef Andersson på 90-års dagen 1987. Foto: Monica Antonsson |
- Man kom hit med järnvägen och steg av och så hade man ett stort gärde framför sig, Prästgårdsgärdet.
Prästen skriver i husförhörslängden: "Äktenskapet kungjort 1/7 1928 för äktenskap med folkskollärarinnan Estrid Margareta Olsson från Norrberg i Ovansjö församling, Gävleborg. Noteras dock att de gifte sig 22/7 1928.
Josefs mor flyttade vidare till Brännkyrka församling i Stockholm 1929 och några månader senare föddes förste sonen.
Vallentuna, en liten by med knappt 2000 invånare, såg inte så mycket ut för världen på den tiden.
Uppsala domkyrkoförsamling (C) AIIaa:16 (1904-1922) Bild 1210 / sid 517 (i Uppsala)
Mönsterås (H) AIIa:4 (1895-1906) Bild 38 (i föräldrahemmet)
Mönsterås (H) AIIa:4 (1895-1906) Bild 41 / sid 19 (som ovan)
Mönsterås (H) AIIa:8 (1906-1920) Bild 37 / sid 22 (som ovan)
Ovansjö (X) AIIa:16 (1919-1927) Bild 3620 / sid 350 (i Ovansjö med mor och blivande fru)
Ovansjö (X) AIIa:21 (1927-1937) Bild 3810 / sid 357 (som ovan)
Vallentuna (AB) AII:4a (1923-1931) Bild 2980 / sid 285 (Ankomst Vallentuna)
Ur: Josef Andersson,
Smålänningen som ägnade sitt liv åt Vallentuna:
Bröllop 1928 i Vallentuna Vallentuna Bildarkiv |
Det berättades dock att det före 1914 hade funnits ett ganska aktivt kulturliv i Vallentuna. Man hade bland annat haft en sångkör och en liten blåsorkester menunder krigsåren hade all sådan verksamhet så småningom upphört.
I Vallentuna fanns inget bibliotek, inten teater- och konsertlokal, inte ens en bio. Filmer visades någon gång i godtemplarnas lokal och av ambulerande tältbiografer. Ville Josef gå på teater eller konsert måste han fara till Stockholm. Dit var det visserligen inte mer än 1 1/2 mil men tågen gick bara fem gånger om dagen och det sista tåget på kvällen stannade i Täby. Därifrån fick han gå hem till Vallentuna."
Josef var gift sedan 22/7 1928 med
Estrid Margareta Olsson född 23/11 1900 i Älvkarleby.
De fick två söner:
1. Jerker Johan Olof född 29/11 1929
2. Karl Svante Lars född 21/1 1932
Det var vintern 1887/1888.
Kerstin Lundkvist här i en rolltolkning Rödhårig, eldfängd och helt underbar. Vallentuna Bildarkiv |
Jag satt i sista vagnen på Roslagsbanetåget och väntade på att det skulle gå.
Vagnen var fullsatt och vädret utanför mörkt, vått och slaskigt. I samma stund som tåget satte sig i rörelse hörde vi alla att någon sprang ifatt tåget och hoppade på i farten. Man kunde göra det på den tiden. Farligt var det dock. Mer än en våghals hade hamnat under tåget och fått benen avklippta. Men Josef klarade sig alltså.
Döm om min förvåning när jag fick se att det var Josef Andersson! Jag hade bara några dagar eller veckor tidigare varit med och firat hans 90-års dag. Man kan inte säga annat än att han var spenstig.
Det fanns en plats ledig bredvid mig så vi fick en trivsam pratstund på tåget sedan han väl pustat ut. Han berättade att han hade varit och gratulerat lärarkollegan Kerstin Lundkvist som numera bodde i stan och som hade fyllt år.
Vallentuna kommuninformation
Nr 4, 1981
Ur Blickpunkt hösten 1983
I Össeby-Garn
Skola från seklets början
Josef Andersson 1987 Foto: Monica Antonsson |
När Vallentunas femteklass-elever åker på lägerskola tre
dagar i april, får de pröva hur momorsmors skoldag var. Den gamle rektorn och
kulturkämpen Josef Andersson låter barnen bänka sig i skolsalen från 1910 som
han inrett i Össeby-Garns skolmuseum.
Först blir det morgonsamling med katekesläsning och
psalmsång till skolorgeln.
Sen kommer räknestavarna på svarta tavlan till
användning. När eleverna klarat att lägga ihop, vänder läraren staven på
mitten, och så blir det multiplikation.
För att visa månens gång runt jorden och jordens runt
solen, använder läraren en apparat som kallas tellurium.
Med hjälp av de innehållsrika
planscherna, bland annat om ”Våra husdjur” blir det hembygdskunskap och
övningar i modersmålet, släcka fotogenlamporna och vedspisen.
Össeby- Garns skolmuseum inrymmer också
lärarinnebostaden, även den inredd som på 1910-talet, och i år har tillkommit
en sal med föremål från andra epoker. Allt samlat under Josef Anderssons
livsgärning som skolman, främst i Hjälmstaskolan sedan 1926.
Muséet är öppet sommarsöndagar andra tider visas det för
grupper på begäran, tel 0762/71241.
Revytidningen,
december 1985
Josef drog igång revyverksamheten
(VALLENTUNA) Revy och amatörteater är ingen ny företeelse
i Vallentuna. När överlärare Josef Andersson kom till kommunen i mitten av
1920-talet drog han genast igång ett sprudlande teaterliv.
Sedan såg han till att teaterintresset höll i sig hos
Vallentunaborna i mer än 30 år.
Varje år, strax före jul, framfördes skolans kabaré för
fulla hus. Josef Andersson såg också till att Hjälmstaskolan försågs med en scen.
Idag vid fyllda 88 år, kan han gott tänka sig att göra
come back på estraden igen!
Sång och amatörteater har alltid varit Josef Anderssons
stora intresse. Med dem i kappsäcken kom han 1926 till Vallentuna som
överlärare. Redan året därpå gick ridån upp för ”Examen i Ruskaby
skola”, en klassisk amatörteaterpjäs som spelas runt om i landet än i dag. I
uppsättningen medverkade flera av de då verksamma lärarna. Den mest teaterbitna
var Edit Lindström som sedan under många år var Josefs högra hand när det
gällde julfesterna.
Examen i Ruskaby skola. Amatörteater i Röda skolans gymnastiksal med Censtralskolans lärare på scenen 1926.
Sittande från vänster: kantor Oskar Härje, Anna Gauffin (nämndemansmor), Ester Lundkvist (mönsterelev), Josef Andersson (nämndeman). Stående från vänster: Gustav Stenström (busfrö), Eihild Oppermann, Margit Oppermann, Olga Härje (torparmor) Gunnar Oppermann, Edit Lindström (klassens lärarinna) och Helga Gustavsson-Lind.
Okänd fotograf 1926. (Jag ifrågasätter årtalet då Josef inte kom till Vallentuna förrän i slutet av september 1927)
Vallentuna Bildarkiv
Julfester kallades de årligen återkommande kabaréerna som framfördes då. Varje skolklass hade att komma upp med ett kort inslag som kunde ingå i en större enhet. Av konstruktionen att döma var det helt traditionella nummerrevyer som framfördes.
Skolbarn och lärare tränade på sina nummer i veckor.
Kläder och dekor fick troligen alla hjälpa till med.
- Syftet med julfesterna var att samla in pengar till en
skolresa följande sommar. På så vis kunde alla barn och lärare resa iväg för en
liten penning. Jag minns att vi reste till Gotland första året, säger Josef
Andersson.
Då - på 20, 30 och 40-talen - hade skådespelarna ingen scen
att framföra sina stycken på. I stället höll aktörerna till i den röda skolans
gymnastiksal som tillfälligtvis omvandlades till teaterlokal. På den tiden var det enkelt
att nå ut med information till byborna. När det var julfest i skolan gick man man ur huse.
- Det kom så mycket folk att de fick klättra upp i
ribbstolarna efter vägarna för att kunna se, berättar Josef Andersson.
Scen i matsalen
Ljud- och ljusanläggningar var det inte tal om. Det
gällde att tala högt, artikulera väl och rulla på r-en. Det var viktiga
egenskaper då.
I början av 1950-talet byggdes den så kallade Nya skolan
som idag utgör huvuddelen av Hjälmstaskolan. Josef Andersson stred för att
matsalen skulle förses med en ordentlig scen.
På eget bevåg reste han till Finland för att studera
teaterlokaler. Där kunde man det mesta om scenbyggnad och akustik. Späckad med fakta åkte han hem och lyckades övertyga rätt
personer inom skolöverstyrelsen i Stockholm att satsa på projektet. På så vis
var Josef Andersson med om att bredda det sceniska kulturutbudet i Vallentuna.
Efter många turer godkändes Hjälmstascenen av folk från
riksteatern och från bygdeteatern i Uppsala. Det innebar att Vallentuna därefter kunde ta emot den ena föreställningen efter den andra av de stora välkända
styckena, rollbesatta av dåtidens kända skådespelare.
De årliga julfesterna fortsatte även sedan aulan i
Hjälmsta kommit till. Lärarinnan Kerstin Lundkvist var en av de verkligt
stora eldsjälarna i sammanhanget. Hon spelade flygel och gjorde stora insatser
på dekorsidan. De som ännu minns källarsprången under Hjälmstascenen på 50- och
60-talen, minns säkert hennes fina kulisser och rader av teaterkläder där de
röda kungamantlarna och guldkronorna gnistrade särskilt fint i barnaögon.
Loger en lyx
Logerna under scenen var också Josef Anderssons verk.
Sådant var annars närmast otänkbart i början av 50-talet. De representerade en
verklig lyx. Idag stinker de fuktskadade utrymmena och fyrfotade hyresgäster
med svans äter upp scenkostymerna.
Någon gång i slutet av 50-talet var det meningen att
Vallentuna skulle få ett eget bygdespel. Det skulle handla om vikingatiden och uppföras i omedelbar närhet till
kvarnen.
- Naturen bildar där en naturlig amfibieteater, påpekar
Josef Andersson.
En man som förestod Veda sporthem i Angarn gav sig i kast
med historien och skrev manus*. För regin stod Matow Schischkin, en rysk
flykting med teaterförflutet både i Ryssland och senare i Stockholm. Denne hade
gift sig med en Vallentunaflicka och flyttat till Wasalund i Lindholmen.
Schischkin var en vän av teaterimprovisation, vilket går ut på att aktörerna lär sig manuskriptets andemening och sedan improviserar replikerna fritt ur hjärtat. Det gillade nu inte författaren och hela vikingaspelet lades ganska snart ner.
Hjälper gärna till
1957 genomfördes den sista julfesten i den teateranda som
Josef Andersson inplanterat hos generationer Vallentunabarn. En 30 år lång
teatertradition var över. Det skulle dröja ett 20-tal år innan dagens
revygäng drog in på scenen. Flera av dem gjorde sin debut hos Josef Andersson
och hans julfester.
Josef Andersson själv har teaterintresset i behåll. Om
somrarna visar han gärna ett av sina livsverk, skolmuséet, för alla som vill se
på.
- Där får jag ibland möjlighet att spela lite teater. Två
videoinspelningar har vi gjort. Då hade vi gammaldags kläder och så spelade vi
skola som det var förr i tiden.
Teater och musikintresset går aldrig ur. Ett envist rykte förtäljer att PRO inte skulle tacka nej till en ledare i
pensionärsteater. Skulle Josef möjligen kunna…?
- Nja, leda en grupp vill jag nog inte. Men jag är gärna
med och hjälper till, säger Josef Andersson.
Monica Antonsson
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
Södra Roslagen
25 november 1987
25 november 1987
Vallentunaprofilen
Josef Andersson
fyllde 90 år
(VALLENTUNA) Josef
Andersson har fyllt 90 år. Som en av bygdens allra mest välkända profiler lät
han sig också hyllas av alla som ville på högtidsdagen.
Över trettio
gratulationsbuketter doftade ikapp när hembygdskören på kvällen hyllade sin
grundare med några sånger. Kaffe och tårta bjöds det på i parti och minut så
fort disken kunde klaras av.
Före detta
rektorn, kommunpolitikern, grundaren av skolmuseet och hembygdskören,
revypappan, författaren med mera med mera, blev som sig bör så uppvaktad att
han länge ska minnas det.
För knappt ett
år sedan sågs Josef Andersson springa ikapp tåget och hoppa på detsamma vid
Östra station. Han hade bråttom mellan några av sina åtaganden och vad gör det
väl då att prästbetyget visar på en ålder av snart nittio år? Kanske är det
Josef Andersson i ett nötskal; entusiastisk, humoristiskt och vänligheten själv
är han.
Till Vallentuna
på 20-talet
I mitten av
1920-talet kom Josef Andersson till Vallentuna och tjänsten som överlärare vid
dåvarande Centralskolan. Redan då drog han igång ett sprudlande amatörteaterliv
i kommunen, som höll i sig i mer än trettio år.
Det är alltså
ingen som helst överdrift att kalla Josef Andersson för Vallentunas första
revypappa. Det var också tack vare honom som Hjälmstaskolan på femtiotalet
begåvades med en rejäl scen, en på den tiden ofattbar lyx.
Vid sidan av
rektorsarbetet i Vallentuna skolor har Josef Andersson också ett förflutet som
kommunalpolitiker. Kommunalfullmäktiges ordförande har han varit liksom ledamot
av kommunalnämnden och kyrkorådet. Vidare har han suttit som ordförande i både
taxeringsnämnden och fattigvårdsstyrelsen som fanns förr. Första
maj-blommekommittén har han också deltagit aktivt i och Valborgsmässofirandet har
varit han skötebarn genom åren. Nog hörde det traditionen till för Vallentunaborna
förr att lyssna på Josef Andersson och hans hembygdskör, samtliga iklädda studentmössor,
vid valborgsmässoelden.
Så var det
också Josef Andersson som reagerade starkast när valborgsmässofirandet för
några år sedan flyttades från skolbacken till idrottsplatsen efter en nästan
60-årig tradition. Men skälet var brandsäkerhet och myndigheterna lät sig
därför inte bevekas.
Skolmuseet
skötebarn
Ett annat av
Josef Anderssons skötebarn är skolmuseet i Össeby-Garn. Där har han samlat
skolprylar sedan hundra år och mer till allmänhetens förtjusning och till fromma
för framtida historieskrivare. Böcker har han också givit ut, bland annat ”Från
byskola till grundskola” 1973 och ”Vallentunabilder” 1979.
- Redan då jag
1926 kom till Vallentuna och såg kullarna vid Kragsta, korsbacken med den gamla
kyrkan och ”Runstenarnas sjö” blev jag hänförd och förälskade i bygden, har
Josef Andersson sagt. Och att hans hembygdskärlek är till hundra procent
besvarad står utom allt tvivel. Knappast någon kan ha missat hans födelsedag att
döma av de stora mängder blomster- och telegramhyllningar som fyllde
lärarbostaden, där Josef Andersson ännu bor.
I villervallan
mellan hembygdskörens gratulationssånger nämnde han hälsningar som kommit från
bland andra före detta lärarkollegorna Kerstin Lundqvist och Edith Lindström,
båda för många, många Vallentunabor kända profiler från förr.
Mot slutet av födelsedagen hade Josef Andersson tagit emot så många gratulationer och talat vid så många gamla bekanta att rösten i det närmaste svek. Hest talade han dock vidare om alla gamla minnen och om allt vad han ska göra framöver.
Grattis Josef! Vallentunaborna ser fram mot din 100-årsdag!
_______________________________________________________________________________________________________-
Mot slutet av födelsedagen hade Josef Andersson tagit emot så många gratulationer och talat vid så många gamla bekanta att rösten i det närmaste svek. Hest talade han dock vidare om alla gamla minnen och om allt vad han ska göra framöver.
Grattis Josef! Vallentunaborna ser fram mot din 100-årsdag!
_______________________________________________________________________________________________________-
Södra Roslagen
13 december 1989
Vardagsskolan i Kårsta
- ny bok av 92-årige Josef Andersson
(VALLENTUNA)
Josef Andersson, legendarisk rektor i
Vallentuna, har firat sin 92-årsdag med att ge ut en bok!
”Skola i brytningstider2 heter boken som är hans tredje i
ordningen och resultatet av många års forskarmöda.
Därmed har han lyft fram Kårstabaptisternas vardagsskola
i ljuset. För det är nämligen den boken i första hand handlar om.
Josef Andersson 1987 Foto: Monica Antonsson |
Josef Andersson kom till Vallentuna i mitten av
1920-talet. Han hade fått tjänsten som överlärare vid dåvarande Centralskolan
(nuvarande Hjälmstaskolan) och intog snart rektorsbostaden där han ännu bor.
Med brinnande iver gav han sig i kast med skolarbetet och
det mesta som hände i kommunen. Han var politiskt aktiv som ledamot av både
kommunalnämnd och kyrkoråd. Han var ordförande i taxeringsnämnd och fattigvårdsstyrelse.
Engagerad i skolan
Sång och musik var ett av hans många brinnande intressen
och självklart var han med om att starta bland annat Hembygdskören och en
omfattande teater- och revyverksamhet i kommunen. Hembygdskunskap och
hembygdsvård låg honom också varmt om hjärtat liksom skolmuséet i Össeby Garn
som är resultatet av hans ansträngningar att bevara historien för kommande
generationer.
Mest engagerad har Josef varit när det gällt skola och
folkbildning har Joef varit när det gällt skola och folkbildning. Hans
naturliga nyfikenhet fick honom att för 20 år sedan forska fram och skriva en
historik över Vallentunas skolor vilket reulterade i boken ”Från byskola till
grundskola”. Boken ”Vallentunabilder” , som är en fotografisk dokumentation från
flydda dagar i kommunen, blev bok nummer två.
I Kårsta fanns i mitten av 1800-talet en specialskola för
baptistförsamlingens varan. Den kallades vardagsskola till skillnad från söndagsskola
och existerade bara i 30 år innan den lades ned 1890.
Bidrag till sin forskning
Josef hade, sedan en bok av baptistpastorn Villie
Hellgren kommit i hans väg, intresserat sig för skolans öde. ”Andliga
brytningstider i Mellersta Roslagen från mitten av 1800-talet” handlade
nämligen om Baptistförsamlingens i Kårsta 75-åriga verksamhet vari också skolan
naturligtvis berördes.
Josef fick gehör för sin forskningsidé från Stockholms
Arbetare institut som beviljade de bidrag som sedan gjorde hans forskning
möjlig.
- tyvärr finns numera inga före detta elever kvar som kan
berätta om personliga upplevelser. Jag har därför fått nöja mig med andrahandsuppgifter
från släktingar och trosfränder, skriver Josef i sitt förord.
De senaste fem åren har han letat uppgifter hos fd
medlemmar av den numera upplösta församlingen. Somligt har funnits i deras hem
eller i kapellet och somligt på annat håll samt förstås skrivit manuskriptet som ligger
till grund för hans nu utgivna bok.
Katekesen viktig
På den tiden var katekesen en viktig fråga. Skulle
undervisningen av denna – helt eller delvis – bedrivas i skolan eller av
kyrkans män? Striden, som pågick oavbrutet från 1850 till 1920 handlade också
om huruvida utantilläsning av katekesen var till någon nytta över huvud taget likaväl
som om kristendomsundervisningens utformning. År 1890 beslöt myndigheterna att
alla skolor oavsett religion – skulle undervisa i Luthers katekes.
Baptisterna i Kårsta drev sin vardagsskola efter eget
tycke och ställdes till slut inför ultimatum. Antingen användes Luthers lilla
Katekes i undervisningen eller så fick den stängas.
Myndigheterna ställde hårda krav och hörsammade inte
församlinge något av dessa båda alternativ skulle minsann åtgärder vidtas.
Antingen skulle barnen tvingas till den obligatoriska folkskolan eller så
skulle de placeras i fosterhem – på föräldrarnas bekostnad. Och därmed var
Kårstaskolans saga all.
Josef Anderssons manuskript är betydligt mer omfattande
än boken. Den är i sin tur ett redigerat resultat av Eva Söderqvists
journalistiska språk. Den som läst boken och vill veta mer kan vända sig till
Vallentuna bibliotek som tillhandahåller manuskriptet i sin helhet.
Monica Antonsson
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Lokaltidningen
Vecka 34, 1994
Hur ska det gå med hans fond?
Rektor Josef Andersson donerade vid sin död 30 000 kronor
till Vallentuna skolor.
Nu vill skolstyrelsen slå ihop donationen med Vallentuna
kommuns skolsamfond men kommunkansliet säger nej. Fonderna bör förvaltas
separat, menar de.
Josef Andersson var en legendarisk skolman. Han kom till
Vallentuna som överlärare i mitten av 1920-talet och gav sig genast i kast med
arbetet i Centralskolan som nu heter Hjälmsta. Josef var även ledamot av
kommunalnämnden och kyrkorådet samt ordförande i taxeringsnämnden och fattigvårdsstyrelsen.
Han var också en stor kulturpersonlighet som grundade hembygdskören såväl som
en livlig amatörteatertradition. Bland fjädrarna i hans hatt ses än i dag det
fina skolmuséet i Össby-Garn.
Belöning till elever
När Josef dog, 94 år gammal, för drygt två år sedan, lämnade
han alltså 30 000 kronor efter sig till Vallentuna skolor. Redan i mitten
av 80-talet hade han berättat för skolförvaltningen om sin vilja att donera
pengar till stipendier för uppmuntran och belöning för elever.
Hans tanke var att pengarna ska användas till
grundskoleelever som visat god kamratanda och berömvärd flit. De kan ha ägnat
sig åt kulturell verksamhet som teater och musik vid skolan eller gymnastik och
idrott. Stipendier kan också ges till hjälp att bekosta studier eller
studieresor inom och utom landet.
Sammanslagning
Nu vill skolstyrelsen att Josef Anderssons donation ska
slås ihop med ”Vallentuna kommuns skolsamfond” som har ungefär samma
inriktning. Kommunkansliet vill dock förvalta fonderna var för sig.
Skolsamfonden kan exempelvis bara premiera elever från centralorten medan Josef
Anderssons donation kan tillfalla elever i hela kommunen.
Kommunstyrelsen behandlar frågan på måndag kväll den 15
augusti.
Monica Antonsson
Läs mer om Josef Andersson i boken:
Josef Andersson. Smålänningen som ägnade sitt liv åt Vallentuna, 2005
Och hans egna böcker:
Från Byskola till grundskola 1973
Vallentunabilder 1979
Skola i brytningstider 1989
I bakre raden står fr v Josef Andersson, Barbro Sköldunger, Kerstin Lundqvist, okänd, Ester Åhl Petersson, Stella Gillberg??, Margit Oppermann och Sören Lundquist. Sittande fr v Bernhard Bengtsson, Kerstin Lindström, Linnea Bengtsson (1910-2003) och okänd. Okänd fotograf 1955
(Jag ifrågasätter året då Barbro Sköldunger, 19 år, kom till skolan först höstterminen 1956)
Vallentuna Bildarkiv.
______________________________________________________________________________
Josef Andersson i Vallentuna Kommuninformation nr 3, 1973
Obs!
Britta Stina Dahl som nämns måste vara Anna Brita Dahl och ingen annan.
______________________________________________________________________________
Vallentuna info nr 3, 1974
Ur Vallentuna kommuninfo nr 6 1974
_______________________________________________________________________________
Vallentuna Veckoblad
5 februari 1992
Revypappan Josef Andersson
Vallentunaprofilen Josef Andersson, som avled härom
veckan vid 94 års ålder, var impulsgivare åt lokalrevyerna i både Össeby och
Vallentuna, skriver Vallentuna Revyns Monica Antonsson i ett minnesord över sin
gamle rektor.
Till minne
Förstummad ser jag i Veckobladet att vännen Josef
Andersson, vår gamle rektor, sångaren, politikern och framför allt – vår förste
revypappa – har lämnat oss för skönare nejder. Minnesorden är redan skrivna men
jag kan inte låta bli att ur hjärtat ta farväl av en ovanlig man, väl värld att
tycka mycket om.
När det gällde sång, musik och teater var Josef, så länge
han var aktiv, den store profilen. Redan 1 926, när han tillträdde
tjänsten som överlärare, kom amatörteatern upp på schemat och året därpå hade ”Examen
i Ruskaby skola” premiär i röda skolans gymnastiksal. Undra på att hela bygden
gick man ur huse! Varje år ställde han sedan till med julfest för att
finansiera sommarens skolresa. På programmet stod en nummerrevy där varje
skolklass ansvarade för sitt nummer.
30-årig revytradition
I mitten av 50-talet byggdes Hjälmstaskolan och Josef såg
till att matsalen försågs med en scen. Somliga pampar tyckte det var onödigt
men Josef stred för sin sak.
På egen bekostnad for han till Finland för att studera
scenbyggnad innan han återvände hem och lyckades övertyga Stockholms (!)
skolstyrelse att satsa på ett breddat kulturutbud i Vallentuna.
Det förde sedan med sig att kommunen kunde ta emot
gästspel med den tidens allra största stjärnor.
Julfesterna fortsatte och 1956 fick jag själv äran att
debutera – precis som Össebyamatörernas Åke Uddén hade gjort några år tidigare.
Jag skulle sitta på en pall med min
docka i famnen och sjunga en sång. Men dockan tappade stövlarna hela tiden och
publiken tjöt av skratt.
Som igår minns jag logerna i källaren och klädförrådet
där Josefs röda kungadräkt hängde med mantel och allt. Året därpå var det dags
för julfest igen men sedan var det slut. En 30-årig revytradition var över.
”Utan Josef ingen revy”
Vid denna tid skrev Josef* på en vikingapjäs och
ryskfödde teatermannen Mathow Schischkin skulle regissera. Hans nymodiga idéer
om att aktörerna skulle improvisera i stället för att lära sig utantill föll
dock inte i god jord och spelet lades därför i malpåse.
Det dröjde många år innan revytraditionen återupptogs och
Åke Uddén drog igång Össebyamatörerna i Brottby. Tio år senare hamnade Åke och
jag bredvid varandra på ett möte med kulturnämnden och Josefs revyer kom på
tal. På ort och ställe lovade vi då att återuppliva revytraditionen och sedan
dess har Vallentunaborna kunnat se lokalrevy i parti och minut. Det gladde
förstås Josef som så snart vi sågs förhörde sig om alla detaljer i revyarbetet.
Som journalist fick jag senare flera gånger anledning att
intervjua min gamle rektor och därmed också möjlighet att lära känna honom. Då
och då fick jag också brev adresserade till ”skolflickan” fast jag var nästan
40.
Efter sin 90-årsdag bjöd han hem mig på kaffe en dag för att
överräcka en prydnadssak, en bok om Oden och Tor och manuskriptet till vikingaspelet som aldrig blev uppfört.
- Använd det om du kan, sa han.
Käre Josef,
Tack för att du gav oss teatern och sångarglädjen. Utan
dig hade Vallentuna inte haft någon revy. Med spelglädje vill vi därför önska
dig lycka till på färden när nu ridån har gått ner för sista gången. På lördag
spelar vi för dig…
Monica Antonsson
Vallentuna Revyn
Vikingaspelet
Josef Andersson gav alltså manuskriptet till mig. Han hade drömt om att sätta upp vikingaspelet vid Kvarnen där han tyckte att naturen liknade en amfieteater. Han lyckades inte och jag lyckades inte heller. För att det inte helt ska glömmas bort i mitt arkiv, skriver jag in det här. Om någon vill sätta upp det är det alltså fritt fram. Lycka till!
*PS. Det var emellertid varken Josef eller "en man från Veda" som skrev spelet utan en dam vid namn Ingrid Cederquist. Rätt ska vara rätt. DS
Familjen på Skålhamra
En pjäs om familjen på Skålhamra sådan den möter oss i
runristningarna från 1000-talet
Som en lek har denna pjäs kommit till.
Den tillägnas i
sin barnsliga enkelhet vännen, runprofessorn
SVEN B F JANSSON
På hans åttioårsdag den 19 november 1986
Av författaren
Familjen på Skålhamra
Personerna:
Ulf i Skålhamra
Gyrid, hans hustru
Ulfkel, Une, Arkel, Gye, hans söner
Holmdis, hans dotter
Ulf i Borresta, måg, släkt genom gifte med Ulf i
Skålhamra
Gudlög, syster till Gyrid, kusin till Ulf i Borresta
(Karse och Karlbjörn, söner till Ulf i Borresta)
Gunnar, runristare
Torbjörn, skald
Jarlabanke
Kättilö, hans hustru
Ingefast, hans son
Prolog:
Runstenarna vid Risbyle och på Arkils tingstad i Bällsta
berättar om Ulf i Skålhamra på följande sätt:
Risbyle I (U160): Ulfkättil och Gye och Une de läto resa
denna sten efter Ulf, sin gode fader. Han bodde i Skålhamra. Gud och Guds moder
hjälpe hans ande och själ, förläne honom ljus och paradis.
Risbyle II (U161): Ulf i Borresta högg stenen efter Ulf i
Skålhamra, sin gode frände. Ulfkell lät hugga.
Bällsta I (U225): Ulvkel och Arnkel och Gye de gjorde här
tingsplats. Ej skall en minnesvård bliva större än den Ulvs söner gjorde efter
honom, raska svenner åt sin fader.
Bällsta II (U226): De reste stenarna och gjorde staven,
även den stora till hederstecken. Också Gyrid älskade sin make. Därför i ett
sorgekväde skall han besjungas. Gunnar högg stenen.
Till Ulf i Borresta hade sönerna rest stenar med dessa
texter:
(U343): Karse och (Karlbjörn) de läto resa denna sten
efter Ulf sin fader. Gud och Guds moder hjälpe hans …
(U344): Men Ulf har i England tagit tre gälder. Den var
den första som Toste gäldade. Sen gäldade Torkel. Sedan gäldade Knut.
På (U241) Lingsberg står det om en annan Englands-farare
i dessa trakter: Dan och Huskarl och Sven läto resa stenen efter Ulvrik, sin
farfar. Han hade i England uppburit två gälder. Gud och Guds moder hjälpe
faderns och sonens själar.
Jarlabankesläkten har låtit resa många stenar. Jarlabanke
själv flera åt sig medan han ännu levde.
Övriga väsentliga runinskrifter:
(U328) Lundby, nämner Gyrid, Gudlög, dennas döde make
Ansur och systrarnas far Onäm, farbror till Ulf i Borresta.
(U100), Skälby berättar att Gyrid och sonen Gye rest
stenen över Ulvkel och Holmdis.
(U336) Orkesta kyrka säger att: Ulf lät resa denna sten
efter Onäm, sin farbroder. De bodde båda i Borresta.
Scen I
På Skålhamra sitter Ulf och Gyrid med söner och dotter
och talar om gården, skördeutsikter, husdjuren och om mågen Ulf i Borresta och
att han varit två gånger i England och tagit gäld där.
Ulf S: Det är en glädje att se åkrarna och ängarna så
frodigt gröna. Blir sommaren god, kommer skörden i höst att bli rikligare än på
länge, och djuren kommer att ha ätit sig till gott hull och kraft att klara sig
igenom vintern. Lika bra är det uppe i Borresta. Även där kommer de att kunna
möta en ny vinter med tillförsikt. Dock ligger allt i Guds hand. Sedan vi tog
den nya tron på Kristus och Guds moder har allt gått väl för oss.
Ulfkel: Far, du har rätt. Och ändå brinner det en längtan
i mig efter att som vår måg i Borresta göra vikingafärder till England. Han har
varit två gånger där, och vi vet att han har fört med sig stora skatter. En
gång gäldade Toste, den andra gången gäldade Torkel och med de pengarna har
Ulfs anseende växt och han har kunnat köpa mera jord. Låt mig fara åtminstone
en gång i viking, far!
Arkel: Även jag, far, har känt lusten att söka det okända
och vinna ryktbarhet i strid. Även rikedom lockar mig. Jag skulle gärna följa
Ulfkel.
Gye och Une: Instämmer.
Ulf S: Glöm aldrig, mina söner, att några måste stanna
hemma. Några måste sköta gårdarna, djuren och åkrarna. Inte kan vi lämna allt
sådant arbete till kvinnorna och trälarna. Ni vet också likaväl som jag att
gårdar utan manfolk hemma som kan försvara dem och alla andra ägodelar, folk
och fä, de gårdarna blir lätt byte för andra vikingar. Med mig har ni flera
gånger fått vakta mot vikingar, det har till och med blivit strider ibland och
några har fallit i strid. Nu verkar det som om man väl känner till att vi här
på Skålhamra vet att försvara oss, och det är flera år sedan någon försökt
överfalla oss. Men nyheter flyger snabbt och om ni alla mina söner skulle dra
ut till England, då skulle säkert våra egendomar utsättas för härjningar.
Gyrid: Er far har rätt. Ingen är som han en god bonde, en
god make och far. Ett bättre föredöme har ni aldrig kunnat få. Även i strid är
han väldig, trots att hans håg ligger mer åt fredliga värv. Inte behöver ni
heller söka er till England för att samla silver, här har ni allt som behövs
både av jord och guld.
Sönerna: Vi vet allt detta och vi håller av vår far.
Bättre far kan ingen önska.
Holmdis: Ingen kan annat än älska dig, far.
Arkel: Det skulle då vara den där Jarlabanke, som börjar
bli allt besvärligare. Han tror visst att han äger hela bygden här kring fjärden.
Om vi inte ser upp, kommer han nog att se till att det blir så också.
Ulf S: Men en duglig man är han helt visst och av en
gammal och aktad släkt. Hans farfar Östen drog till Jerusalem i det heliga
landet. På stenar har han hedrats och med bro och hög. Ibland har jag tänkt att
hans öde har varit bättre än mitt. Visserligen dog han borta i Grekland men
hans minne kommer att leva för alltid, och vi kan vara förvissade om att han
förlänats ljus och paradis, när han dog under pilgrimsfärd.
Beträffande Jarlabanke så är han förvisso en bråkmakare
och han har ett styvt sinne. Underligt är det att inte en sådan man dragit ut i
världen, det må vara på vikingafärd eller till Jerusalem. Men hans hustru är en
klok kvinna av god och välbärgad bondesläkt och hon kommer säkert att kunna
styra honom.
Scen II
Samma plats.
Ulf i Borresta och hans kusin Gudlög kommer in. Man
hälsar. Systrarna Gudlög och Gyrid omfamnar varandra. Mat bärs in.
Ulf B: För tredje gången står jag i beredskap att fara i
viking till England. Skeppet ligger rustat och klart och så snart vindarna blir
gynnsamma bär det av.
Ulf S: Har du inte ännu vunnit nog ära och silver? Vi vet
ju alla att du haft stora framgångar vid dina tidigare resor. Två gånger har du
redan tagit gäld i England. Är din ärelystnad större än så?
Ulf B: Nog tror jag mig om att kunna göra ännu en resa
och hämta hem ännu mera silver och större ära. Med större rikedomar kommer jag
att kunna utvidga mina ägor och mina söner kommer att få ett större arv att dela,
när det blir min tur att kallas hädan. Även har jag svurit att sörja för vår
fränka Gudlög, som är änka efter Ansur. Hon kommer att bli en eftertraktad brud
om jag kan lämna henne en stor hemgift. Och än är jag inte lastgammal. Och se
på Ulfrik på Lingsberg, som fått den ståtliga stenen rest efter sig. Där står
det, att han två gånger tagit gäld i England. Varför skulle inte mina söner kunna
överträffa Dan och Huskarl och Sven och på en sten efter mig omtala att jag
tagit tre gälder i England? Väl kan det hända att detta är i senaste laget, men
vi menar att sluta oss till Knut, Sven Tveskäggs son, och troligt är att den
resan kan betyda både ära och rikedom för oss. Men nu vill jag göra detta
försök och jag såge gärna att ni alla önskar mig lycka till i mitt ärende.
Alla: Må du ha framgång och komma helbrägda hem.
Holmdis: Kan du ta med dig en armring till mig?
(Ulf B lyfter upp henne i famnen)
Scen III
Samma plats
Ulf S ligger sjuk. Familjen är samlad kring sängen.
Ulfkel: Vi dina söner har alltsedan det stött klart att
din sjukdom är allvarlig tänkt mycket på hur vi skall kunna hedra dig, sedan du
dött. Vi undrar om du skulle tycka om att vi låter göra en tingsplats till ditt
minne på andra sidan fjärden vid Bällsta? Bredvid byggnaden vill vi låta resa
runstenar och en ståtlig stav.
Ulf S: Detta skulle hedra mig mer än någon annan i
trakten blivit hedrad. Jag känner att slutet inte är långt borta. Inte har jag
varit en dristig viking, men jag har vetat att försvara min familj och min
egendom. Nu dör jag i sotsäng och kommer enligt våra fäders tro aldrig att
komma till Valhall. Ogärna lämnar jag dig, Gyrid, min älskade maka, ogärna
lämnar jag er, mina barn, och gården. Men enligt prästerna kan jag som kristen
vänta mig ett gott liv i paradiset. Kläd mig i de vita dopkläderna när jag
dött.
Gyrid (gråtande): Du har varit den bäste make och fader.
Ingen kvinna har kunnat önska sig en bättre mig.
(Holmdis gråter och omfamnar fadern)
Ulf S (smekande dottern): En sak smärtar mig. Att Ulf i
Borresta inte återvänt från Englands-färden. Genom andra vikingar i hans följe
har det ju kommit budskap om att färden varit lyckosam, och att gälden som Knut
lämnat är den största som någon kung hittills förmått erlägga. Men om Ulf i
Borresta har ingenting hörts. Om han lever och kommer åter sedan jag gått till
Kristus, bed honom då rista en runsten efter mig. Men om han inte återkommer,
låt då Gunnar rista.
Scen IV
Man ror över vattnet till Bällsta. Ulf ligger nedbäddad
på bår. Ulf hjälps i land. Sönerna stöder honom och visar honom hur de tänkt
sig tingsplatsen och pekar ut de senar de valt ut och forslat dit. Den stora
staven ligger redan fälld, en grov björkstam.
Ulfkel: Se här, far, hur vi har tänkt oss tingsplatsen
till ditt minne! Här har vi stakat ut grunden till huset.
Arkel: Stenarna reser vi kanske bäst på var sin sida av
stigen från viken, eller vad tycker du, far?
Gye: Dessa var de bästa och vackraste stenar vi kunde
finna. Tycker du om dem?
Ulf: Raska och goda söner har jag. Allt är så väl
uttänkt. Förvisso kommer detta att bli ett stolt minnesmärke som för alltid så
länge människor lever på jorden skall berätta om vår släkt.
Gyrid: Min gode make! Aldrig kommer en bättre husbonde
till Skålhamra. Aldrig får en kvinna en bättre man.
Holmdis: Far, du måste stanna kvar hos oss. Vi älskar
dig.
Scen V
Tingsplatsen
Gyrid, sönerna, Gunnar runristaren. Man talar om Ulf i
Skålhamra.
Ulfkel: Nu är tingsplatsen röjd och grunden lagd till
huset. Två vackra stenar har vi också funnit.
Arkel: Mycket gladde det vår far att han fick se
tingsplatsen påbörjad och stenarna utvalda.
Gye: Alltid kommer jag att minnas vår fars sista färd
över fjärden. Han var så glad och ivrig att få se tingsplatsen, att det var
lätt att glömma att han snart skulle död. Men på vägen hem hade all kraft
lämnat honom.
Gyrid: Ja, endast några dagar till var han bland oss. Nu
är han helt visst hos Vite Krist.
Ulfkel: Gunnar, jag ber dig att du tar på dig arbetet med
att hugga stenarna. Det var vår fars önskan att du skulle göra det. Vi har
redan bestämt hur inskriften skall lyda. Se här!
Gyrid: Du skall se till att det blir plats också för min
hälsning. Jag vill att du skall rista in stenen så att det står till ovärderliga
tider att jag älskade min make och att ett sorgekväde skall diktas till hans
minne.
Gunnar: Gärna skall jag rista som ni ber mig. Jag ser att
stenarna är jämna och vackra. Dock är den röda stenen ganska lös i ytan och
kanske kommer den att flagra under mejseln. Den ljusa stenen är hårdare, ja den
är så hård att det kanske kommer att bli svårt att arbeta med den. Men jag
åtager mig detta ärofulla uppdrag. Med stolthet skall jag hugga in mitt namn
under inskrifterna. Så kommer även det att minnas så länge som stenarna står.
Scen VI
På Skålhamra.
Gyrid, sönerna, dottern. Ulf i Borresta kommer segerstolt
med silverpengar i en läderpung. Han har ännu inte varit hemma på sin gård men
vill hälsa på sin gode frände Ulf.
Ulf B (hälsar dem alla): Men var är min gode frände Ulf?
Inte är han väl ensam ute på jakt eller fiske?
Ulfkel: För honom är all jordisk jakt slut. Han har gått
häda och torde nu vara i Paradiset hos Vite Krist. Han var sorgsen över att du
inte återvänt innan han dog, och han bad oss hälsa till dig. Han hade velat att
du skulle ha ristat de stenar som vi låtit resa på den nya tingsplats som vi gjort
till hans ära och minne vid Bällsta på andra sidan fjärden.
Gyrid: Snabbare än vi trott kom döden till min gode make.
Dock hann han få se tingsplatsen påbörjad, och han fick också se de två stenar
som vi valt ut till att resas där till hans minne. Då du inte kom fick Gunnar
uppdraget att rista dem.
Arkel: Ja, inga nyheter nådde oss om hur det stod till med
dig. På Borresta var oron stor.
Ulf B: Gärna hade ja ristat dessa stenar. Ingen man har
varit en bättre vän till mig än min frände Ulf. Stor är förlusten för er alla,
stor är den också för mig.
Ulfkel: Två stenar har vi sökt reda på till att resas här
på gården. De är höga och smala, den ena röd, den andra vit liksom
tingsstenarna. Vi tänkte sätta den större här uppe på kullen och den andra nere
vid vattnet som ett riktmärke över fjärden från tingsplatsen. Vill du rista
dessa stenar? En redlig ristarlön vill vi ge dig.
Ulf B: Ingen lön vill jag ha för att hugga dessa stenar.
Min frände Ulf var för mig mer än en bror. Jag sörjer över att jag inte kan
göra mera än detta. Men det lovar jag er, att jag skall rista dem så vackra som
det är mig möjligt. Nu far jag hem till hustru och barn. När jag kommit i
ordning återvänder jag hit och börjar arbetet. Redan ser jag framför mig hur
jag vill utföra ristningen.
Scen VII
Utomhus på Skålhamra. Gyrid, Holmdis, sönerna, Torbjörn
Skald, Gunnar, Ulf i Borresta, hans söner, Gudlög.
Gyrid: Alla har ni sett de stenar som Gunnar huggit i
Bällsta och dem, som Ulf huggit här i Skålhamra. Stenarna, staven och
tingsplatsen är stolta äreminnen över en stor och god man, make och fader. Ni
har läst vad jag bad Gunnar rista in på den vita stenen i Bällsta: ”Även Gyrid
älskade sin make, därför i ett sorgekväde skall han besjungas.” Nu hälsar jag
dig Torbjörn Skald: Välkommen. Låt oss nu höra det sorgekväde du diktat till
min make!
Torbjörn Skald kväder:
Scen VIII
Någon tid senare. Även Ulfkel och Holmdis är troligen
döda, kanske även flera av Skålhamrafamiljen.
Tingsplatsen vid Bällsta.
Jarlabanke, Kättilö, Ingefast. Husfolk.
Jarlabanke: Nu är jag den mäktigaste mannen i hela
hundaret. Ensam äger jag hela Täby, ja, väl kan jag säga att hela detta hundare
är mitt. Icke anstår det då mig att hålla ting på Skålhamrasläktens tingstad.
Att bryta dessa minnesmärken och göra om platsen till en tingstad för mig vore
oädelt och olycksbringande. Låt skogen erövra den gamla tingsstaden! Själv
bygger jag mig en ny tingstad norr om fjärden. På stenar skall det med runor
ristas att jag röjt väg och gjort bro och tingstad. Också en kyrka skall jag
väl bli man att göra om Gud så vill.
Låt oss kalla folk att göara tingstaden klar till
hösttinget! Sänd bud till runmästaren Fot att Jarlabanke, Ingefasts och Joruns
son i Täby, har mycket arbete åt honom och kan betala brak!
Låt oss gå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar