tisdag 27 juni 2023

Företagaren i Vallentuna som blev kommunalråd i Eksjö

Markus Kyllenbeck
Foto: Eksjö kommun
Det är när jag får tips om att Markus Kyllenbeck en gång var ägare till Lilla Mörby, där en våldsam brand utspelade sig midsommaren 2023, som jag börjar fundera. Jag känner ju trots allt igen namnet. Men det är också allt.
Tipsaren skriver att Markus Kyllenbeck är mannen som introducerade faxen i Sverige.

Det går jag verkligen igång.
Var det alltså en Vallentunabo som introducerade faxen i Sverige! 
Det är ju intressant. Det skulle jag vid tillfälle gärna få veta mera om. Telefaxen var något alldeles enastående när den kom. 
Och den vallentunabo som introducerade den måste förstås ha sin egen sida! Vare sig det är sant eller inte... 

Folkräkningarna berättar att Markus Kyllenbeck är född 10/10 1963 i Hässelby, Jönköpings län, Småland. 

Här har han bott:
1970: Domängatan 10, Mariannelund (föräldrahemmet)
1980: Parkgatan 12 i Mariannelund (föräldrahemmet)
          Flyttar 17 år gammal hemifrån för att studera, säger han i en intervju nedan.
1990: Husarvägen 23 i Sollentuna (ogift)
2000: Kompanivägen 5 i Vallentuna (frånskild 9/6 1995)
2010: Intressent i Vallentuna sporthotell AB 
2013: Tillbaka i Mariannelund

Markus Kyllenbeck är alltså en äkta smålänning. Han bodde under några år på Kompanivägen 5 i Bällsta. Jag kan dessvärre inte se vare sig när han flyttade hit man år 1990 bodde han i Sollentuna. 
Av uppgifter på nätet framgår att Markus Kyllenbeck ägnat sig åt affärsverksamhet i flera branscher. Mest skrivs det om fastighetsaffärer och i synnerhet sådana som har med flyktingboenden och Migrationsverket att göra. 
Lokalt i Vallentuna ska Markus Kyllenbeck ha varit ägare av Lilla Mörby. 
Läs mer om det här
Han tycks även ha varit en intressent i Sporthotellet AB. 
Markus Kyllenbeck återvände emellertid till Mariannelund 2013. Kanske kom han härifrån då. Han är gift med Karin och bor i ett 178 kvm stort småhus meddelar nätet. 

31 bolag i tio olika branscher. 
Av uppgifter på internet framgår att:
Markus Kyllenbeck 2023 har totalt 31 bolagsengagemang med kopplingar till 59 andra personer i tio olika branscher. Allt enligt "allabolag" som du hittar här
De fem största är: 
  • Eksjö Stadshus AB (ord ledamot)
  • Bruzahem Vimmerby AB (ord ledamot)
  • Kyllenbeck Associated AB (ord ledamot
  • Nordic Colocation Computing AB (styrelseordförande)
  • Snickerboa Mariannelund AB (styrelseordförande)
En annan sajt - Proff - visar att Markus Kyllenbeck har 35 befattningar i olika bolag. 

Och nu kommer förvandlingen!
Väl på hemmaplan igen tycks Markus Kyllenbeck ha fått nya intressen. Efter att ha engagerat sig politiskt i moderaterna har han gjort en enastående politisk karriär. Jag slås av tanken att han efter väl känd förebild kanske rent av har gjort en Örjan Lid. 
På bara några få år har han avancerat till kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande för moderaterna i Eksjö kommun.
 
Markus Kyllenbeck är förstås också ledamot av M-styrelsen, ordförande i kommunstyrelsen/KSO och orförande i kommunstyrelsens arbetsutskott. En fullblodspolitiker med andra ord. 
En sann makthavare!

Hur är det ens möjligt?
Med 31 bolagsengagemang i tio branscher?!
Med så många egna särintressen att i jobbet avstå från att värna!
Jag vet verkligen inte.
Det borde inte gå.
I Vallentuna hade det definitivt inte gått! 
Jag får väl helt enkelt bara gratulera.

Markus Kyllenbeck skriver själv
på Eksjö-moderaternas hemsida:
"Inför valet 2018 engagerade jag mig i Eksjö Moderaterna efter valet fick jag frågan om att bli kommunalråd. Att gå från företagare till kommunalråd är verkligen skilda världar !
Min familj växer nu med rasande fart. Hustru Karin och tre barn med respektive
och fyra barnbarn.  
Min utbildningsbakgrund är byggnadsingenjör, marknadsekonomi via RMI-Berghs och management via IFL.
Mina huvudskäl till att vara Moderat är deras grundsyn, som jag sammanfattar i Lika för alla, rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Det ska löna sig att arbeta, äganderätten och arvsfrågor.
Fritiden har genom åren ägnat åt idrott både som utövare och ledare. Ishockey, skidåkning och segling har varit i fokus. Numera så blir jag bara bättre i två idrotter golf och paddeltennis…..
Jag vill arbeta med kommunens vision ”Alla är Vi Eksjö Kommun”, den hållbara nära och aktiva, detta ska ske med en Ekonomi i balans."

 

När han presenterar sig för Eksjöborna i den tre minuter korta videon från 2021 ovan säger han att han är utbildad byggnadsingenjör och företagare. Han driver en el-grossistfirma, säger han. 
Inte ett ord om 35 bolagsengagemang!

Som politiker har Markus Kyllenbeck blivit ifrågasatt, trots att han varit med om att få kommunens ekonomi i balans, säger han. En av metoderna vara i mars 2020 att dra in på hemtjänstpersonalen inom den så kallade nattpatrullen i Eksjö vilket fick såväl anställda som brukare att gå i taket. 
Läs mer om det här

Han ifrågasätts också för sina fastighetsaffärer... 

Foto: Carl-Henrik Malmgren
Smålandstidningen 
11 jan 2023
Kommuntoppens fastighetsimperium växer – tar över anrika kvarteret i centrum
Några veckor efter förra årets kommunval köpte Markus Kyllenbeck (M) ytterligare en av Eksjös mest centralt belägna fastigheter. Han äger sedan tidigare den nybyggda fastigheten i korsningen Södra Storgatan/Jungfrugatan. Nu ingår även det gula 1800-talshuset mitt emot i hans fastighetsbestånd.
Läs mer om det här

Markus Kyllenbeck har även andra problem med några av sina fastigheter.
Den 30 januari 2023 sammanfattade "Dagens Vimmerby" åtminstone ett ärende under rubriken:
Kommunalråd misstänkt för brott i Vimmerby
Läs hela artikeln här

Det handlar, såvitt jag förstår, om svartbyggen och brott mot strandskyddet. Markus Kyllenbeck hävdar sin oskuld. Det är andra som gjort sig skyldiga till brott på mark han äger. Och bygglov ska han förstås ha fått i efterhand. Jag kan därför bara hoppas att allt ordnat sig till det bästa.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar