fredag 11 september 2020

Dr Klingspor som behandlade oss alla...

Namnet Kingspor får i alla fall mig att tänka på provinsialläkare Klingspor som tjänstgjorde i Vallentuna före dr Dahl på 1950-talet. Jerri Bergström har hjälpt mig att leta reda på honom i arkiven, närmare bestämt i "Vem är vem i Storstockholm 1962". 


Dr Carl Wathier Klingspor
Provinsialläkare i Vallentuna
Född 7/11 1903 i Stockholm
Son till Staffan Klingspor och Maria Rundquist

Gift 1934 med Birgit von Euler född 1910. Dotter till professor Hans von Euler och professor Astrid Cleve. Skilsmässa 18/12 1970.

Barn: Christina född 1935, Mariann född 1937, Ulla född 1941 och Joachim född 1948. 

Studentexamen 1922, Medicine kandidat 1926, med lic Stockholm 1931, sjukhusutbildning 1932-1944. 

Provinsialläkare och sjukstuguläkare i Tärna 1944-1949, Svärsjö 1949-1955 och i Vallentuna från 1955 tills dr Dahl tog över. (Honom hittar jag inte i Vem är vem tyvärr men han dyker väl upp kanske.)

Dr Klingsborg flyttade till Danderyd där han öppnade privatpraktik sedan han slutat som provinsialläkare i Vallentuna. Han gick ur tiden den 15/5 1988. Han var då skriven på adress Mörbydalen 22 i Danderyd.

Provinsialläkare CW Klingspor i bakgrunden 1962.

Jag hittade inte en enda bild på dr Klingspor ens i Vallentuna bildarkiv. Jörgen Dahlberg kom till min hjälp. Där fanns i alla fall den här bilden (som inte är registrerad på hans namn utan på löpnr 4) av vilken man åtminstone får ett hum om hur han såg ut. 
Fotograf: Gunnar Kulberg 1962, Vallentuna Bildarkiv. 

Den tillhörande texten lyder:
Trafikolycka på Allévägen; Provinsialläkare C W Klingspor betraktar förödelsen efter en trafikolycka utanför läkarstationen. En krockskadad bil ligger upp-och-ner på Allévägen.

Vallentuna läkarstation 1965
Foto: Kurt Jonsson. Vallentuna Bildarkiv

Vallentuna läkarstation; 
I huset vid korsningen där Gärdesvägen möter Allévägen hade Vallentuna läkarstation sin mottagning. Distriktsköterskan hade mottagning i källarvåningen. Flygeln t v byggdes till senare med igång från Allévägen, 1 trappa upp, fanns barnläkarmottagning. 1987 började Korallen byggas och läkarmottagningen flyttade så småningom dit. Huset, som byggdes på 1950-talet, övertogs nu av polisen som hade kontor i norra delen av huset med ingång från Allévägen.

I källaren höll väl Ria (eller vad det hette) till för alkohol- och drogmissbrukare. 

Kia Peterson i Uno Skölds facebookgrupp "Så var
det i Vallentuna" hittade gravstenen på Vallentuna
kyrkogård. Foto Kia Peterson 2020.


Någon skriver på facebook 2021:
- Doktor Dahl sydde mig utan bedövning när jag var några år gammal, fem stygn i skinkan, "de är bara fett där och gör inte ont" sa han till min mamma.

Hennes mamma (?) svarar:
- Det var doktor Klingspor som sydde. Två systrar höll fast din guppiga stjärt. När jag kom hem med dig till grannen som frågade hur det gått, svimmade jag. Led så med dig. 

En annan person skriver:
- Klingspor var inte helelr så rolig. Det var inte lätt att vara barn på den tiden. Ja sån var han. Var livrädd för honom. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar