Jag hittar en bild på Matwey Schischkin på sid 105 i boken "Socialdemokraterna i Vallentuna 75 år" och undrar var i all världen jag har hört det namnet tidigare. Josef Andersson tog bilden 1954 och det slår mig att det nog var Josef som berättade om ryssen Schischkin. Och mycket riktigt...
Matwey Schischkin i Orkesta Foto: Josef Andersson 1954 Vallentuna Bildarkiv |
Barn i första giftet:Helena Schischkin född 7/10 1926 i Oscars församling, Stockholm - död 90 år gammal 2016.Hon uppgav själv att hon var född Jelena Matvejevna Sjisjkin. I födelsenotisen står det Helena kort och gott. I folkräkningen 1940 kallas hon Helena Chischkina. Hon växer upp, studerar till läkare och får ett bra liv med man och barn.
Barn i andra giftet:Sven Schischkin född 3/3 1942 i Hammarby, Stockholms län (ej i födelseboken SCB där). Han blev bara 18 år gammal och dog 27/9 1960 i Orkesta efter en motorcykelolycka.
Leo Tolstoy på ålderns höst |
Det sägs att Matwey Schischkin var fosterson till den ryske
greven Leo eller Lev Tolstoj (1828–1910) vars familj hade stort inflytande i rysk politik, militär historia, litteratur och konst före revolutionen.
Leo Tolstoj gifte sig 34 år gammal med 18-åriga Sofia Andrejevna Behrs 1852. Hon fick hans dagböcker på bröllopsnatten. Av dem framgick att en av de livegna på godset hade fött honom en son. Äktenskapet tycks ändå ha varit lyckligt. Makarna Tolstoj fick 13 barn tillsammans varav åtta överlevde barndomen.
Matwey Schischkin var pacifist och socialdemokrat (mensjevik). Han hade först tänkt bli präst men sedan seminariet stängts i Ryssland valde han att studera juridik. Fritiden ägnade han åt politiskt arbete, kooperationen och att organisera teaterklubbar.
Han lärde på 1910-talet känna Konstantin Stanisslavskij och knöts genom honom till Konstnärliga teatern i Moskva där han kom att gå i en mycket speciell och lärorik skola.
Han växte upp i en av de rikaste släkterna i Ryssland, släkten Alexejev och fick namnet Konstantin Sergejevitj Alexejev, "Stanislavskij" var ett scennamn som han tog 1884 för att hålla sina skådespelaraktiviteter hemliga för sina föräldrar.
Utsikten att bli en professionell skådespelare var tabu för någon i hans samhällsklass; skådespelare hade en ännu lägre social status i Ryssland än i resten av Europa och hade ända tills nyligen varit ryska trälar och den ryska adelns ägodelar.
Släkten Alexejev var en framgångsrik bourgeoisie-släkt som ägde fabriker där de tillverkade guld- och silverdekorationer för militären samt militäruniformer. Fram till den ryska revolutionen 1917 nyttjade Stanislavskij ofta sina ärvda tillgångar för att bekosta sina teaterexperiment inom skådespeleri och regi. Hans familjs ovilja innebar att han endast framträdde som amatörskådespelare till 33 års ålder.
Bland deltagarna i Stockholm fanns även Vladimir Lenin och Lev Trotskij som småningom skulle bli berömda revolutionärer. Från svenskt håll deltog bland andra Hjalmar Branting som kongressens öppningstalare.
Mot sig hade han, märkligt nog, den socialdemokratiska arbetarrörelsen med ABF och nykterhetsrörelsen IOGT.
Med sig hade han NTO, Hyresgäströrelsen, SLU och den kommunistiska delen av arbetarrörelsen – inte minst scensällskapen. Och Matwey Schischkin gav sig inte. Han kom därför att bli den svenska amatörteaterns pedagogiska ledstjärna.
Ur: Svensk Filmdatabas arkiv |
1931 medverkade den då 45-årige Matwey Schisschkin som skådespelare i filmen ”En natt” med regi av Gustaf Molander. Han spelade en "rysk soldat på marknadsplatsen". Sverigepremiär 14/9 1931.
Vid ryska gränsen ett par mil från byn Salo ligger familjen Beckius gamla egendom Koistula. Överstinnan Beckius har två söner, Wilhelm och Armas. Den äldre upprätthåller släktens gamla... Det finns 208 bilder ur filmen i Svensk Filmdatabas. Om handlingen i sin helhet, se nedan.
publicerar i augusti 1931 under rubriken "Arbetarteater" en så kallad intervjukomedi i en akt på sid 12-13. Ett antal personer medverkar och slutrepliken är Matwey Schischkins (ledare för de i Stockholm livligt verksamma amatörsällskapen Fåglarna och Vindarna) (kommer in i sista ögonblicket):
- Jag beklagar att jag är försenad till följd av en längre resa. Av vad jag emellertid hört av herrarnas samtal kan jag tydligen göra det glada konstaterandet att praktiken nu låtit dem, som till en början gingo in för att idéen om arbetarteater skulle droppa ner uppifrån de intellektuella i stället för att växa fram ur arbetarnas egna led, och som vi därför mötte med en viss oro, nu inse nödvändigheten av att vår amatörteater verkligen är en arbetarteater, "där dramerna spelas för och av arbetare". "Vindarna" och "Fåglarna" ha alltifrån första stund sedan de tack vare Skådebanans förre chef redaktör Fredrik Ströms entusiasm och välvillighet lyckades vinna mark för sin verksamhet, gått fram just efter denna linje. Ridå.
Matwey Schischkin på en kurs anordnad av Vi Alla Unga i Göteborg 1938. |
Matwey Schischkin arbetade, som sagt, efter Konstantin Stanislavskijs metoder som hade sin grund i koncentrationsövningar och improvisation men även med talkörer.
Den 10 juni 1933 skriver tidskriften Tidevarvet (11 årgången Nr 23, Lösnummer 15 öre) en artikel om verksamheten:
Ute vid Ålsten ligger scenstudion, den lilla intensiva och målmedvetna konstens verkstad, där en stor del av de organiserade teateramatörernas pionjärarbete utföres – under ledning av regissören och skådespelaren, doktor M. Schischkin, före kriget medlem av skådespelartruppen vid Konstnärliga teatern i Moskwa.
Redan själva de yttre anordningarna i Scenstudion verka tilltalande., från den lilla enkla, moderna salongen till den med allehanda dyrbara minnen och troféer, teckningar, konstverk, eftersträvansvärda namnteckningar och självporträtt av stormän inom teater och konst prydda källarvåningen. Det är den s.k. teatergrottan som befinner sig en trappa ned under scenen och salongen. Och den yttre utstyrseln motsvarar på ett ganska märkligt sätt den anda som genast slår en till mötes av intensivt intresse och arbete för uppgifterna – från både ledarens och amatörernas sida.
Scenstudion är inte gammal, den invigdes i januari i år. Men några av scensällskapen ha redan arbetat ganska länge, det äldsta av dem, fåglarna, upplever nu sitt fjärde verksamhetsår. Namnen på dessa olika scensällskap, Fåglarna, Viljorna, Gnistan, Rytm och allt vad de heta, börja också bli alltmera välkända och uppskattade. Hittills kanske mest genom sitt förmedlande av den nya uppläsningsform som kallas talkör eller massdeklamation. Genom ett oerhört allvarligt och hängivet arbete, ständigt inspirerat av den osedvanliga, konstnärliga ledarebegåvning som d:r Schischkin besitter, ha flera av dessa amatörgrupper verkligen uppnått den för amatörer svårerövrade förmåga, som kan göra deras prestationer till något mera än endast en tillfällig förströelse för dem själva.Vi komma ut till Scenstudion under en av pingstdagarna, just medan en lite grupp ur Fåglarna som intensivast är sysselsatt med repetitioner till sitt livs stora premiär: Oskar Braatens ”Bra människor” som ges om lördag på den förnämsta scen vi ha i Sverige, nämligen Dramatens. Föreställningen, som äger rum i samarbete med Stockholms fackliga centralorganisation, har anordnats till förmån för arbetslösa och Fåglarnas medlemmar uttrycka sin stora tillfredsställelse med det tillmötesgående som visats sällskapet från Dramatens sida. Att man arbetat för att visa sig värdig det stora provet, behöver inte sägas.
- Och det kommer att bli ett fullkomligt tomrum för oss, sedan föreställningen är över och man inte längre har den att arbeta för, försäkrar oss en annan av de unga skådespelarna.
Hela sällskapet består av ett femtiotal män och kvinnor. Alla möjliga olika yrken äro representerade, chaufförer, smeder, snickare, trädgårdsmästare. Man arbetar i grupper och är för närvarande sysselsatt med flera olika, större uppgifter. I den största av dessa, föreställningen på Dramaten, medverka tio ”Fåglar”.
Det är dock tydligt att – alldeles oberoende av föreställningar och yttre framgångar – ett levande intresse för en stor sak besjälar arbetet i den vackra lilla studion ute vid det vårliga Ålsten: den att ge varje människa ett tillfälle att vid sidan av sitt yrkesarbete eller sin arbetslöshet odla någon form av konst med allt vad det kräver av äkthet och ödmjukhet och allvarligt arbete.
Casan
Hos Runeberg finns den så kallade Blå boken, Nykterhetsfolkets kalender årgång 1933 i vilken Matwey Schischkin skrev om "Amatörteater som kulturfaktor".
Kottarna spelade sagospel i vilka all dialog improviserades utan en enda skriven replik. Man kunde möjligen ha ett stolpmanus, oftast skrivet av en teaterledare. Sedan var det upp till barnen att skapa själva. Ingen föreställning blev den andra lik. Man kunde därför säga att man spelade en oskriven pjäs som skapades i stunden. Teaterledarens sak var att helt enkelt bara att inspirera barnen.
- Lekarna och teatern måste hjälpas fram på rätt sätt av pedagoger och barnteaterledare, som förstår sig på barnets psyke och samtidigt är kunniga på sina områden. Deras första och sista uppgift som barnteaterledare är att inspirera barnen till att själva skapa. Allt måste baseras på barnens självverksamhet, sa Matwey Schischkin själv som kom att bli en föregångare inom amatörteatern men även inom svensk teater överhuvudtaget.
arbetade under andra världskriget som hemlig agent åt svenska Säpo med uppgift att infiltrera tyska, japanska och ryska miljöer i krigsårens Stockholm. Hon blev i maj 1940 älskarinna åt Ingmar Bergman och levde med honom till 1941. Hon tog sina första stapplande steg på scenen för regissören Matwey Schischkin i Ålsten där hon växte upp. I biografin Ingmar Bergmans Mata Hari av Anders Thunberg står:
Elsa Schischkin har, enligt uppgift, berättat att det ska finnas en koppling mellan hennes man och Ingmar Bergman. Den här är den bästa så här långt...
Men att de två - Schischkin och Bergman - var någon sorts kollegor eller konkurenter skriver Kent Hägglund i en artikel i tidningen Läraren om Vår Teater 60 år.
"Jag visste att den landsflyktige Stanislavskij-eleven Matwey Schischkin redan 1933 hade startat barnteatersällskapet Kottarna ute i förorten Ålsten och att han dessutom hållit kurser för barnteaterledare.
Jag visste också att när Schischkin lämnade Kottarna 1939, tog hans gamla elev Inga Olsson över. Snart fick hon också hjälp av sin make Eugen Sarrazin.
Det är också välbekant att när Medborgarhuset var nytt 1939, så fick en ung teaterentusiast vid namn Rold Tourd ta hand om en liten teater som fanns vid barnbiblioteksfilialen. Där spelade han barnteater under två säsonger. 1941 tog en annan lovande regissör över, Ingmar Bergman. Under hans ledning spelades det barnteater på dagarna och vuxenteater på kvällstid.
Vad jag inte uppmärksammat var att Tourd 1936 hade gått en skådespelarutbildning som Schischkin drev tillsammans med den store regissören Per Lindberg."
Det var mest som pedagog och organisatör Matwey Schischkin gjorde sig gällande. Men han översatte även skådespel från ryska till svenska.
Schischkin ska ha varit en engagerad idéspruta och en passionerad talare som fick hela kultureliten att lyssna. Under några decennier ägnade han sitt liv åt amatörteatern och var en drivande kraft bakom både Vår teater och Amatörteaterns riksförbund (ATR) för vilket han var konstnärlig ledare. Först ut var emellertid Scensällskapens organisationsbyrå som i dagligt tal kallades Scenbyrån och som bland annat gav ut teatertidskriften Ridå.
Barnsällskapet ”Kottarne”
är en sammanslutning, som har till syfte att intressera skolungdomen för scenisk
självverksamhet, dramatik, lyrik, konstnärlig uppläsning och dylikt. Denna
ungdomsverksamhet har grundats och upprätthålles av d:r M. Schischkin. I sin
verksamhet anger det sig framför allt vilja ta vara på och uppodla barnens egen
gestaltningsförmåga, låta deras självverksamhet framträda i valet av sånger,
dikter och deklamation, i improvisation, t.ex. vid scenisk framställning etc.
Undertecknade, som följt d:r M. Schischkins verksamhet som lärare i skådespelarkonst och särskilt givit akt på den entusiasm för intellektuella och konstnärliga värden, som han förmått ingjuta hos ungdomen såsom en motvikt mot ensidiga sport- och nöjesintressen, finna det i hög grad angeläget att fästa uppmärksamheten hos stadens myndigheter, som handha ungdomens andliga fostran, på det utmärkta tillfälle, som skulle givas genom att i någon utsträckning taga i anspråk d:r Schischkins kraft för att t.ex. på lek- och fritiden intressera skolungdomen på detta område, varigenom ungdomens fritid, som nu ofta förflyter på gatan, kunde bättre tillvaratagas.
Även en hel del ungdomssammanslutningar med ideella intressen av äldre skolungdom och ungdom i åren strax efter skolgången borde kunna berikas i fråga om arbetsuppgifter genom undervisning i sceniska uppgifter, uppläsning etc till fromma för ett sunt kulturintresses uppodlande. Detta synes oss vara ett kommunalt medborgarintresse, väl värt att stödja.
Vi föreslå därför,
Att stadsfullmäktige måtte anslå ett belopp av 2,000 kronor till barnsällskapet Kottarnes verksamhet.
"Det har talats mycket om Hampe Faustmans tidiga intresse för rysk kultur och särskilt intresse för teaterpedagogen Stanislavskij. Möjligen hade han någon kontakt med den ryske emigranten och Stanislavskilj-eleven dr M. Schischkin, som grundat en scenstudio i Ålsten, Hampes hemtrakter. Enligt en tidningsannons (AB 21/9 1936) anlitade han förnämliga lärare såsom Karin Alexandersson, Carl Ström, Ronny Johansson, August Falk, Agne Beijer och Hilding Rosenberg.Att bli erkänd i Sverige var dock svårt och han inkommer med en undervisningsbegäran till Dramatens elevskolas styrelse hösten 1937, Hampes första elevtermin.Schischkin hade då mött starkt motstånd för sina Stanislavskij-inspirerande abetsmetoder av Gösta M. Bergman och ABF. Hans metoder sågs på Dramaten som "Främmande för svenskt psyke" och man ansåg att "Stanislavskijs principer i extrem tillämpning redan fyllt sin, om än så viktiga historiska roll".Schischkins dåliga kunskaper i svenska framhölls och man frågade sig "huruvida elevskolan bör knäsätta en utlänning som saknar möjligheter att tillgodose nationella instinkter".
På besök vid bygget som skulle bli Göteborgs Stadsteater. Från vänster: Ernst J lundqvist, Matwej Schischkin, regissören/scenografen Knut Ström och Justus Elgeskog. |
Kottarna drevs vidare av hans elev och medhjälpare Inga Ohlson tillsammans med Eugén Sarrazin. Såväl där som i den lekteaterverksamhet som Inga Ohlson – nu med det nya efternamnet Tobiasson – ledde under 1950-talet byggdes på Schischkins pedagogik.
Matwey Schischkins första hustru Tatiana hade alltså redan 1928 gift om sig med en annan ryss, Boris von Klewesahl vars namn och adliga härkomst åtminstone för mig känns något tveksam. Det har, såvitt jag kan se, aldrig funnits några andra än just Tatiana, Boris och dottern Helena med detta namn i Sverige. Namnet låter dessutom mer tyskt än ryskt och tycks inte heller där föregås av något von.
Nåja…
Matwey Schischkin mötte kärleken på nytt i den 24 år yngre Elsa Elisabeth Sundin född 19/3 1910 i Vallentuna. Eller rättare sagt, det gjorde han nog redan när han var gift...
Elsa Elisabeth Sundin var vid sin födelse dotter till arrendatorn på Stora Mellösa Ryttmästareboställe som senare blev godsägare i Veda, Karl Anton Sundin född 29/1 1881 i Vallentuna och hans hustru Alma Elisabeth Hultman född 28/3 1893 i Bromma.
Det går inte att följa Elsa sedan hon lämnat föräldrahemmet i de kyrkoböcker och databaser som idag står till buds. Hon ska emellertid själv ha berättat, att hon träffade Matwey Schischkin när hon var hembiträde hos familjen i Bromma. Det kanske till och med i själva verket är förklaringen till att första hustrun Tatiana gifte om sig 1928. Om maken hade fått ihop det med hembiträdet så fanns förstås ingen anledning att stanna kvar i äktenskapet. Men om det vet vi ingenting säkert. Elsa kan ju lika gärna ha "tröstat" honom efter skilsmässan.
Matwey Schischkin lämnade Stockholm och teaterverksamheten i Bromma 1939. Han efterlämnade en åtta (!) sidor lång broschyrtext om sin pedagogik till Inga Olsson (g. Tobiasson) som varit hans elev sedan 1930 och som tog över ledningen av Kottarna 1939.
Vasalund i Orkesta som det såg ut 2003. Foto: Peter von Schoultz |
Han omkom i en tragisk motorcykel- olycka strax söder om Lindholmen den 27/9 1960 när han var på väg till sitt arbete. Sven Schischkin blev bara 18 år gammal.
"Vasalund får under 40-talet särskild uppmärksamhet genom att det för en tid ägs och bebos av den ryske juris doktorn Mattwey Schischkin som med sitt brinnande intresse för teater och kooperation - liksom politik - deltar högst aktivt i socknens samhällsliv."
Om Varalund berättar Orkesta hembygdsförening på hemsidan:
En av hantverkarna, en ung grabb, fick mycket svåra brännskador.
I Dag Nordmarks akademiska avhandling "Samhället på Scenen" för avläggande av filosofie doktorsexamen vid Umeå univerisitet den 22 september 1978 heter det på sid 154 under punkt 42 som följer:"(Författarinnan) Tua Ström , född Eriksson, var dotter till Pehr Eriksson, en av den svenska socialdemokratins pionjärer och mer ansedda publicister, och hans maka Axelina Berggren.Tua Eriksson ingick 1905 äktenskap med Fredrik Ström.Hennes första tryckta arbete är filmnovellen Barnhusbarnet (1926).I Tua Ströms litterära kvarlåtenskap ingår bla skådespelet Starkare än lagen, utarbetat tillsammans med teaterledaren Mathey Schischkin på grundval av Ströms ’filmskådespel’ med samma namn (se brev från Schischkin till Tua Ström 16.10.1930).Schischkin gjorde sig i Sverige känd som en ivrig förespråkare för talkörsdramat (jm f F lorin, M., a.a., s. 143ff). Körinslagen i Ströms drama Hjulet torde vara ett resultat av påverkan från Schischkin.Starkare än lagen uppfördes av Schischkin och scensällskapet Fåglarna ett antal gånger sommaren och hösten 1931. Dramat skildrar dragkampen om ett stycke jord mellan en despotisk brukspatron och bondefamiljen Svärd. Till familjen Svärds hjälp kommer arbetarna på ett närbeläget bruk, vilka går i strejk för att sätta press på brukspatronen.Stycket är ett lovtal till den svenske bonden och betonar betydelsen av enighet mellan arbetare och bönder."
1954 försökte Matwey Schischkin alltså hjälpa rektor Josef Andersson och hans teaterspelande lärare genom att regissera ett vikingaspel. Se gärna manuskriptet på Josef Anderssons sida som i mitt tycke är totalt omöjligt att sätta upp. Men försök gärna. Josef skulle bli så glad...
påblicerade 1955 en utredning med förslag rörande "Barnteater och annan sysselsättning och underhållning för barn samt barns medverkan vid offentliga föreställningar". Och Matwey Schischkin var sannerligen inte glömd (sid 22):
De riktlinjer för scenisk verksamhet bland barn, som dr Schischkin utformade, hade sedan i flera avseenden blivit vägledande för all ambitiös barnteater. Kottarna ombildades sedermera till Svensk Scenkonst, men verksamheten synes för närvarande vara vilande. Även ”Lilla Scenen”, en liknande barnteaterstudio har sedan något år tillbaka nedlagt sin verksamhet.
Traditionerna från Kottarna upprätthålles emellertid av Lekteatern vilken håller till i NTO:s lokaler, Ringvägen 125. Innehavare är fru Inga Tobiasson som varit Schischkins elev och medarbetare. För närvarande är ett 50-tal barn från hela staden i åldersgrupperna 4-13 år inskrivna i denna teaterskola. Avgiften är förhållandevis hög, 50 kronor per termin (2 timmar en kväll per vecka). Barnen indelas i grupper om 10-12 barn i varje grupp, barn under 10 år för sig och de äldre för sig. Övningarna bestå av plastik, lekar, teaterimprovisationer och sång.
I samband med terminsavslutningarna anordnas uppvisning, vanligen för lagd till Borgarskolans stora sal. De mer begåvade barnen medverka vid enstaka tillfällen i radio och vid enskilda samkväm."
Till slut...
bodde i Vasalund såväl 1940 som 1950 enligt folkräkningarna.
gick ur tiden drygt 75 år gammal den 12/1 1962 i Orkesta.
överlevde maken tills hon dog den 25/4 1995 i Vallentuna.
S, prakt läkare, Gävle,
Stud:ex 46, med kand 51 o med lic
Sthlm 56, underläk kir avd Karlskoga
las 56-58, aman o underläk KK Sahlgr
sjh 58-61, prakt läk Gävle sed 62. - Skr art i gynekologi o obstetrik. - Hobby: yachting.
Gift 61 m ing Lennart Palm f 26. -
Barn: Ursula f 63.
(socialdemokratiska) lägret. Även modern var politiskt aktiv. Båda satt fängslade i det beryktade Lubjankafängelset. 1922 deporterades de med tåg till Berlin.
Kerstin och Bertil Karlsson som numera bor i Vasalund.
Källa: Svensk Filmdatabas
Vid ryska gränsen ett par mil från byn Salo ligger familjen Beckius gamla egendom Koistula. Överstinnan Beckius har två söner, Wilhelm och Armas. Den äldre upprätthåller släktens gamla traditioner av en smula militärt stram pliktkänsla, av allvar och självbehärskning. Den yngre, Armas, har ett hetare blod och en hetare hjärna.
Tidens nyaste politiska ideal omfattar han med lidelsefullt svärmeri. Hans mor tror att Armas får stöd för sina drömmar om proletariatets seger hos den vackra ryskflickan Marja, som med sin släkting, gamla gumman Minka, håller till där nere i kvarnen.
Intet är mera orättvist. Marja har inte en aning om
politik. Så mycket mera vet hon om kärlek. Kärleken är hennes element, den luft
hon andas, det språk hon talar. Just nu sjunger hon för Armas visan om
riddaren, som steg upp ur graven för att ej låta sin älskade vänta och tråna
förgäves.
En dag kommer det
till brytning mellan Armas och hans familj. Armas förklarar sig öppet för
proletariatets sak och för den ryska revolutionen, i vars tjänst han träder.
Han tröstar Marja: Han skall komma tillbaka om han än låge djupt under
jorden...
Det blir inte hos sin mor Armas tillbringar den sista natten i sitt liv. Överstinnan Beckius räknar honom förresten ej mer som sin son. Hon har numera bara en enda, sin son Wilhelm. Armas väg går till Marja. Om det öde som väntar honom, har Marja ingen aning.
När morgonen gryr och avskedets stund är inne visar Marja sitt innersta väsen. Armas må som en vansinnig bulta på dörrens tjocka plankor: Han slipper inte ut. Han må rasa, hota eller ropa: "Vet du inte vad en mans heder vill säga"? Kärleken vill sitt och intet annat i världen. Marja svarar Armas: "Du, älskade, du har ingen aning om en kvinnas kärlek!" Intet skulle rädda Armas ut till den död han svurit att möta, om inte gamla Minka, som på Marjas befallning låst in dem, sviktat inför Armas hotelser -- i sista minuten öppnar hon Armas fängelse.
Under tiden har
förläggningen i Salo i morgongryningen väckts med order att bryta upp och
anfalla och erövra fiendens ställning vid Koistula. Så blir Wilhelms djärva
frigivning av Armas upptäckt. Sin vredgade befälhavare kan Wilhelm blott svara
med ett dystert och trotsigt: "Kapten, klockan är inte 7 ännu!" Ty
han känner Armas.
Och verkligen:
Genom fiendens egna linjer, förföljd av deras kulor, rider Armas i rasande fart
mot fiendens läger och mot sin egen död. Och punktligt på slaget 7 är han
framme vid målet. När han utmattad, blödande av såren från förposternas kulor,
glider ur sadeln, kan han blicka sin broder i ögonen och med triumf, blandad
med en gnista vekhet viska i hans öra: "Ser du, Wilhelm, jag kom i alla
fall tillbaka!"
Men på Koistula
gård ligger Marja på knä framför överstinnan Beckius och bekänner sin kärleks
vanmakt. Och modern har mitt i sin smärta ändå kraft att viska: "Så var
han ändå min son -- så var han i alla fall en av de våra..." (Efter
filmbolagets innehållsbeskrivning.)
Pressreaktion Svensk filmografi
man har sett temat i andra filmer. Förtjänsten ligger ej i originaliteten, utan i den intensitet varmed natten i kvarnen gestaltas. Svenska manuskript brukar flöda ut i en för stor rikedom på handling. Ingenting hinner fördjupas. Men här har Hyltén-Cavallius koncentrerat sig in i ämnets kärna, och skildrar kvarnen med fascinerande djup och bredd. Helt visst har filmen falskt patos på sina ställen ('Atenarnas sång' i slutet), helt visst kan man bena fram många underligheter i krigshistorien kring den mystiska ryska flickan i den finska kvarnen med vattenhjul. Men man glömmer svagheterna för den dramatiska styrkan.
Den unge fotografen Åke Dahlqvist och regissör Molander ha kastat sig över
historien med verklig lidelse. Varje scen skriker ut:
-- Filmesteterna ha ropat efter rysk film. Här ska de få sitt lystmäte.
Om man ville kunde man peka ut förebilderna till en rad effektfulla
kamerainställningar och bildval. Eisensteins lilla ljudfilm och hans Dagar som
skakade världen gå igen, Pudovkins St. Petersburgs sista dagar och några tyska
filmer. Den rörliga kameran och den hackiga ryska klippningen ha utnyttjats
nästan för mycket, verkan blir rörig och tröttande. Men vad betyder detta mot
det glada faktum att en svensk filmfotograf äntligen visar kunskap om den
moderna filmens mästare. En natt är utsökt vackert och expressivt fotograferad.
Varje bild gör intryck och har artistisk mening. Man glömmer inte den ryska
flickans huvud, mjukt fotograferat mot stockväggen med en gloria av ljus.
Ingert Bjuggren är storartad, ej i röstbehandlingen men i den intensiva
mimiken, Gerda Lundequist dekorativ, Uno Hennings officer har utmärkt hållning.
Personinstruktionen är hela vägen god, och musiken vackert vald och inflätad.
Särskilt minnes man Tjajkovski-symfonien vid morgonstämningen då dimman ligger
över de våta fälten och hästen gnäggar i stallet."
SvD (Siglon): "Vad som emellertid fullkomligt förhäxar är den tekniska utformningen. Impulserna komma alldeles tydligt från Ryssland, men ryssarnas kamerateknik har modererats och tillämpats på ett i stort sett fullkomligt riktigt sätt. Den dramatiska stegring som härigenom utvunnits, är oerhörd. Det är inga stora och revolutionerande idéer man kommit med. Bara en intelligent eftersägning av de filmfilosofiska satser som ryssarna lanserat. Och det är vackert så. Konflikten mellan kärleken och hederskänslan -- historien rör sig i randstaterna under striderna mellan vita och röda -- ha skickligt stramats åt, och i den filmatiska skildringen av revolutionsutbrottet har man fått fram ett patos och en skakande kraft, som inte kan undgå att gripa starkt. Bildmontaget, som förbereder den för övrigt synnerligen illusoriskt återgivna tågkatastrofen, är ett annat skickligt regidrag.
En smula skeptisk ställer man sig mot själva personinstruktionen. Talet är
övervägande deklamatoriskt och uppstyltat och replikerna falla hårda och kalla.
På många ställen, där dialogen icke varit nödvändig för den logiska
utvecklingen, hade man rentav önskat den ersatt med eftersynkroniserad musik.
Ingert Bjuggren är ett löfte; hon inregistrerar känsligt ehuru något monotont.
Men man saknar den inneboende glöden. Björn Berglund är också -- ett löfte; han
har ett pregnant filmansikte, man har svårt att bemästra mimiken. Gerda
Lundeqvist hade förlänat sin överstinna Beckius de erforderliga sträva
tonfallen, och för övrigt spelades och talades det vederhäftigt av Uno Henning,
Karin Swanström, Carl Ström och Sture Lagerwall.
Om En natt inte är ett mästerstycke annat än i de yttre arrangemangen, är
filmen i varje fall en triumf för regissörer (Gustaf Molander med Gösta
Hellström som assistent) och fotograf (Åke Dahlqvist). Dessutom bådar den gott
för framtiden."
Som samproduktion med Films Jacques Haïk inspelades samtidigt en fransk version av denna film, Serments. Den hade franska skådespelare i de ledande rollerna och regisserades av Henri Fescourt.
_______________________________________________________________________________________________________________
Elsa med föräldrarna. Fadern arrendator i Stora Mellösa Ryttmästarboställe.
Flytt 15/3 1917 till Veda. Fadern godsägare till 2 mtl i Veda)
Rehearsals are for wimps C-uppsats i dramapedagogik av Susanna Hellberg 2010
Årsbladet Jubileumsnummer – Scenbyrån och Schischkin, Wendelsbergs kamratförbund
Projekt Runeberg om första familjen
IDEA EU Booklet s.pdf
Svensk Filmdatabas Mathwey Schischkin medverkade i filmen ”En natt” 1931.
Orkesta hembygdsförening om Vasalund
I Dag Nordmarks akademiska avhandling "Samhället på Scenen" för avläggande av filosofie doktorsexamen vid Umeå univerisitet den 22 september 1978 finns en källförteckning över otryckt material. Däribland nämns:1. Manuskript (där ej annat anges av Rudolf V ärnlund)Göteborg; Göteborgs universitetsbibliotek: Den uppståndne. Skådespel. Krig. Drama i tre akter. Schischkin, M. & Ström , T., Starkare än lagen.2. Brev Göteborg; Göteborgs universitetsbibliotek:Från Rudolf Värnlund till Fredrik Ström 10.4. och 28.6. 1923.Från Mathey Schischkin till Tua Ström 16.10.1930
_________________________________________________________________________________
Kommentarer i Uno Skölds facebookgrupp:
REFERENSERNA:
SvaraRaderaRehearsals are for wimps!
C-uppsats i dramapedagogik av Susanna Hellberg 2010
Det'konstpedagogiska'perspektivet
Enligt Nils Braanas (1985) verkade under 1920-talet i Stockholm den ryske emigranten Matwey Schischkin som arbetat vid Moskvas konstnärliga teater och startat Kottarna (s.49). Bland de som påverkades av den nya synen på barnet i början på 1900-talet fanns även bibliotekarien Elsa Olenius. Lindvåg (1988) beskriver Olenius som beläst och inspirerad av den nya reformpedagogiska rörelsen, av samtida barnpsykologer och av Ellen Keys bok Barnets århundrade Olenius öppnar ett barnbibliotek vid Medborgarplatsen i Stockholm här ingjuter hon läslust och bildning i Stockholms fattiga rännstensungar genom att dramatisera folk/konstsagor. Vår teater startas här 1955, då har verksamheten vuxit och blivit mycket populär.
Genom resor till Amerika blir Olenius en del av Creative dramatics rörelsen med Winifred Ward i spetsen. Olenius tar med sig Den skapande dramatiken till Vår teater. Ward som arbetar med barnteater tror att barn behöver bildas genom att se teater och genom att skapa själva (Braanas1985,s.35). Ward var inspirerad av en stark amatörteatertradition och en amerikansk barnteatertradition som inledningsvis startades av ryskjudiska emigranter för att ge deras barn bildning
Några viktiga punkter inom Creative dramatics är att låta barn få skapa med sin fantasi och få självtillit genom att uttrycka sina tankar och träna samarbete. Ward liksom Spolin och Olénius drar en skarp gräns mot psykodrama som de menar måste skötas av utbildade psykologer. Enligt Braanas (1985) utgår man istället ifrån litteraturen. Barnen ska få bildning och läslust genom lekfulla dramametoder (s.38-39). Nuvarande Kulturskolan, har sitt ursprung i Vår teaters verksamhet och för traditionen vidare i stora delar.
Barnteaterpedagogen Inga Tobiasson (1937-2009):
SvaraRadera1929 flyttade familjen till Bromma i Stockholm. Där drev den ryske flyktingen Matwey Schischkins barnteatersällskapet Kottarna. Denne hade varit elev hos Stanislavskij och lärt sig utnyttja improvisationen som teatermetod. Inga Tobiasson började i Kottarna som 13-åring. Redan som 15-åring blev hon sekreterare i den välkända gruppen och var också med i sitt första radioprogram.
Som 17-åring slutade Inga Tobiasson skolan för att undervisa barn både i Kottarna och i Alviks skola. Hon ledde Småkottarna som bland annat spelade svensk och rysk musik på sina minibalalajkor. Gruppen var populär och turnerade i hela Sverige och uppträdde i radio.
"Skådespeleri utan manus" övertog Inga Tobiassons som pedagogik när hon 1937 själv började leda barngrupper i Kottarna. Hon blev Schischkins assistent när de på Skoldirektionens uppdrag besökte skolor för att introducera teater i undervisningen. 1947 startade Inga Tobiasson Lekteatern där barnens personlighet skulle frigöras genom improvisation och skådespeleri. Deras självförtroende skulle stärkas genom att de fick sjunga, spela och dansa.
Från tidigt 1960-tal hade hon all sin undervisning förlagd till Midsommargården i Stockholm där hon vid 75-års ålder fortfarande ledde barngrupper. Först vid 89 års ålder slutade hon helt.
Vår Teater 60 år
SvaraRadera(Det hade sagts att) Elsa Olenius gjorde ensam någonting helt nytt då hon 1942 startade barnteaterverksamhet i Medborgarhuset i Stockholm.
Där hade jag starka tvivel redan tidigare. Jag visste att den landsflyktiga Stanislavskij-eleven Matwey Schischkin redan 1933 hade startat barnteatersällskapet Kottarna ute i förorten Ålsten och att han dessutom hållit kurser för barnteaterledare.
Jag visste också att när Schischkin lämnade Kottarna 1939, tog hans gamla elev Inga Olsson över. Snart fick hon också hjälp av sin make Eugen Sarrazin.
Det är också välbekant att när Medborgarhuset var nytt 1939, så fick en ung teaterentusiast vid namn Rold Tourd ta hand om en liten teater som fanns vid barnbiblioteksfilialen. Där spelade han barnteater under två säsonger. 1941 tog en annan lovande regissör över, Ingmar Bergman. Under hans ledning spelades det barnteater på dagarna och vuxenteater på kvällstid.
Vad jag inte uppmärksammat var att Tourd 1936 hade gått en skådespelarutbildning som Schischkin drev tillsammans med den store regissören Per Lindberg. Och jag hade ingen aning om att Elsa Olenius redan från början hade en mycket kunnig och aktiv medhjälpare vid namn Brita Enberg.
Hon hade spelat mycket teater som elev i Whitlockska samskolan på 1910talet och redan 1934 skrivit en barnbok tillsammans med Olenius.
Linn Brodén:
SvaraRaderaHistora & Drama. Amatörteater i skolan
Barnens teater (sid 6-7)
Introduktionen till barnens egen teater kom 1933 genom ryssen Matwey Schischkin, som hade en juridisk examen i bakfickan men som dedikerade sitt liv till amatörteatern. Han kom till Sverige och fick kultureliten till sin studio, som var minimalistisk i jämförelse med yrkesteaterns. Han var en passionerad talare som engagerade dem som hörde på, han var en idéspruta och hade sinne för reklam.6 1933 startade barnteatern ”Barnsällskapet Kottarna”, det var en grupp med 20 barn i åldrarna 5-13 år. Varför det blev en barnteater kan förklaras med att i Ryssland var det en egen genre så det var naturligt för Schischkin. Han arbetade efter Stanislavskijs metoder, vilket innebar mycket koncentrationsövningar och improvisation. ”Kottarnas” teater gick ut på att spela ett sagospel som till exempel Jon Blund utan att en enda replik lades. All dialog gick via improvisation och därför var ingen föreställning den andra lik.7 Så här skrev Schischkin själv om barnteater:
"Lekarna och teatern måste hjälpas fram på rätt sätt av pedagoger och barnteaterledare, som förstår sig på barnets psyke och samtidigt är kunniga på sina områden. Deras första och sista uppgift som barnteaterledare är att inspirera barnen till att själva skapa. Allt måste baseras på barnens självverksamhet. - - - Såväl för de yngsta barnen som de unga skolbarnen tar Scenstudion med avsikt avstånd från den vanliga formen att låta barnen spela färdiga pjäser, vilket man ju annars gör så gott som överallt.
Matwey Schischkin var en föregångare inom amatörteatern och inom svensk teater överhuvudtaget.
Och under rubriken Amatörteater (sid 28):
Via utrikesinfluenser kom nya trender till landet till exempel barnteater. Matwey Schischkin kom från Ryssland där han arbetat med barnteater som var en egen genre. Det var det inte i Sverige. Han bildade barngruppen Kottarna som byggde på improvisationsteater. De gjorde uppsättningar som helt och hållet var utan satta repliker vilket gjorde varje föreställning unik.
Linn Brodén:
SvaraRaderaHistora & Drama. Amatörteater i skolan
Barnens teater (sid 6-7)
Introduktionen till barnens egen teater kom 1933 genom ryssen Matwey Schischkin, som hade en juridisk examen i bakfickan men som dedikerade sitt liv till amatörteatern. Han kom till Sverige och fick kultureliten till sin studio, som var minimalistisk i jämförelse med yrkesteaterns. Han var en passionerad talare som engagerade dem som hörde på, han var en idéspruta och hade sinne för reklam.6 1933 startade barnteatern ”Barnsällskapet Kottarna”, det var en grupp med 20 barn i åldrarna 5-13 år. Varför det blev en barnteater kan förklaras med att i Ryssland var det en egen genre så det var naturligt för Schischkin. Han arbetade efter Stanislavskijs metoder, vilket innebar mycket koncentrationsövningar och improvisation. ”Kottarnas” teater gick ut på att spela ett sagospel som till exempel Jon Blund utan att en enda replik lades. All dialog gick via improvisation och därför var ingen föreställning den andra lik.7 Så här skrev Schischkin själv om barnteater:
"Lekarna och teatern måste hjälpas fram på rätt sätt av pedagoger och barnteaterledare, som förstår sig på barnets psyke och samtidigt är kunniga på sina områden. Deras första och sista uppgift som barnteaterledare är att inspirera barnen till att själva skapa. Allt måste baseras på barnens självverksamhet. - - - Såväl för de yngsta barnen som de unga skolbarnen tar Scenstudion med avsikt avstånd från den vanliga formen att låta barnen spela färdiga pjäser, vilket man ju annars gör så gott som överallt.
Matwey Schischkin var en föregångare inom amatörteatern och inom svensk teater överhuvudtaget.
Och under rubriken Amatörteater (sid 28):
Via utrikesinfluenser kom nya trender till landet till exempel barnteater. Matwey Schischkin kom från Ryssland där han arbetat med barnteater som var en egen genre. Det var det inte i Sverige. Han bildade barngruppen Kottarna som byggde på improvisationsteater. De gjorde uppsättningar som helt och hållet var utan satta repliker vilket gjorde varje föreställning unik.
Kent Hägglund
SvaraRaderaEster Boman, Tyringe Helpension och teatern
(Sid 225-227)
Den landsflyktige ryske socialdemokraten Matwey Schischkin (1886- 1962) hade som amatör på 1910-talet arbetat med den store teaterpedagogen, skådespelaren och regissören Konstantin Stanislavskij. 1929 började Schischkin leda amatörteater här i Sverige, till en börja med vuxna men snart också med barn. Han arbetade framför allt inom fritidsverksamheter, men mot slutet av 1930-talet hade han en del kurser för lärare. Han gick även in och undervisade på modersmålslektioner, medan de ordinarie lärarna satt med för att lära sig av hans metoder.
Matwey Schischkin på en kurs anordnad av Vi Alla Unga
i Göteborg 1938.
Från hösten 1936 stöttade Stockholms folkskoledirektion Schischkins barnteatersällskap Kottarna genom att upplåta en lokal i Nikolai folkskola.
År 1938 gav sammanslutningen Vi Alla Unga i Göteborg ut det lilla häftet Barnteater med en uppsats av Schischkin. Förordet var skrivet av Vi Alla Ungas ordförande Ebbe Linde, som polemiserade mot försök att få barn att spela teater som ser ut som vuxenteater.
”Att inöva ett färdigskrivet stycke och kväll efter kväll uppföra det för publik är något som barn inte lätt går i land med…”. I stället lyfter han fram ”vad man nästan måste kalla deras starka, naturliga, instinktiva drift att uppträda, klä ut sig, ’låtsas vara’ andra personer och agera för varandra, ensamma eller i grupp.”
Linde förespråkar en lekfull gruppverksamhet, där improvisationen står i centrum.15 Matwey Schischkin satte i sin text likhetstecken mellan lek och teater: ”Ett skådespel är ingenting annat än en lek, som står på högsta punkten av sin utveckling.” Barn har ett naturligt behov av att leka. Barnteaterledarens uppgift är att inspirera barnen till att själva skapa. Orden improvisation och självverksamhet återkommer många gånger i den drygt åtta sidor långa uppsatsen. För de litet äldre skolbarnen är det också givande att ägna sig åt instrumentalmusik, dans och massdeklamation.
Efter att Schischkin 1939 slutat med teater drevs Kottarna vidare av hans elev och medhjälpare Inga Ohlson tillsammans med Eugén Sarrazin. Såväl där som i den lekteaterverksamhet som Inga Ohlson – nu med det nya efternamnet Tobiasson – ledde under 1950-talet byggde hon vidare på Schischkins pedagogik.
Matwey Schischkin hade inga beröringspunkter med Ester Boman. Däremot samarbetade han på några kurser med folkskollärarinnan Annie Hammarstrand (1902-1979), som tillhört kretsen närmast Elsa Köhler. År 1945 gav Hammarstrand ut Barn dramatiserar lärostoffet. Det är en mycket konkret handbok som ger förslag på hur man kan använda dramatisk verksamhet i folkskolans olika klasser. Hennes utgångspunkt ligger nära Schischkins:
"Det är ingenting nytt vi ställer barnen inför, när vi låter dem dramatisera, vi ger dem bara tillåtelse att fortsätta med något som de redan har ett starkt intresse för, något som utlöser ett djupt behov hos dem."
(Sid 231)
Det är begripligt om Elsa Olenius inte kände till Tyringe Helpension. Hindås låg i andra ändan av landet och 1932, när Uppfostran genom undervisning kom ut, var hon relativt ny som bibliotekarie. Läser man inte boken noga så är det svårt att förstå att den i så hög grad handlar om teaterverksamhet. Hon bör ha känt till Schischkin och Kottarna, det var en välkänd grupp. Inga Tobiasson hade till och med grupper på Medborgarhuset och hennes verksamhet finns också omnämnd i den kommunala utredning som föregick bildandet av Vår Teater.
(Sid 244)
Ur: Minnets och glömskans mekanismer
Matwey Schischkin var en omvittnat dynamisk och medryckande pedagog, som ledde kurser för teaterledare och lärare. Att de glömdes kan förklaras med Elsa Olenius som strålade så intensivt att allt som gjorts inom dramapedagogiken i Sverige före henne bleknade.
Lust och Glädje
SvaraRadera(Sid 112)
Under 1930-talet vistades i Stockholm den ryske teatermannen Matwey Schischkin. Han menade att barnteaterledarens första uppgift var att med lek och improvisation inspirera barnen till att själva skapa. Den av honom grundade verksamheten ”Barnsällskapet Kottarna” övertogs senare av Inga Tobiasson som under många decennier undervisat i teaterlek på Midsommargården vid Telefonplan i Stockolm. Det är dock Elsa Olenius och drama/teaterverksamheten vid Vår Teater som i Stockholm har fått det största genomslaget och genom 60 år givit ca 150 000 barn och ungdomar upplevelser av och möjligheter till dramatiskt gestaltande. Elsa Olenius var barnbibliotekarie och startade sin barnteaterverksamhet med sagoberättarstunder på biblioteket.
Från kaos till kreativitet.
SvaraRaderaEn observationsanalys av gymnasieelevers arbete med en teaterföreställning av Erika Boija 2010
Elsa Olenius och skapande dramatik
Den som först arbetade med drama i modern meningar med barn och ungdomar i Sverige var Elsa Olenius, som grundade barn och ungdomsföreningen Vår Teater. Hon arbetade som barnbibliotekarie i Stockholm i början av 1900-talet och hade under sina studier i USA kommit i kontakt med teaterpedagogen Winifred Ward som undervisade i ”Creative dramatics” både på grundskolor och på universitet. Ward hade specialiserat sig på att låta eleverna dramatisera scener ur historia och litteratur.
Hennes metod byggde på skapande lek som ledde fram till scenisk framställning av aktuella ämnen.11 Olenius kom att införa Wards Creative dramatics – skapande dramatik på de bibliotek där hon arbetade, genom att låta barn gestalta de sagor som hon berättade. I avhandlingen Drama - konst eller pedagogik definierar Viveka Rasmusson skapande dramatik som ”ett skådespel som skapas genom improvisationer”.12 Deltagarna får rösta fram ett tema och improvisera fram scener och dialoger. Därefter skrivs ett stolpmanus (oftast av ledare) men det är deltagarna själva som författar stycket. Förutom Ward, hade Olenius tagit intryck från den ryske teaterpedagogen Matwey Schischkin, vars metodik var grundad på Stanislavskijs system. Olenius utgick från litterärt stoff medan Stanislavskij själv tänkt ut föreställningens fabel, men arbetssättet var detsamma. Citaten nedan är hämtade från Stanislavskijs Arbetet med rollen: (…) Man kan rent av spela en oskriven pjäs. −…?!
−Tror ni mig inte? Låt oss pröva! Jag har tänkt ut en pjäs och ska berätta dess fabel för er episod för episod och så spelar ni den. Jag studerar era improvisationer och antecknar de mest lyckade partierna. På så sätt kommer vi med förenade krafter att skriva ner och omedelbart spela det ännu inte skrivna stycket. (…) −…?!
Eleverna blev ännu mer förvånade och begrep ingenting.13 När Stanislavskij skrev detta på 30-talet var metoden helt ny. Detta arbetssätt återupptogs på 50- talet på Vår teater. Schichkin ansåg att teaterledarens uppgift var att inspirera barnen till att själva skapa sin föreställning och höll sig kritisk mot den ”vanliga” formen att låta barnen spela färdigskrivna pjäser. Olenius tog däremot inte avstånd från färdigskrivna pjäser. Många anser, att barns teaterspel alltid bör bestå i enbart improvisationer, helst utan publik.
Wendelsbergs kamratförbund
SvaraRaderaÅrsbladet Jubileumsnummer
På Wendelsberg föddes Amatörteaterns Riksförbund och Skådebanan.
Här hölls amatörteaterkurser under ledning av den ryske regissören Schischkin.
TEATER 1 PÅ WENDELSBERG studiearbetet mer än den färdiga föreställningen, medan NTO och övriga riksorganisationer ville lägga tonvikten vid det konkreta arbetet på scenen.
Scenbyrån och Schischkin
Under tjugotalet bildades flera teatersällskap av en högst varierande kvalitet. Många av dessa skulle bli små teatrar med höga konstnärliga ambitioner. Arbetet med att höja kvaliteten framför allt på repertoaren ledde till att man bildade en organisation som kallades Scensällskapens organisationsbyrå, i dagligt tal Scenbyrån.
Den store inspiratören och initiativtagaren till den amatörteaterväckelse som gick genom landet under 20- och 30-talen kom som flykting från Ryssland, först till Berlin och sedan till Sverige Han hette Matwey Schischkin ( ) och var rysk pacifist och socialdemokrat (mensjevik).
Han skulle först bli präst, men seminariet stängdes så han studerade juridik i stället. Han ägnade sin tid åt politiskt arbete, kooperationen och att organisera teaterklubbar.
Han lärde känna Konstantin Stanislavskij och blev också medarbetare åt honom på Konstnärliga teatern i Moskva. För sitt politiska arbetes skull blev han fängslad av tsarregimen och deporterad. Vid februarirevolutionen 1917 släpptes han och fick uppdrag bl.a. som vice ordförande i teaterförbundet och medlem av en statlig kommission för folkbildning.
Han blev också föreläsare om teater vid Moskvas universitet. Men eftersom han var mensjevik och inte bolsjevik blev han än en gång fängslad och deporterad. Till sist släpptes han tillsammans med ytterligare tvåhundra socialdemokrater och utvisad ur Ryssland, med hot om dödsstraff om han återvände.
Forts.
SvaraRaderaSchischkin skulle bli den svenska amatörteaterns pedagogiska ledstjärna och han skulle ansluta sig till den falang, som menade att amatörteatern måste samarbeta i en organisation, där de enskilda scensällskapen var de primära medlemmarna.
Mot sig hade han, om man skall beskriva det enkelt, den socialdemokratiska arbetarrörelsen med ABF och den delen av nykterhetsrörelsen som hade starka band till socialdemokratin, IOGT.
Med sig hade han NTO, Hyresgäströrelsen, SLU, den kommunistiska delen av arbetarrörelsen och inte minst scensällskapen. Och det var den senare gruppen som samarbetade i Scenbyrån, där man bl.a. gav ut teatertidskriften Ridå.
Teaterledarkursen på Wendelsberg
Och så skulle det bli teaterledarkurs på Wendelsberg den augusti
Då hände det. Samlingen kring ett gemensamt amatörteaterns riksförbund var överväldigande och man gjorde ett gemensamt uttalande från kursen:
- Kursen uttalar sig för bildandet av ett amatörteaterns riksförbund samt uppdrar åt en kommitté, bestående av kursbestyrelsen, scensällskapens organisationsbyrå samt av kursen valda delegerade att vidta åtgärder för bildandet av ett sådant förbund. Därjämte bör ABF:s teaterkommitté inbjudas att ingå i kommittén.
Forts.
SvaraRaderaBildandet av ett sådant förbund torde lämpligast ske på det sättet att samtliga folkliga organisationer här i landet som i någon nämnvärd utsträckning syssla med amatörteaterverksamhet till ett konstituerande möte.
Redan den 28 augusti gick det ut en inbjudan som var undertecknad av Schischkin, Justus Elgeskog, Ernst J Lundqvist från Hyresgästerna, Hilding Lindholm från NTO och redaktör för Templar-Kuriren, Per Johannes som var NTO:s förste teaterombudsman, Fjalar Åström som var ombudsman för IOGT samt Einar Söderquist från NTO och lärare på Wendelsberg. Det var alltså en massiv övervikt för NTO:are och Wendelsbergare. I Templar-Kuriren, som var organ för NTO, rapporterade man ordentligt. Lördagen den 2 september var hela första sidan vikt åt den viktiga teaterledarkursen.
Rubriken var: Amatörerna bilda riksförbund och Hilding Lindholm gav en positiv bild av samsynen mellan de olika fraktionerna. Han noterade dock att representanten från ABF:s teaterkommitté, studieledaren Ivan Olsson, önskade att man inte skulle påskynda bildandet av ett riksförbund, utan att saken skulle få växa sig fram så småningom.
ATR bildas
Så såg den alltså ut, interimsstyrelsen för Sveriges första riksförbund för amatörteater, framdrivet i första hand genom gruppen bakom Ridå: Nationaltemplarorden, Hyresgästerna och Scenbyrån och stött av mot socialdemokraterna fronderande kommunistiska fraktioner. Inga fanns med från ABF, IOGT, Verdandi eller SSU, dvs. från majoriteten av dem som spelade föreningsansluten amatörteater. Elgeskog angriper Justus Elgeskog hade i Templar- Kuriren den 23 september, samma dag som man bildade ATR, lagt av en bredsida mot ABF under rubriken Amatörteaterns organisationsproblem - några synpunkter i ett aktuellt ämne. Det var en lång artikel och förmodligen använde Elgeskog det vid sitt inledande anförande vid konferensen i Ålsten. Hans viktigaste tes, som han driver är att det är synnerligen viktigt att skapa ett organ, som står över alla verkliga eller inbillade partimotsättningar. Jag säger inbillade. Ty det är icke lätt att övertyga folk om att ABF är politiskt neutralt.
Elgeskog, Scenbyrån och Schischkin eftersträvade ett förbund av scensällskap och organisationer för konstnärlig samverkan. Teatersällskapen och organisationerna skulle naturligtvis ha sin frihet, att verka i de sammanhang man fann bäst. På besök vid by$et som sku"e bli Göteborgs Stadsteater. Från vänster: Ernst J Lundqvist, Matwej Schischkin, regissören/scenografen Knut Ström, Justus Elgeskog. Så samlades man till en konferens i Ålsten den 23 september 1933 och där bildades ATR - Amatörteaterns Riksförbund. Förhandlingarna leddes av Wilhelm Frisk, som var teaterledare från Gävle (samme Wille Frisk som skötte NTO:s kansli och var ordenssekreterare under 30- och 40-talen). Till interimsstyrelse utsågs: Ernst J Lundqvist, Hyresgästerna, ordförande, Justus Elgeskog, vice ordförande, Eric Nilsson, Scenbyrån, sekreterare och Matwey Schischkin, konstnärlig ledare. Övriga ledamöter från NTO och Heimdal blev Hilding Lindholm, Torsten Lindell och Elsa Karlsson. I Gunnar Olléns bok Svensk amatörteater historia finns följande beskrivning av denna händelse:
Projekt Runeberg:
SvaraRaderaVem är vem / Norrland, supplement, register 1968
von KLEWESAHL-PALM, HELENA
S, prakt läkare, Gävle,
f i Sthlm 7/10/26 av Dr jur Matwey Schischkin o Tatiana Goriatschaja.
Stud:ex 46, med kand 51 o med lic
Sthlm 56, underläk kir avd Karlskoga
las 56-58, aman o underläk KK Sahlgr
sjh 58-61, prakt läk Gävle sed 62. - Skr art i gynekologi o obstetrik. - Hobby: yachting.
Gift 61 m ing Lennart Palm f 26. -
Barn: Ursula f 63.
Thyra J Edwards
SvaraRaderaBlack Activist in the Global Freedom Struggle. Gregg Andrews. (Sid
University of Missouri Press, Columbia, Missouri. Tryckt i USA 1984)
Det verkar vara någon slags roman.
Edwards also met the director of workers and childrens theater, Dr Matwey Schischkin, who was foster son of Leo Tolstoi, and Bibi Lindström, a sculptor and dancer who worked with Schischkin at the theater. Edwards Went to the theater, where she enjoyed a "thrilling evening" of performances. After the young students performed mass recitations and pantomime for her, Schischkin read Russian poems, using a Swedish interpreter, especially for her.
Edwards träffade också chefen för arbetare och barns teater, Dr Matwey Schischkin, som var foster son till Leo Tolstoi, och Bibi Lindström, en skulptör och dansare som arbetade med Schischkin på teatern. Edwards gick på teatern, där hon njöt av en "spännande kväll" med föreställningar. Efter att de unga studenterna framfört massrecitationer och pantomime för henne läste Schischkin ryska dikter med en svensk tolk, särskilt för henne.
IDEA EU Booklet s.pdf
SvaraRaderaDuring the 1930ies in Stockholm, improvisation as the basic form for children’s theatre was successfully practised by Matwey Schischkin - an immigrant actor trained by Stanislavskij (Ollén 1979)
Tatjana var sedan Chefdirektrice för Sidenkonfekion AB i Stockholm; hade hon då kontakt med Madame Kollontaj?
SvaraRaderaHej!
RaderaVet inte. Men det låter ju spännande. Berätta mera...!