Från och med maj serverar familjen Ivanovic både vin och öl på Ralles Diner i Vallentuna.
- Vi har väntat länge på utskänkningstillståndet, säger Radomir ”Ralle” Ivanovic.
Ralles Diner, som grillbaren heter numera, är antagligen det enda matstället i sitt slag i hela Sverige som fått utskänkningstillstånd för vin och öl. En helt vanlig grillkiosk som byggts till och fått 55 sittplatser. Länsstyrelsen har sagt sitt liksom socialnämnden i Vallentuna och ingen har något att invända.
- Nu ska vi förbättra lokalen, säger Ralle lyckligt. Vi
har köpt en jukebox direkt från Amerika och ska spela musik från 60-, 70- och
80-talen. Ralles ska bli en typiskt amerikansk bar. Vi ska servera våra hamburgare
i små korgar med tillbehör.
Ralle kommer från
Montenegro i forna Jugoslavien. Men när han kom till Sverige i början av
70-talet kom han direkt från USA. Pappan var ambassadör för Jugoslavien och
familjen bodde på ambassaden i Boston.
- Jag hade en trevlig svensk kompis, säger Ralle. Därför
kom jag it. Nästan genast träffade jag min serbiska fru Vera som redan bodde
här. Vi gifte oss och fick barn, döttrarna Alexandra och Nona, och alla jobbar
vi på Ralles.
Ralle fick jobb på Gustavsbergs porslinsfabrik men blev
småningom krögare med två restauranger i stan. Han fick problem med sitt hjärta
och måste trappa ner. Det var då familjen kom till Vallentuna och grillkiosken
vid stationen. Det är 17 år sedan nu.
- Vi tyckte att Vallentuna var bra för en småbarnsfamilj
så vi flyttade till Sörgården. När vi är lediga åker vi ofta till Montenegro.
Min fru väljer solen medan jag jagar björn och varg uppe bland bergen.
Ralle har aldrig haft några problem med ungdomarna i
Vallentuna. Trots att byns alla ”värstingar” ofta hållit till vid hans kiosk.
Han är tvärtom ofta deras förtrogne och vän, en extrafarsa som går att tala
med. Det händer till och med att ”busarna” sopat parkeringen åt honom om
nätterna sedan kiosken stängt.
- Jag har aldrig haft inbrott här, säger han, aldrig
något bråk, hotelser eller ens en krossad ruta. Ungdomarna är mina vänner. Vi
har haft många fina nätter, när vi suttit här utanför och pratat.
Och nu ska han alltså servera vin och öl fram över. Från
klockan 16.00 om eftermiddagarna, sedan skolan intill har stängt. Han ska ha
10-15 olika vinsorter, en del genom egen import från Mexico. På fredagar och
lördagar ska han till och med ha vakt.
Det krävs för utskänkningstillståndet.
Monica Antonsson
(VALLENTUNA)
McDonalds är på väg att etablera sig i Vallentuna. Förhandlingar pågår om att anlägga en drive-in-restaurang i Tellusområdet.
- Det är för jävligt, säger Radomir Ivanovic som driver Ralles Diner strax intill.
- Kommunen vill krossa oss och vi kan inget göra.
Det började med att bröderna Kjell och Lars Noreen på Vallentuna Motor i höstas fick en förfrågan från McDonalds om att sälja mark bakom bensinstationen för en drive-in-restaurang.
- Vi var inte intresserade så vi tackade nej, säger Kjell Noreen. Vi behöver marken själva.
Budet gick till Bo Richter som numera äger Tellusområdet bakom Vallentuna gymnasium. Han föreslog att kommunen ska planera för en restaurang inom området och det tyckte politikerna i kommunstyrelsen var en god idé.
- Vi har hört att McDonalds är tveksamma, säger Kjell Noreen, som menar att Vallentuna har nog med korvkiosker redan. Speciellt som kommunen för skattemedel byggde en på Tuna torg så sent som för ett år sedan.
- Kommunen tar uppenbarligen ingen hänsyn till Ralle som har varit här så länge.
Köpte för 20 år sedan
Det håller Radomir "Ralle" Ivanovic med om. När han för 20 år sedan köpte Pias korvkiosk på Tuna torg, förpassades han till nuvarande plats. Att kommunen sedan byggde en annan korvkiosk på torget - och i stort sett gratis upplät den till en privatperson - kändes som ett sabotage. Speciellt som han strax innan hade satsat sitt livs kapital - 3,6 miljoner kronor - i restaurangen.
- Det finns 16 matställen i Vallentuna, påpekar Ralle. Det är för många, så inget av dem fungerar bra. Både Gästgiveriet och Nordins såldes förra året. Kommer McDonalds hit är vi chanslösa. De är sponsrade från Amerika och kan vänta ut oss allihop.
- Vi är intresserade av en etablering i Vallentuna, säger Birgitta Mossberg, presschef på McDonalds. vi diskuterar olika lägen, precis s om vi gör på många andra håll i landet, men än är ingenting bestämt.
Kommunens tekniske chef, Uno Lindberg, har varit i kontakt med Ralle vad gäller den planerade järnvägsbron. Anläggs den tvingas Ralles Diner flytta.
- Vi är inte intresserade av någon flyttning, säger Ralle. Kommunen får lösa in oss. Både jag och min fru Vera är över 50 år och kan inte få några nya arbeten. Kommunen tar ifrån oss vårt levebröd. Även våra döttrar, Alexandra och Nona, jobbar här. Det var meningen att de skulle ta över en dag. Vad ska de göra nu?
Byggnadlovsärende
Elwe Nilsson (m), ordförande i byggnadsnämnden, menar att kommunen inte kan hindra McDonalds från att etablera sig. Frågan blir möjligen ett strikt byggnadslovsärende framöver.
- Det är väl trevligt med nyetableringar i kommunen och nya arbetstillfällen, säger han. Men det står även i kommunens, av fullmäktige antagna näringslivsprogram, att det är viktigast att ta hand om de företag vi redan har.
Den planerade järnvägsbron behöver Ralle emellertid inte oroa sig över, menar Elwe Nilsson.
- Det enda som finns är en karta och en modell. Ska sanningen fram finns inga planer på att förverkliga det hela. Vem skulle betala det? Några pengar till ombyggnaden finns ju inte.
Monica Antonsson
23 000 fordon ska passera
(VALLENTUNA) Hur stora är egentligen problemen i Röda korsningen? Tycker invånarna att det ska få kosta 60-70 miljoner kronor?Trafikproblemen i korsningen järnvägen, Angarnsvägen, Stockholmsvägen och Väsbyvägen är sedan många år ett hett ämne i kommunen.
Idag passerar 11 500 fordon korsningen varje dag. Redan när Arningevägen öppnar till sommaren räknar Vägverket med en ökning till 13 000 fordon per dygn. Tekniske chefen Uno Lindberg, som håller reda på Vägverkets prognoser, avslöjar att en fördubbling av trafiken är att vänta.
När Norrortsleden och Bällstaleden är byggda och bostadsförsörjningsprogrammet, med omfattande utbyggnad av Haga och Ormsta är genomfört, kommer 23 000 fordon per dag att passera genom korsningen.
- Prognoserna ligger till grund för vår utredning om framtida investeringar, säger Uno Lindberg. Vist finns det mycket värre platser men en planskild korsning med järnvägen vore bra. VI har redan byggt en sådan korsning i Kragsta.
Lars och Kjell Noreen, ägare till Vallentuna Motor, är emellertid inte så säkra på det. För dem är korsningen, där de har sin in- och utfart, inget stort problem. Ett år efter det att Arningevägen har öppnats för trafik, kommer Bällstaleden att avlasta korsningen, menar de.
- Kommunen kan gott avvakta och se. Röda korsningen behöver kanske inte göras planskild.
Monica Antonsson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar